• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • katalysator

Ladda ner en kompass-app till telefonen? Avståndet är ju så pass stort att "syd-ost" borde duga bra oavsett var i stan du befinner dig tänker jag Glad

• FabulousMom

Tyvärr har jag inte så pass "modern" telefon Skäms som tar appar eller ens har internet *skämmigt*
    Där jag bodde förut sa någon att jag kunde kolla vilken riktning grannarnas paraboler var riktade, vet dock inte om det stämmer eller var ett skämt. Jag har inte bott här så länge i min nuvarande lgh, så här har jag ingen aning. Och har nog bara en granne med parabol i hela huset, hehe.

• katalysator

Okej, men eftersom du vet att Mekka ligger till syd-ost så skulle du kunna titta på Eniro/Hitta/Google maps och ta ut några "riktmärken" från dit hus som ligger åt rätt håll. Så att du till exempel vet att från din lägenhet så ligger ICA åt samma håll som Mekka Glad

• Scratchy

Vänta till klockan två på dagen. Vänd sedan femman på en analog klocka mot Storkyrkan i Nässjö. Mecka är då 90 grader till vänster.

Lycka till. 

• before
    Simon 681 skrev 2012-05-17 07:00:51 följande:
    Prova denna

www.al-habib.info/qibla-pointer/
    Intressant, borde lösa TS problem helt och hållet, bortsett om hon är på språng och bara har sin telefon med sig.
  • before

Vad händer förresten om TS gör ett misstag och vänder sig åt fel håll?

• UmmHamza

Det händer ingenting förutom att bönen blir ogiltig om man gör det med flit eller ber och inte vet vilket håll man ber åt. Man ska be mot Mekka, det är ett av villkoren för bönen. Tror man att man har bett åt rätt håll men sen upptäcker att man bett åt fel så får man göra om bönen.

• before

Om jag fattat det rätt kan TS nu alltid använda solen för att ta ut kursen med hjälp av sin armbandsklocka, timvisaren och tolv-markeringen på urtavlan, sedan ställa näsan rakt mot söder, öster är då rakt ut åt vänster från TS räknat. Rätt riktning för TS blir då 2/3 från öster räknat och 1/3 från söder räknat, förutsatt att TS är i Sverige. Man får kalibrera för sommartid förstås, klock-kompassen bygger på att solen står i söder på tolvslaget.

Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?