Arga bebisar och sömnmetoder
Något man stöter på ofta är föräldrar som försvarar användandet av en CIO-metod med att bebisen skrek av ilska. Anna Wahlgrens forum kryllar av arga bebisar om man ska tro henne själv. Ibland är barnen så små som en månad. De ska lämnas ensamma att skrika för att inga verktyg biter på arga barn. Skaparen av 5-minutersmetoden är av samma åsikt. Barnet är argt för att det inte vill sova och det är därför helt okej att ignorera det. Själv mår jag illa av denna beskrivning av små spädbarn. De är inte arga eller manipulerande! De skriker av en orsak, ett behov. Är det inte föräldrarnas uppgift att ta reda på vad det handlar om och tillfredsställa detta behov? Jag tycker det.
Jag har funderat mycket på varför det är så viktigt att peka på att barnet var argt när CIO-metoder diskuteras. Jag tror att man gärna intalar sig att barnet är argt för att göra det lättare för sig själv. Det är ett sätt att lätta samvetet. Ett försvar för att klara av att gå emot sina instinkter. Skaparna är intresserade av att sälja sin metod och att sprida detta synsätt fungerar uppenbarligen.
Vad har ni för åsikt om detta? Ni som tror att spädbarn skriker av ilska när de utsätts för en CIO-metod får gärna svara på varför det då skulle vara okej att ignorera just denna känsla? Som jag ser det är alla känslor viktiga och barn ska givetvis få hjälp att hantera dessa om de har ett behov av det.