Inlägg från: Anghammarad |Visa alla inlägg
  • Anghammarad

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Jag tycker att det är tråkigt att ingen av de enda tre riktiga muslimerna som existerar i världen och som genom ett ofantligt stort sammanträffande alla tre skriver här på ett familjeforum i lilla Sverige, kan ge ett svar på de, faktiskt, ganska intressanta frågor som Trekk ställer angående riktningen i bönen.

• Anghammarad

Alltså, det är 456 mil mellan Stockholm och Mekka. Använder man en vanlig kompass kan man möjligen, om man är väldigt noggrann, klara av att rikta in bönen på en grad när. Lite enkel trigonometri ger vid handen att man med en grads felmarginal missar stenen med 8 mil.

• Anghammarad
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 19:48:03 följande:
    Jamen då så, då förstår du i alla fall hur vi tänker där? Har inget med att göra med en platt jord eller genom jorden eller vad de har tramsats om i tråden.
    Varför är det så viktigt att rikta bönen mot Mekka om det ändå är helt OK att missa med åtta mil?
  • Anghammarad
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 20:59:27 följande:
    Jag vet inte om det stämmer att man alltid missar 8 mil, det är en uträkning som jag inte känner till.
    Det kallas matematik.
  • Anghammarad
    J a d e d skrev 2012-06-07 18:44:47 följande:
    Allah akhbar

Varför behöver gud få höra att han är så stor och bra fem ggr om dagen? Har han mindrevärdeskomplex?  
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?