Inlägg från: FabulousMom |Visa alla inlägg
  • FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • FabulousMom

Tyvärr har jag inte så pass "modern" telefon Skäms som tar appar eller ens har internet *skämmigt*
    Där jag bodde förut sa någon att jag kunde kolla vilken riktning grannarnas paraboler var riktade, vet dock inte om det stämmer eller var ett skämt. Jag har inte bott här så länge i min nuvarande lgh, så här har jag ingen aning. Och har nog bara en granne med parabol i hela huset, hehe.

• FabulousMom
    Simon 681 skrev 2012-05-17 07:00:51 följande:
    Prova denna

www.al-habib.info/qibla-pointer/

Tack! Denna verkar jag klara av att tyda. Stort tack för hjälpen!

Någon som kan svara på om jag måste ha en bönematta?  Eller kan jag be direkt på golvet, eller ett lakan typ? Jag går efter sunna's inriktning om det finns olika  syn på detta. Tänkte köpa en bönematta så fort jag åker in till stan (inom nån månad) men jag vill börja be med en gång.
  • FabulousMom
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-18 15:41:59 följande:
    Indeed men att be på en ren plats, tvaga sig väl och be rätt är också viktigt. Vad som är fint med islam är att den är flexibel. Har man tex inte tillgång till vatten kan man tvaga sig med jord. Är man på resa kan man bara stiga ur bilen och be ute. Är man på flyget så kan man be sittande. Det är så fint tycker jag med den här flexibiliteten som islam erbjuder. Det krävs inte mycket för att praktisera den religionen alhamdulillah.

Instämmer helt.

Bönen är så pass viktig att jag vill börja med en gång, vill inte behöva dra ut på det för att jag "måste köpa ett kompass eller bönematta". Klädsel och plats har jag (rent, utan foto i rummet osv.) så får jag köpa de andra sakerna sen. Tusen tack för hjälpen, länkar och tips. Må Allah belöna er! {#emotions_dlg.flower} 
  • FabulousMom

Om det finns andra forum (för muslimer) där man kan prata ostört så får någon gärna inboxa mig. Aldrig mer kommer jag att starta en sån här tråd på FL. Men jag fick den hjälpen jag behövde innan tråden spårade ur.

Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?