Inlägg från: Kaf Ha Ya Ain Sad |Visa alla inlägg
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

UmmHamza skrev 2012-05-17 12:03:35 följande:
    Det händer ingenting förutom att bönen blir ogiltig om man gör det med flit eller ber och inte vet vilket håll man ber åt. Man ska be mot Mekka, det är ett av villkoren för bönen. Tror man att man har bett åt rätt håll men sen upptäcker att man bett åt fel så får man göra om bönen.
    Man gör inte fel om man ber i fel inriktning. Man ska försöka hitta den rätta riktningen, hittar man inte den då är ok att be i den riktning man förmodar vara den rätta. Och nej, man behöver inte göra om bönen om man upptäcker att man bett åt fel håll. 

And to Allah belongs the east and the west. So wherever you [might] turn, there is the Face of Allah . Indeed, Allah is all-Encompassing and Knowing. [2:115]
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Simon 681 skrev 2012-05-18 02:38:27 följande:
    Be utan matta tills du skaffar en. Det viktiga är vad som är i ditt hjärta.
    Indeed men att be på en ren plats, tvaga sig väl och be rätt är också viktigt. Vad som är fint med islam är att den är flexibel. Har man tex inte tillgång till vatten kan man tvaga sig med jord. Är man på resa kan man bara stiga ur bilen och be ute. Är man på flyget så kan man be sittande. Det är så fint tycker jag med den här flexibiliteten som islam erbjuder. Det krävs inte mycket för att praktisera den religionen alhamdulillah.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Mariamx skrev 2012-05-18 04:36:47 följande:
    Må Gud välsigna dig syster.
    Ameen!

Lycka till TS med bönen och känn ingen press på dig. Ta det steg efter steg tills du utför en fullkomlig bön i framtiden. Glöm oss inte från din du´a i bönen!
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    FabulousMom skrev 2012-05-19 00:42:18 följande:
    Instämmer helt.

Bönen är så pass viktig att jag vill börja med en gång, vill inte behöva dra ut på det för att jag "måste köpa ett kompass eller bönematta". Klädsel och plats har jag (rent, utan foto i rummet osv.) så får jag köpa de andra sakerna sen. Tusen tack för hjälpen, länkar och tips. Må Allah belöna er! {#emotions_dlg.flower} 
    Ameen!

Klokt sagt! Bönen är så viktig att den första fråga vi kommer att möta på domedagen är "har du bett?" Det behövs inga förberedelser innan så länge man uppfyller villkoren. Vem vet, du kanske kommer att få en bönematta och en kompass som present av någon syster eller granne som vi fått Vi har cirka 3-4 bönemattor som vi fått som presenter. Dock använder vi inte dom. Vi ber bönerna gemensamt på en sovrumsmatta för att en bönematta är bara för en. Praktiskt.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 21:00:53 följande:
    Vad tror du en bön är för något? Kanske 'snälla Gud jag vill ha en BMW?' För det låter så.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Anghammarad skrev 2012-06-06 19:57:55 följande:
    Varför är det så viktigt att rikta bönen mot Mekka om det ändå är helt OK att missa med åtta mil?
    Det kallas sha´air, dvs Allahs swt uppmaningar om hur religionen skall utövas. Missar man 8 eller 100 mil är det inga problem. Allah swt finns överallt.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-06-07 00:32:09 följande:
    Bön som en form av meditation har jag inga problem med, each to his own. Men den dagliga bönen handlar ju inte om nån form av meditation a la buddhismen utan är ju till för Allah.
    Det är det som är kärnan i en tro, att be till Skaparen. Det ger lugn och harmoni i själen, en paus från livet och all dess stress och begär. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-06-07 00:16:55 följande:
    Min kommentar om kompassen är faktiskt helt sann. Hur kompenserar man för poldriften? Det finns speciella gyroskåpskivor man kan använda då man tex vill ta sig till en viss punkt (men inga andra) från punkt A till B. Det tidiga postflyget använde dessa bland annat. En ganska simpel lösning, är det nåt sånt ni har på era kompasser med som gör att ni alltid kan finna Mekka?
    I Ka´ba behöver man tex ingen kompass för att hitta riktningen, därför ser man muslimer be runt omkring den. Sen får man justera riktningen ju längre bort man befinner sig. Om det skiljer sig några mil är det inga problem då avsikten är att ha den riktning som är den man skall vända sig mot. 

[2:115] Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    M C skrev 2012-06-07 14:37:40 följande:
    Ja, du borde prova det någon gång. Att inte ljuga alltså, det är mycket befriande.

Vilka bevis har du för att själen existerar?
    Du vet, vetenskapen visar att hjärnan fungerar som en biologisk dator, försvinner "strömmen" så försvinner minnet med.

Så, var har du bevisen? 
    För tydlighets skull: jag säger att själen är hittepå, du säger att den finns. Bevisbördan är därmed på din sida, exakt samma som när jag säger att jag aldrig ljuger och du påstår motsatsen. Du måste hitta bevisen. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har några. Man inte kan bevisa avsaknad av något.

*ser när resonemanget far förbi målet som en raket*           

Det betyder att du har provat på, dvs ljugit och sen slutat med det för att känna hur befriande det är att inte ljuga. Inte bra att ljuga vet du. 

Det mest älskade uttalandet för mig är det sanna - sa profeten saw. Jag avskyr lögner och ser faktiskt ner på lögnare.

Bevisa att du har känslor, för jag kan inte se dom precis som du inte ser själen. Jag kan inte ens se din hjärna. Jag kan inte se luften men vet ändå att den finns. Eller måste du se med egna ögon för att veta att det finns osynliga saker som existerar? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:38:37 följande:
    Absolut. Jag blir så förvånad att möta detta, jag vill nästan kalla det för förakt, bara för att man försöker förklara bönens syfte och innehåll. Väldigt underligt.. är det provocerande att tala om bön eller vad kan det vara?
    Utövandet av islam provocerar islamhatarna. Se det klippet där en muslim ber på gatan och vad andra gör mot honom, varför? bara för att han ber.

">

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    FabulousMom skrev 2012-06-08 01:34:59 följande:
    Om det finns andra forum (för muslimer) där man kan prata ostört så får någon gärna inboxa mig. Aldrig mer kommer jag att starta en sån här tråd på FL. Men jag fick den hjälpen jag behövde innan tråden spårade ur.
    Det blir tyvärr så i islam-trådar. I så fall är det bara några medlemmar som sabbar trådarna, samma ansikte och samma resonemang. 

Om du har frågor kan du emaila iif@yahoo.com, finns en medlemlista
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

M C

Det går visst att mäta men då behöver man labor och apparater för att kunna göra det. Jag talar om synen, kan du bevisa att du har känslor och lokalisera dom i din kropp? Det kan du inte. Kan du visa att luften finns? Du säger kanske ja för att du andas men det är inget bevis på att den finns. Det är så med själen, det går inte att se med ögonen men den finns.

Ja en lögnare ogillar lögnare för att lögnaren VET att lögnare sysslar med samma sak. I mitt fall ogillar jag lögnare för att de är mindre värda i mina ögon. En människa förlorar sitt mänskliga värde om h*n ljuger. Nu vet du skillnaden mellan mig och dig.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-06-12 21:37:43 följande:
    Om islam lär ut respekt, varför ska man då inte respektera icke-troendes rätt att vara icke-troende?
    Toboas var så snäll att citera ett helt kapitel som motsäger ditt påstående, läs den sista versen:

[109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Toboas skrev 2012-06-14 09:57:27 följande:
    [109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!
    [109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.
    [109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.
    [109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,
    [109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.
    [109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"

Utgår man ifrån 109:6 så får man lätt känslan av att det handlar om ömsesidig respekt. Läser man den tillsammans med 109:1 så står det ju klart och tydligt att "vi" förnekar sanningen. Visst får vi fortsätta att göra det men du gillar väl inte ifall människor talar om för dig att allt Muhammed sa var lögn, eller hur? Det är samma nivå på respekten som du hittar i 1.

Läs den första meningen en gång till. Den säger ju klart och tydligt att vi som inte tror förnekar sanningen. Det är det rakt motsatta mot att bara bryta loss den sista raden. 
    Jag varken gillar/ogillar när någon säger att det Muhammed saw sa var lögn. Var och en får ha sin åsikt. 

Jag läser koranen på sitt originala språk och ja "ni" förnekar sanningen dvs kuffar dvs icke-troende dvs icke-muslimer. Jämför det med "Det Muhammed sa är lögn", var finner du respektlösheten? 
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?