• Anonym

Dosering Niferex? (järn)

Det är såhär att jag fick utskrivet Duroferon av läkaren pga järnbrist, men när jag skulle hämta ut det så hade det inte kommit in något recept. SÅ, jag köpte Niferex istället sålänge.

Jag undrar mest om man kan köra samma dosering med Niferex som med Duroferon?
    Läkaren ville att jag skulle ta 2st om dagen av Duroferon. Gäller samma för Niferex? Försökte få tag i läkaren, men han hade gått för dagen. Och imorgon är det stäng. Vill gärna påbörja behandlingen så fort som möjligt.

• Svar på tråden Dosering Niferex? (järn)
  • Anonym

Eftersom du har fått järn utskrivet av läkare så antar jag att dina järnvärden är väldigt låga? Då skulle jag ta två tabletter till att börja med. Järn blir farligt i större mängder först när man överdoserat under längre tid.

Tänk på att ta apelsinjuice eller annan C-vitamin med tabletterna och inte dricka mjölk eller äta andra mjölkprodukter nära inpå du tar tabletten.

Själv har jag problem att lagra järn. Hade järnvärde på 93 när jag var gravid, tog två tabletter dagligen i en vecka och kom upp till 100, så gör du det ordentligt så kanske du inte behöver äta så länge.

• Anonym

Vet faktiskt inte alls vad mitt järnvärde låg på. Mer än att han skrev att det va lågt när jag fick hem ett brev. Vet bara att mitt blodvärde låg på 113. Vilket är i underkant.

Han rekommendera som sagt 2st om dagen, men med Duroferon!!
    Nu kunde jag inte hämta ut dem, så köpte Niferex! Det är bara där jag e osäker, om jag ska ta samma dos?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-16 18:54:34 följande:
    Vet faktiskt inte alls vad mitt järnvärde låg på. Mer än att han skrev att det va lågt när jag fick hem ett brev. Vet bara att mitt blodvärde låg på 113. Vilket är i underkant.

Nu kunde jag inte hämta ut dem, så köpte Niferex! Det är bara där jag e osäker, om jag ska ta samma dos?
    Det är inte farligt att ta två tabletter Niferex. Jag hade gjort det om du fått tabletter utskrivna på grund av dåligt järnvärde.
  • Dr Mupp

Det är samma dos i Dureferon som i nifferex. hur mycket du kan äta beror på ditt järnvärde. Själv har jag som mest ätit 4 om dagen (efter läkarordination, jade 76 i hB då)

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-16 18:54:34 följande:

Både Duroferon och Niferex är 100 mg järn. Så har du fått utskrivet två tabletter av den ena sorten så kan du ta två av den andra. Det är ingen skillnad förutom namnet.

Ett tips är www.fass.se där kan du själv läsa om de båda sorterna.
  • Grannen

Jag tog två niferex om dagen i början för att få upp järnvärdet, nu en om dagen för att hålla uppe nivån. Hade också fått Duroferon på receptet men åt niferex pga att jag hade några askar hemma sedan tidigare.
    Ej gravid utan bara svårt med att hålla uppe HB:t. 

• Anonym

Tack för era svar! Då kör jag på 2st om det ändå är samma som Duroferon!

• odepark

Men varför ska du ha recept på duroferon? Dom är ju receptfria? Men dom håller dom bakom kassan så man får be om dom..

• Anonym
    odepark skrev 2012-05-16 19:04:33 följande:
    Men varför ska du ha recept på duroferon? Dom är ju receptfria? Men dom håller dom bakom kassan så man får be om dom..
    Jaså? Men varför sa då inte apotekaren det när jag bad om att få hämta ut det?
  • Anonym
    Har man recept så går det på högkostnadskortet, köper du receptfritt gör det inte det. Därför är det alltid bättre att få recept, även på receptfria tabletter.
  • MajaVira
    Om man får det på recept går det under högkostnadsskyddet, vilket det inte gör om man köper det utan recept.
  • odepark
    Anonym skrev 2012-05-16 19:09:41 följande:
    Jaså? Men varför sa då inte apotekaren det när jag bad om att få hämta ut det?
    Jadu. säg det. jag har ätit duroferon senaste 2 åren utan ett enda recept. men de är säkert som ni andra säger men då borde ju apotekaren iallafall ha sagt det till TS?
  • Anonym

Tycker också det är konstigt att hon inte sa något. Kunde ju iaf gett mig alternativet. Spec om min läkare ordinerat den sorten. Men aja =) Nu har jag ju andra som säkert funkar lika bra

Svar på tråden Dosering Niferex? (järn)