• Jordgubben82

Någon som fått besked om förändring på levern? OROLIG

Hej!
    Har haft ont i magen ett tag och blev rönkad för tre veckor sedan. Dom sa att där va en lite förändring på levern och på livmodern.
    Varit på gyn och det va var konstigt på livmodern va bara mina ärr från mina snitt.
    Nu på måndag ska jag göra ultraöjud med kontrast på levern och är skit rädd vad det kan vara.
    Någon med samma erfarenhet?

• Svar på tråden Någon som fått besked om förändring på levern? OROLIG
  • Philippa

Hoppas det inte är nåt allvarligt! Håll tråden uppdaterad om du orkar!

• asatantrosa

Har läst att det är tämligen vanligt med godartade cystor i just levern och att om man ska ha cystor i ett organ så är levern att föredra då det påverkar funktionen mindre än i tex njurarna! Dvs även om du har en förändring så kan det vara något ofarligt, vilket jag håller tummarna för att det är för dig. Lycka till

• Millicent

Usch, jag förstår att du blev orolig. Tyvärr går det ju inte att säga vad det är så oron går ju inte att ta bort utan hur jobbigt det än känns så måste du ju leva med den här ovissheten ett tag. Om du är ung kan man ju dock säga att sannolikheten att det är något snällt och ofarligt är mycket större än att det skulle vara något besvärligt eller farligare. Det finns alltså helt snälla och ofarliga förändringar som kan ses i levern. Och tänk så onödigt att gå och oroa sig i ett par veckor för något som visar sig vara ofarligt. Oro hjälper inte mot något. 

• Jordgubben82

Tack alla :) det värmer det ni skriver, längtar tills på måndag då jag ska göra undersökningen. Jag är bara 30 år så jag hoppas verkligen inte det är något farligt men har ju ont i magen så något måste det vara.

• Millicent
    Jordgubben82 skrev 2012-05-15 20:18:53 följande:
    Tack alla :) det värmer det ni skriver, längtar tills på måndag då jag ska göra undersökningen. Jag är bara 30 år så jag hoppas verkligen inte det är något farligt men har ju ont i magen så något måste det vara.
    Då måste jag tillägga att det är osannolikt att en liten förändring i levern gör ont. Så smärtan är nog något annat och troligen är leverförändringen bara ett bifynd som de vill kolla närmare på. 
  • Jordgubben82
    Millicent skrev 2012-05-15 20:22:14 följande:
    Då måste jag tillägga att det är osannolikt att en liten förändring i levern gör ont. Så smärtan är nog något annat och troligen är leverförändringen bara ett bifynd som de vill kolla närmare på. 
    Jag hoppas verkligen du har rätt :) hur kan du så mycket om sådant här?
  • Mandy1981

kanske det är gallan som spökar eller så kan du ha nån form av matallergi, förändringar på levern gör inte ont. om man tänker på nåt farligt så får man ont först i ett senare skede, med andra tydliga symtom. förstår absolut din oro, men i din ålder och könet är det vääääldigt osannolikt att det kan vara nåt allvarligt.

• Jordgubben82
    Mandy1981 skrev 2012-05-15 21:55:01 följande:
    kanske det är gallan som spökar eller så kan du ha nån form av matallergi, förändringar på levern gör inte ont. om man tänker på nåt farligt så får man ont först i ett senare skede, med andra tydliga symtom. förstår absolut din oro, men i din ålder och könet är det vääääldigt osannolikt att det kan vara nåt allvarligt.

Tack jag har själv tänkt att den lilla förändringen inte ska göra ont, men jag tänkte om det kanske är en cysta som gör ont på levern. Har liksom ont i höger sida där levern sitter, blir värre när jag äter.
  • Mandy1981
    Jordgubben82 skrev 2012-05-16 19:25:43 följande:

Tack jag har själv tänkt att den lilla förändringen inte ska göra ont, men jag tänkte om det kanske är en cysta som gör ont på levern. Har liksom ont i höger sida där levern sitter, blir värre när jag äter.
    fast det pratar snarare för gallan. har du märkt att du reagerar mer på vissa saker än på andra, typ fett, kött mm???
  • Jordgubben82

Ja jag får mer ont av fett mat tex "ute mat" men har ont i slutet av rebenet på höger sida mer vid sidan av magen om man säger.

• Mandy1981

ja det är troligen gallan, försök att undvika sån mat och pratar med läkaren om dina besvär. i värsta fall tar de bara ur gallblåsan, inget stort. har bara lite koll på vad du äter så du inte får mer besvär. lycka till

• Artemis

Några jag känner har haft cystor i levern. De var godartatade och inget man gjorde något åt. En jag känner hade även dåliga leverprover (vad det nu är för någon typ av blodprov) samt cystor men det var ingen fara. Cystorna var godartade och blodproven normaliserades efter ett par månader. Detta var ett par år sedan och personen är frisk och pigg fortfarande Skrattande. Vi har nog konstigheter i våra kroppar oftare än vi tror. Det är nog en ren slump att man hittar något ibland. När jag nojar så tänker jag på vad en läkare sa en gång "de flesta sjukdomar går över".

• LaFontaine

Min mamma utreddes också för förändringar på levern och efter lång tid fann man ett "födelsemärke" på levern. Helt ofarligt alltså. Det kan finnas många förklaringar till förändringar! Lycka till!

• Jordgubben82

Tack alla som får vi att må bättre och bli mindre orolig. Mina leverprover är bra så jag hoppas det är ett gott tecken. Om där är en cysta så trodde jag man tog bort den, men så e det kanske inte, eller e det kanske hur stor den är m.m skönt det snart e måndag.

• Jordgubben82

Är så nervös för morgondagens undersökning samtidigt som det ska bli skönt att få det gjort.

• AnnSt

Det har ju gått en lång tid men jag skulle gärna vilja veta hur det gick för dig.

Svar på tråden Någon som fått besked om förändring på levern? OROLIG