• camelCase

Varför långt hår på små förskolebarn?

Ser dagligen barn vars lek begränsas pga långt hår som hänger och slänger i ögon och fastnar i grenar och klädesplagg. Ändå envisas föräldrar med att inte klippa sina småbarn för det är ju bara "sååå sött" med långt hår. Varför?

• Svar på tråden Varför långt hår på små förskolebarn?
  • Bibbidi
    Ladythewinter skrev 2012-05-15 20:02:26 följande:
    fast sen o andra sidan så vägrar vissa barn toffs och spännen som min dotter.. de åker ur lika fot jag sätter i dem och jag kan ju varken tvinga henne ha toffs eller klippa hennes hår som hon älskar så mkt.. visserligen sköter hon sitt hår väldigt bra men en dag i lek och sol och svett gör håret tovigt.. 
    Då får man väl göra klart för barnet att antingen används tofs - eller så klipps håret? Om barnet inte följer det man säger så får man ju då klippa håret som konsekvens, håret växer ju ut igen och barnet lär sig en läxa tills nästa gång.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Ståaldrigstill

Du får gärna komma hit o klippa min son! Han vägrar att bli klippt och jag kan faktiskt inte motivera att tvinga honom. Han har gått med på att vi tvättar och kammar det trots att han inte gillar det. Lär väl få fläta det och sätta det i knut om han inte ger sig...

• konkelbär

Shit, därför att långt hår är fint. Jag älskade mitt långa hår som barn och det gör min dotter också. Och det finns både hårspännen, diadem och hårsnoddar.

• linas fina

Jag tycker inte man ska tvinga barn att klippa sig, men man kan begära att de går med på att sköta det. Man måste borsta det ibland annars funkar det ju inte. Däremot barn upp till tre år brukar inte ha några önskningar om långt hår och då tycker man man ska tänka praktisk före söthet faktiskt.

• Äppelpaj80

Bibbidi- Barn är väl egna individer värda respekt? Ska man klippa av dem allt hår för att de inte gillar uppsatt hår? Min dotter har långt hår och vill INTE ha uppsatt hår. Hon måste däremot ha luggen uppsatt så inte allt hår hamnar i ansiktet. Barnet behöver ju inte ha megalångt hår om de vägrar uppsatt, men att hota med att klippa det kort känns rätt brutalt i mina öron.

• Ladythewinter
    Bibbidi skrev 2012-05-15 21:36:25 följande:
    Då får man väl göra klart för barnet att antingen används tofs - eller så klipps håret? Om barnet inte följer det man säger så får man ju då klippa håret som konsekvens, håret växer ju ut igen och barnet lär sig en läxa tills nästa gång.
    så du menar att jag ska tvångsklippa min 5 åring i protest?? vadå göra att hon kommer hata mig för livet.. hon sköter sitt hår jätte bra. så vill hon ha långt hår får hon de.. har aldrig varit jobbigt för henne.. tänk om någon skulle tvinga mig att klippa mig bara för att så ska det vara? kan säga att i mitt yrke är det inte praktiskt att ha långt hår men inte fasen tvångsklipper någon mig..
  • Selaine
    Miloxan skrev 2012-05-15 21:21:40 följande:
    Suck! Bättre att be föräldrarna lägga extra hårsnoddar  på förskolan så personalen kan hjälpa till att sätta upp hår om det åker ur en snodd eller två. Min yngsta dotter som är 1 år har en hemsk hårväxt och håret hänger ner på halva ryggen redan samt att luggen räcker ner till hakan! Har valt att INTE klippa henne därför att det växer som ogräs och kommer behövas klippas 1 ggr i månaden och det innebär att jag ska tvinga en 1-åring att sitta still för klippning???? HUr gör man det? Ska jag utsätta henne för det 1 gång/månad redan så kommer hon hata hårfrisörskor resten av sitt liv när hon blir äldre. Här där vi bor innebär det även att man ska betala 420 kr/klippning  samt utsätta övriga kunder under för en ettårings vrål och skrik för att tvingas till hårklippning. Hm, vi skulle bli portade på varenda salong!
    Så vårt val är att låta håret växa och sätta upp det istället, så det handlar inte bara om att det är såååååå fiiint eller sött. Det är det mest praktiska just nu!
    Klipp henne när hon sover.
    Sen tror jag knappast att håret hinner växa ner till hakan och ner på ryggen - på fyra veckor.
  • Miloxan
    Selaine skrev 2012-05-15 22:17:09 följande:
    Klipp henne när hon sover.
    Sen tror jag knappast att håret hinner växa ner till hakan och ner på ryggen - på fyra veckor.
    Jättelätt att klippa någon som vaknar lätt :S och undrar om hårsalongerna kommer hem och gör det på kvällarna? Och fy attans vad småhår som blir liggande i sängen och sticks.
    Nä håret hinner inte växa ner på ryggen på 4 v men luggen hinner växa ner i ögonen och då blir även det i vägen...och då bättre med lång lugg som man ändå kan sätt upp i tofs så att den inte hänger i ögonen.  Det är dotter nr 5 för mig och jag har alltid försökt hålla håren korta för att undvika matrester och dylikt i håren, men vårt lilla hårmonster är inte ett dugg lik sina systrar och då har man fått tagit till plan B 
  • Linda Karlsson

Min son på 4,5 år tokgillar sitt långa hår. Det enda jag får klippa är hans lugg (det ber han om själv), för att den inte ska hänga ner för mycket i ansiktet när han cyklar. Resten får jag inte röra. Så varför skulle jag?

• Bibbidi
    Ladythewinter skrev 2012-05-15 22:16:24 följande:
    så du menar att jag ska tvångsklippa min 5 åring i protest?? vadå göra att hon kommer hata mig för livet.. hon sköter sitt hår jätte bra. så vill hon ha långt hår får hon de.. har aldrig varit jobbigt för henne.. tänk om någon skulle tvinga mig att klippa mig bara för att så ska det vara? kan säga att i mitt yrke är det inte praktiskt att ha långt hår men inte fasen tvångsklipper någon mig..
    Om barnet inte kan sköta sitt hår, eller om det hela tiden blir tover / fastnar i saker exc så får man helt enkelt ta och klippa det. Om det inte går så går det ju inte. 
    Äppelpaj80 skrev 2012-05-15 21:45:30 följande:
    Bibbidi- Barn är väl egna individer värda respekt? Ska man klippa av dem allt hår för att de inte gillar uppsatt hår? Min dotter har långt hår och vill INTE ha uppsatt hår. Hon måste däremot ha luggen uppsatt så inte allt hår hamnar i ansiktet. Barnet behöver ju inte ha megalångt hår om de vägrar uppsatt, men att hota med att klippa det kort känns rätt brutalt i mina öron.
    Jo de är värda respekt, men se över.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • trz

Förstår lite vad du menar TS. Jag hade dock långt hår och var aldrig hämmad.

Men min mor, som är frisör, klippte en gång en flicka på 6 år. Flickan hade hår över rumpan, tjockt och jättefint. Det var hennes pappa som absolut inte gick med på att klippa det, trots att flickan tjatat i flera år.
    Men så den dagen tog flickans mamma med henne till frisören. Hon berättade att hon inte ens kunde torka sig själv på toa för att håret var i vägen. Är det så kanske det är lite väl långt..
    Men annars - nej.

• Omorfia

Jag kunde inte bry mig mindre om min dotters hår men hon vill ha det långt. Eftersom det inte stör någon så får hon bestämma. Kommer att klippa det snart eftersom det riskerar att hamna i toaletten när hon sitter på toa men jag kan inte se någon annan anledning till att klippa det. Hon gillar inte att ha håret uppsatt så det är för det mesta utsläppt. Borstar det på morgonen och kvällen och det är inte tovigare än vad mitt hår var när jag var liten och jag hade alltid uppsatt hår. Om nu dottern skulle känna sig hämmad i sin lek så har hon iaf inte visat det och om hon blev hämmad men inte brydde sig om det, varför skulle jag göra det till ett problem?

• jassieofficial85
    camelCase skrev 2012-05-15 17:40:15 följande:
    Ser dagligen barn vars lek begränsas pga långt hår som hänger och slänger i ögon och fastnar i grenar och klädesplagg. Ändå envisas föräldrar med att inte klippa sina småbarn för det är ju bara "sååå sött" med långt hår. Varför?
    Jag klippte min tjej tills hon blev ca 4 år. Då ville hon inte bli klippt mer ;) & jag kan inte tvinga mig på barnet! ;) Det har inget att göra med att det är sött. Personligen tycker jag att hon är fin i både kort och i långt. Det har att göra med att hon nu inte vill bli klippt. Hon vill ha långt hår helt enkelt för att hon trivs med det. 

Sen kan man faktiskt sätta upp håret i flätor eller hästsvans om det nu är i vägen för barnet.  
Svar på tråden Varför långt hår på små förskolebarn?