• Anonym (hemsk)

Jag älskar inte mitt barn..

Har ett barn tillsammans med en man och vi är separerade sedan två år tillbaka. Vi har gemensam vårdnad och har hen varannan vecka. Det har alltid varit dispyter och konflikter mellan mig och honom, vilket har bidragit till att min upplevelse som förälder har varit tråkig och ledsam redan från första början.

Men faktum är; att jag älskar inte mitt barn. Jag kan inte hjälpa det. Jag skäms. Jag känner mig hemsk och orättvis mot hen. Jag saknar hen aldrig, jag ser inte fram emot den dagen då hen ska komma till mig utan längtar istället tills dagen hen ska åka igen... Jag känner ingen direkt lycka ner jag ser hen, kramar hen eller umgås med hen. Allt känns bara jobbigt och tråkigt. Mycket beror på det jag skrev ovan, men också på att mitt barn är väldigt krävande och aldrig lugn. Det blir bara jobbigt, slitsamt, tröttsamt, tjat, gap och irritationer när hen är här. Jag orkar inte med det. De veckor hen är här är jag bara sur och tvär. Jag bara längtar till varje kväll då hen ska sova så att jag får vara i fred..

Jag funderar på att ge fadern hela vårdnaden (om han går med på det) tills jag kommit under fund med mig själv. För det är ju uppenbarligen något som slagit fel i skallen på mig.

Trots att jag inte känner någon direkt kärlek, blir jag ändå gråtfärdig när jag tänker tanken på att det skulle hända hen något. 

Det märks också att hen trivs bäst hos sin pappa då hen i stort sätt vägrar släppa taget om honom och gå till mig. Hen skriker efter pappa hela tiden... Jag vet inte om det märks på mig att jag känner såhär, om hen känner av det. Jag försöker dock alltid pussa, krama och gosa med hen så mycket jag kan och tala om för hen att jag älskar hen, för det ska alla barn få höra av sina föräldrar. Oavsett vad.

Hur kan jag känna såhär för min 2-åring? Är jag helt dum i huvudet? Är jag totalt känslolös? Är jag sämre som människa? Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vågar inte berätta för någon.. de skulle aldrig kunna förstå detta. Klart en mamma ska älska sitt barn?!

Snälla var ärliga och säg vad ni tycker, och vad jag kan göra.. Finns det trots allt någon som varit/är med om samma sak?

• Svar på tråden Jag älskar inte mitt barn..
  • Sus162

Bra att du ska ta tag i det. Det finns alla möjligheter att må bra.  *styrkekram* 

• Anonym

Skriv för fan inte "hen" är ditt barn könslöst? Jag får eksem av detta genustrams. Skriv mitt barn, eller hon, han som vi är skapta.

• birgitt

Jag hade ochså svårt ett tag. Att knyta band till mitt barn. Tills jag insåg : andra vuxna kan göra mitt barn illa. Jag måste se till att ingen skadar mitt barn. Det du får tillbaka av barnet är kärlek och den Visar dig hur underbart livet är. Att inte tänka på skulder , räkningar eller jobb. Barn lever i nuet som vi vuxna glömmer bort.
    Jag tycke jag hade fått ett fult barn när han föddes. Jag fick ingen bedövning så jag trodde jag skulle dö. Hata sjukhuset och mitt barn. Tills jag insåg hur hemska folk kan vara mot nyfödda på sjukhus. Då klicka det till.
    Det är så kort tid i ditt liv som du har barn hemma. Barn är bara till låns sedan är dom vuxna. Man kan göra allt efter det.
    Jag vill att Mina barn ska kunna ringa mig eller fråga om dom kan komma över på julafton. Jag vill inte bli ensam pensionär.

• Anonym (X)

...hur har det gått för er? Hoppas du mår bättre och att det löst sig!

• Anonym (Orolig)

Undrar också hur det gått.

• Anonym (inte hemsk)

Det kan ju vara en depression i dig och att barnet på något sätt fått en starkare anknytning till pappan. Sen kanske ni har glidit ifrån varandra mer och mer efter separationen. Jag känner lite igen mig själv i det du skriver, för mitt barn tydde sig mer till pappan och jag gav lite upp inombords vilket gjorde att jag släppte det. Det har dock blivit bättre sen jag blev arbetslös och ägnade mycket tid och uppmärksamhet åt mitt barn istället för att fly. Såklart att barnet känner din frånvaro eller kallhet, Det är dock fortfarnde litet och behöver dig även om det inte känns så. Det är inte försent att knyta an. Jag tycker absolut att du skall söka hjälp. Har du någon på BVC du kan prata med? Det finns hjälp att få för att knyta an till sitt barn.Alltså såna grupper som jobbar med det. Ingen kommer att döma dig, varför skulle de?

• VIDE MI

Jag rycker att du ska ta vh istället för vv. Då tror jag att du med tiden mår bättre, och det är bättre för banet om det är mer stabilt hos pappan.

• Anonym (15)

Är det för sent när barnet hunnit fylla 15??! Jag har sökt hjälp flera gånger men det har inte blivit så bra... :(

• Anonym (Jag)

Hur gick det med detta? Fick du någon hjälp? Vad isf?

• isterband

Hur länge har du känt att saker är så jobbiga i livet som dom är?

Min tanke när jag läser det du skriver är att du inte INTE älskar ditt barn, utan att du är gravt deprimerad.  Och i sorg över situationen som blev med ditt ex, samt att ditt barn är högenergisk. Kan det vara så? Tänker att saker inte är svart eller vitt, utan att ditt välmående färgats av en massa olika saker.

Hoppas du kan få någon slags hjälp med alltihop. Kram.

Svar på tråden Jag älskar inte mitt barn..