Arga bebisar och sömnmetoder
FrökenLöken skrev 2012-05-16 22:14:40 följande:
Har inte stor koll på vad alla dessa metoder innebär, orkar inte sätta mig in i det. Använder dem inte, utan kör hederlig jag-blir-tokig-men-ligger-här-en-timme-varje-kväll -ändå-metoden.
Men, fråga, finns det någon sorts forskning som visar på att dessa skrikmetoder påverkar barnen negativt i framtiden? Och nej, jag försöker inte förmildra, utan tänker att det måste finnas belägg för hur skadlig det är. Är som sagt inte insatt alls.
Jag tänker att det finns så många faktorer som påverkar vårt välbefinnande. Om man har ett nära och kärleksfullt förhållande till sitt barn så är jag övertygad om att man inte behöver känna att man "förstört" sitt barn för livet för att man kört 5mm eller SHN. Även den mest hängivna nära-föräldraskap-fan kan vara beredd att prova "allt" för att få lite sömn...
Det som är så hemskt med det TS beskriver är att många bebisar inte slutar skrika efter nån kvart och somnar så där som man önskar sig, och de föräldrar som känner i hjärtat att det är helt fel att stå utanför dörren när bebisen skriker i timmar övertygas att fortsätta genom att få perspektiven vridna ut-å-in.