• MalinEddie

Arga bebisar och sömnmetoder

Något man stöter på ofta är föräldrar som försvarar användandet av en CIO-metod med att bebisen skrek av ilska. Anna Wahlgrens forum kryllar av arga bebisar om man ska tro henne själv. Ibland är barnen så små som en månad. De ska lämnas ensamma att skrika för att inga verktyg biter på arga barn. Skaparen av 5-minutersmetoden är av samma åsikt. Barnet är argt för att det inte vill sova och det är därför helt okej att ignorera det. Själv mår jag illa av denna beskrivning av små spädbarn. De är inte arga eller manipulerande! De skriker av en orsak, ett behov. Är det inte föräldrarnas uppgift att ta reda på vad det handlar om och tillfredsställa detta behov? Jag tycker det.
    Jag har funderat mycket på varför det är så viktigt att peka på att barnet var argt när CIO-metoder diskuteras.  Jag tror att man gärna intalar sig att barnet är argt för att göra det lättare för sig själv. Det är ett sätt att lätta samvetet. Ett försvar för att klara av att gå emot sina instinkter. Skaparna är intresserade av att sälja sin metod och att sprida detta synsätt fungerar uppenbarligen.
    Vad har ni för åsikt om detta? Ni som tror att spädbarn skriker av ilska när de utsätts för en CIO-metod får gärna svara på varför det då skulle vara okej att ignorera just denna känsla? Som jag ser det är alla känslor viktiga och barn ska givetvis få hjälp att hantera dessa om de har ett behov av det.

• Svar på tråden Arga bebisar och sömnmetoder
  • April barn
    MalinEddie skrev 2012-05-15 20:02:52 följande:
    Något man stöter på ofta är föräldrar som försvarar användandet av en CIO-metod med att bebisen skrek av ilska. Anna Wahlgrens forum kryllar av arga bebisar om man ska tro henne själv. Ibland är barnen så små som en månad. De ska lämnas ensamma att skrika för att inga verktyg biter på arga barn. Skaparen av 5-minutersmetoden är av samma åsikt. Barnet är argt för att det inte vill sova och det är därför helt okej att ignorera det. Själv mår jag illa av denna beskrivning av små spädbarn. De är inte arga eller manipulerande! De skriker av en orsak, ett behov. Är det inte föräldrarnas uppgift att ta reda på vad det handlar om och tillfredsställa detta behov? Jag tycker det.
    Jag har funderat mycket på varför det är så viktigt att peka på att barnet var argt när CIO-metoder diskuteras.  Jag tror att man gärna intalar sig att barnet är argt för att göra det lättare för sig själv. Det är ett sätt att lätta samvetet. Ett försvar för att klara av att gå emot sina instinkter. Skaparna är intresserade av att sälja sin metod och att sprida detta synsätt fungerar uppenbarligen.
    Vad har ni för åsikt om detta? Ni som tror att spädbarn skriker av ilska när de utsätts för en CIO-metod får gärna svara på varför det då skulle vara okej att ignorera just denna känsla? Som jag ser det är alla känslor viktiga och barn ska givetvis få hjälp att hantera dessa om de har ett behov av det.
    Kan inte göra så mycket mer än tummen upp, det är vansinnigt och på snudd till misshandel att ignorera sina barn och lämna dem ensamma!
    ? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • Helle333
    Jag håller med
  • Lena

Är inne på barn två som hatar att somna men det är klart vi inte lämnar det ensamt utan håller om barnet tills det somnar.

• Natulcien
    Jag tror att man gärna intalar sig att barnet är argt för att göra det lättare för sig själv. Det är ett sätt att lätta samvetet. Ett försvar för att klara av att gå emot sina instinkter.
    Ja, detta tror jag också är orsaken till att man har hittat på fenomenet "arga bebisar". Jag var själv inne på det i en annan tråd. CIO-anhängare vill lätta sitt samvete och intalar sig att bebisen är "arg" för att stå ut med att ignorera skriket.

Sen begriper jag inte hur de klarar av att intala sig detta, och hur man kan vara så dum/empatilös/grym/korkad/etc att man hanterar en liten bebis på det sättet, men det är ju en annan diskussion...
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-05-15 20:35:17 följande:
    Ja, detta tror jag också är orsaken till att man har hittat på fenomenet "arga bebisar". Jag var själv inne på det i en annan tråd. CIO-anhängare vill lätta sitt samvete och intalar sig att bebisen är "arg" för att stå ut med att ignorera skriket.

Sen begriper jag inte hur de klarar av att intala sig detta, och hur man kan vara så dum/empatilös/grym/korkad/etc att man hanterar en liten bebis på det sättet, men det är ju en annan diskussion...
    Intressant är också att barnet ofta först är ledset men efter kritik eller ifrågasättande var det argt hela tiden. Det händer i stort sett i varje tråd där detta diskuterats som jag har läst. Det är kanske glädjande? Jag vet inte. Någonstans känner de att det var fel för varför skulle de annars ändra sig?
     För att ta Anna Wahlgrens forum som exempel också, där skriver föräldrar om sina ledsna barn och den sorg de känner i hjärtat. Anna Wahlgren och hennes mest frälsta anhängare peppar istället föräldern att barnet just är argt. Efter några svar ändrar föräldern hela sina inställning och ser kallt på sitt barn. Det är nästan en form av hjärntvätt som sker där.
    Att föräldrar använder CIO-metoder tror jag beror på flera saker. Sömnbrist är väl den ursäkt jag har störst förståelse för. Man tänker inte klart. Jag vill tro det i alla fall. Annars tror jag det handlar främst om att man inte vet hur spädbarn fungerar och är tar till sig dessa råd av osäkerhet. Efter det hela "glömmer" man bort hur jobbigt det var. Krävs det inte försvarsmekanismer för att genomföra något likande är något fel.
  • MalinEddie

Jag hoppas också någon svarar som har använt någon av dessa metoder och ger sin syn på saken.

• MalinEddie

Med tanke på Anna Wahlgrens forum och arga barn kommer jag att tänka på en tråd som signatur Melly skapade. Jag uppmärksammar den gärna igen för att den visar så tydligt på vad jag menar och jag vill att det  ska få uppmärksamhet.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m50524830-50.html

• Wimlan

Mina funderingar hör säkert inte hemma i den här tråden men jag fick sån lust att försöka förstå hur de där metoderna ni pratar om ens KAN fungera... Jag har tre äldre barn, de är idag mellan 25 och 15 år och på den tiden minns jag aldrig några diskussioner om sömnmetoder, utan man nattade barnen tills de somnade helt enkelt. Otaliga timmar har jag sjungit vaggvisor och legat dödens uttråkad bredvid halvsovande barn som halvslumrat och blivit tvärpigga om man ens försökte tänka tanken att försöka resa sig i smyg. Om jag någon gång faktiskt blev tvungen att avbryta nattningen för att ta ett telefonsamtal eller gå på toa eller nåt, så barnet började skrika, är jag tämligen övertygad om att det aldrig skulle sluta förrän jag kom tillbaka igen. Jag undrar ju då hur de här föräldrarna lyckas få barnen att somna skrikande!? Vad är det jag måste ha missuppfattat? Det är ju bara i vissa perioder ungar är såna här svårnattade "tyranner". Det är väl inte hela världen att ställa upp på de där trista sångsessionerna om nu barnen vill ha det så? Jag väntar en liten sladdis nu och faktiskt ser jag fram emot det där igen

• Mitarashi

Mitt mammahjärta blöder verkligen för alla dessa ledsna, ignorerade barn men jag kan ändå ha en viss förståelse för vissa föräldrar.

När man är ny mamma (oavsett ålder) är man väldigt sårbar och lättpåverkad. Man litar blint på tex BVC och suger gärna till sig av andra människors råd (som säkert lämnas i all välmening).

När min dotter var omkring halvåret så hade hon en jobbigt period där hon inte alls sov, nattningarna tog flera timmar och hon vaknade ca en gång i timmen och vägrade somna om. Vid en rutinkontroll på BVC så togs sömn upp och vi berättade hur situationen såg ut. Min dotters sköterska tog då fram en folder där första meningen var - Den svåraste utmaningen är att ignorera din föräldrainstinkt!
    Jag tackade såklart för informationen men förklarade att skrikmetoder inte var för mig.
    Jag har två systrar med barn varav en är väldigt påläst angående amning, anknytning etc och hade jag inte haft deras stöd och råd att ta till när det knep hade jag säkert trott att 5mm var något att föredra då rådet kom från mitt barns utbildade sköterska som trots allt har och har haft hand om många barn.

Sen är sömn något nödvändigt för att fungera normalt och somliga blir mer påverkade av sömnbrist än andra. Om en förälder under en längre period blir utan sömn är det nog svårt att sortera bort de dåliga råden från de bra, man vill bara få sova. 5mm och AW fungerar ju trots allt i den bemärkelsen att barnet somnar själv utan bråk efter en "kur" och det är svårt att konkret se de konsekvenser det faktiskt får för det lilla barnet.
    Att förhöjda stresshormoner har en skadlig inverkan syns inte utanpå. Barnets förändrade beteende kan också uppfattas som positivt, att barnet tex ofta blir mindre "blygt" och söker uppmärksamhet från andra vuxna (störningar i anknytningen) brukar tex uppfattas som att barnet är tryggt i stället för motsatsen.

Ev stavfel ber jag om ursäkt för, radbrytningarna är säkert inte heller optimala . Det är svårt att få till det från mobilen :)

• MalinEddie
    Wimlan skrev 2012-05-16 02:05:46 följande:
    Mina funderingar hör säkert inte hemma i den här tråden men jag fick sån lust att försöka förstå hur de där metoderna ni pratar om ens KAN fungera... Jag har tre äldre barn, de är idag mellan 25 och 15 år och på den tiden minns jag aldrig några diskussioner om sömnmetoder, utan man nattade barnen tills de somnade helt enkelt. Otaliga timmar har jag sjungit vaggvisor och legat dödens uttråkad bredvid halvsovande barn som halvslumrat och blivit tvärpigga om man ens försökte tänka tanken att försöka resa sig i smyg. Om jag någon gång faktiskt blev tvungen att avbryta nattningen för att ta ett telefonsamtal eller gå på toa eller nåt, så barnet började skrika, är jag tämligen övertygad om att det aldrig skulle sluta förrän jag kom tillbaka igen. Jag undrar ju då hur de här föräldrarna lyckas få barnen att somna skrikande!? Vad är det jag måste ha missuppfattat? Det är ju bara i vissa perioder ungar är såna här svårnattade "tyranner". Det är väl inte hela världen att ställa upp på de där trista sångsessionerna om nu barnen vill ha det så? Jag väntar en liten sladdis nu och faktiskt ser jag fram emot det där igen
    Barnet ger upp till slut och tystnar. Första kvällarna tar det givetvis ofta tid. Efter några dagar gör barnet inga ljud ifrån sig alls och det är därför man menar att det fungerar. Istället för att säga som det är, att barnet ger upp eftersom det inte får respons på sina behov, menar förespråkarna att barnet nu är tryggt i sin säng. Det är väl något man gärna intalar sig precis som att bebisar är arga och inte ledsna.
    Grattis till bebisenGlad
Svar på tråden Arga bebisar och sömnmetoder