• camelCase

Varför långt hår på små förskolebarn?

Ser dagligen barn vars lek begränsas pga långt hår som hänger och slänger i ögon och fastnar i grenar och klädesplagg. Ändå envisas föräldrar med att inte klippa sina småbarn för det är ju bara "sååå sött" med långt hår. Varför?

• Svar på tråden Varför långt hår på små förskolebarn?
  • msmalin

Jag jobbar på en förskola och har aldrig sett barn bli hämmade pga långt hår. Möjligtvis att håret kommer i maten, men barnen brukar ha gummiband eller klämmer så man lätt kan gå bort det.

• Sixxty

Nu tror jag du skarvar lite. Dagligen!?  ..och hur fastnar håret i kläderna?

• Majsan70

Hmm...ett nytt ilandsproblem som någon nyligen hittat på? Jag hade långt hår hela min barndom o fastnade inte eller blev hämmad i min lek.
    Mina tjejer har haft långt hår hela sin uppväxt och inte heller dem har vart hämmade av sitt FINA långa hår. Och nej faktiskt inte sonen heller den perioden det var långt på honom. och jo..min bror hade långt hår när han gick på förskolan..inget som hämmade honom.

• Ladythewinter

Min dotter har jätte långt hår och det hämmar inte hennes lek alls. försök du klippa henne när hon är så fruktansvärd rädd om sitt hår. de enda är att det kan hamna i maten men som ovan skrev så är ett hårband en lätt sak att sätta i.. 

• 010306
    Ladythewinter skrev 2012-05-15 18:13:22 följande:
    Min dotter har jätte långt hår och det hämmar inte hennes lek alls. försök du klippa henne när hon är så fruktansvärd rädd om sitt hår. de enda är att det kan hamna i maten men som ovan skrev så är ett hårband en lätt sak att sätta i.. 
    Precis samma här.. har en snart 6 åring med midjelångt hår & hon vill absolut inte klippa det. Brukar ofta fläta det när hon ska till förskolan.
  • viseversa

Min äldsta dotter har ganska långt hår. Det går en bra bit ner på ryggen. hon har aldrig blivit hämmad i sin lek pga sitt hår. Och vadå fastnar i kläder?

• Veladis

Vi kan väl raka alla barn a la barnhem 1902?

Nä, klart att kort hår kan vara praktiskt. Men så länge barnen går med på att borsta, tvätta etc vald frisyr, är det väl ganska mycket upp till dem att bestämma frisyr och hårlängd.  

• Ladythewinter
    010306 skrev 2012-05-15 18:24:53 följande:
    Precis samma här.. har en snart 6 åring med midjelångt hår & hon vill absolut inte klippa det. Brukar ofta fläta det när hon ska till förskolan.
    ja min är 5 och har en bra bit ner på ryggen.. och har haft sen hon var 3, har fått klippa det slitna och luggen bara inget annat. hon sitter och borstar och sköter det så himla bra själv. jag brukar skämta med henne att det nu är dags att klippa då får jag "om blickar kunde mörda" typ.. haha.. ja vi brukar också fläta det fast bara om nätterna (hon vill ha lockigt) men hon hatar att ha det uppsatt om dagarna. sätter jag upp det försvinner toffsen illa kvickt.. 
  • Mi Vida

Min dotter på 4 blev helt galen när jag klippte hennes långa hår till axellångt. Kan säga att det gör jag inte om.
    Hon pratar dagligen om hur mycket hon älskar sitt långa hår ;) 
    Jag skulle gärna klippa henne kortare men hon vill ju ha långt, men ser det inte som ett problem även ifall det kan se lite ovårdat ut ibland;)    

Svar på tråden Varför långt hår på små förskolebarn?