M C skrev 2012-06-07 14:37:40 följande:
Ja, du borde prova det någon gång. Att inte ljuga alltså, det är mycket befriande.
Vilka bevis har du för att själen existerar?
Du vet, vetenskapen visar att hjärnan fungerar som en biologisk dator, försvinner "strömmen" så försvinner minnet med.
Så, var har du bevisen?
För tydlighets skull: jag säger att själen är hittepå, du säger att den finns. Bevisbördan är därmed på din sida, exakt samma som när jag säger att jag aldrig ljuger och du påstår motsatsen. Du måste hitta bevisen. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har några. Man inte kan bevisa avsaknad av något.
*ser när resonemanget far förbi målet som en raket*
Det betyder att du har provat på, dvs ljugit och sen slutat med det för att känna hur befriande det är att inte ljuga. Inte bra att ljuga vet du.
Det mest älskade uttalandet för mig är det sanna - sa profeten saw. Jag avskyr lögner och ser faktiskt ner på lögnare.
Bevisa att du har känslor, för jag kan inte se dom precis som du inte ser själen. Jag kan inte ens se din hjärna. Jag kan inte se luften men vet ändå att den finns. Eller måste du se med egna ögon för att veta att det finns osynliga saker som existerar?