Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Trekk skrev 2012-05-22 12:04:25 följande:
    Vidare är ju filmarginalen så pass stor att även om bönen hålls i omlopp av gravitationen så kommer den ju att missa Mekka med hundratals mil om den nu inte sprids ut i en bred V formation. 
    Me like mucho   
  • oOOo  oOOo
    Trekk skrev 2012-05-22 12:04:25 följande:
    Jättefånig fråga, men varför ska man rikta sig mot Mekka? Det fungerar ju bara för dem som befinner sig nära, är man i Sverige eller i Kanada så flyger ju bönen bara rakt ut i rymden om den nu inte riktas ner i marken vilket ju är svårt Vidare är ju filmarginalen så pass stor att även om bönen hålls i omlopp av gravitationen så kommer den ju att missa Mekka med hundratals mil om den nu inte sprids ut i en bred V formation. Man får ju inte gå framför någon som ber, så människor kan ju på kortare avstånd stoppa bönen vilket antyder att den inte går åt alla håll i en sorts omnirange som de kristnas böner utan att den går i den riktning man ber.

Hör Allah böner som riktas mot andra håll/inget håll med? Får man förtur/bättre behandling på en riktad bön?

Om man befinner sig precis på andra sidan jorden från Mekka, får man då be i valfri riktning, eller är det något som bestämmer det?

Då bönen uppenbarligen följer jordens krökning, kan man då inte lika gärna be åt väster tex då bönen ändå når sitt mål?

Säkert dumma frågor, men vissa av dem kanske är viktiga inom islam och jag har ingen aning om vad som är relevant och vad som inte är det. Jag vet att man kan lägga saker framför sig då man ber så att bönen inte blockas av dem framför tex, så det är därför jag är konfunderat. Det verkar vara mer komplicerat än att bara vända sig mot Mekka. Eller så har jag helt fel och inget spelar nån roll och jag har varit för analytisk, också en möjlighet. 
    Tycker du väcker väldigt intressanta frågor ang bönens fysik. Kanske tom ämne för en egen tråd

Just det där med att bönen känner av gravitationen är mycket intressant. Det måste betyda att är man utanför Jordens gravitationsfält är man förlorad som muslim

Intressant också vilken del på kroppen som styr bönen framåt, är det något speciellt (kanske hittills okänt) organ som riktar bönen?
  • oOOo  oOOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-19 12:17:17 följande:
    Bönen är så viktig att den första fråga vi kommer att möta på domedagen är "har du bett?" 
    Detta är också mycket intressant

Märker inte Allah av bönerna och registrerar dem i någon databas?

Alltså

1. Mecka tar emot bönen
    2. Mecka skickar vidare bönen till Allah
    3. Alla registrerar bönen i sin databas

Då behöver väl inte Allah fråga om vem som har bett? Det vet han ju redan. Eller har Allah dåligt minne alt dålig administrering av bönerna?

Vad händer om man ljuger för Allah och säger att man bett när man inte har det?  
  • oOOo  oOOo
    J a d e d skrev 2012-05-29 18:10:21 följande:
    Ja helst av Adbullah eller Abdullahs farfar med ikeakniven. Så man vet.
    Jag är också nyfiken på vad som händer med köttet när det är fel slaktat Drömmer

Varför är Allah kinkig med maten?
  • oOOo  oOOo
    J a d e d skrev 2012-05-29 18:22:54 följande:
    En av de officiella förklaringarna brukar lyda att det är som med allt annat- avsikten.
    Men ska man gräva lite djupare (som man iofs aldrig ska göra i islam) så blir ju frågorna bara fler och fler. Drömmer 
    Haha, sant
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?