Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-19 12:21:36 följande:
    En sak till, hela jorden är en böneplats för oss

Muslim Prayer - No Excuse to Miss it

">

" target="_blank">

Det värmer i hjärtat.....
  • oOHalalOo
    FabulousMom skrev 2012-05-30 12:57:10 följande:
    Det är alltid lika "kul" när ens trådar spårar ut på FL.
    Ja tyvärr är den här tråden helt oläslig numera.

Men jag hoppas att du har fått någon rätsida i det du efterfrågade i din TS och så önskar jag dig lycka till med din bön i alla fall.
  • oOHalalOo
    EnAnonumius skrev 2012-06-05 23:18:19 följande:
    Att LYFTA på luren och ringa till närmsta moské var inget alternativ att beakta för att få snabba svar om hur man skall gå till väga? Förvånad

Du vet det går att googla och gula sidorna finns på internet.Obestämd
    Det fungerar ju också det givetvis, så ett bra tips.

Men det är väl inte konstigt egentligen att här fråga andra muslimer om råd? Bara för att det faktiskt finns den möjligheten? Varför inte liksom?
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 15:51:31 följande:
    Jag tycker att det är tråkigt att ingen av de enda tre riktiga muslimerna som existerar i världen och som genom ett ofantligt stort sammanträffande alla tre skriver här på ett familjeforum i lilla Sverige, kan ge ett svar på de, faktiskt, ganska intressanta frågor som Trekk ställer angående riktningen i bönen.
    Det var någon som för ett par sidor tillbaka skrev exempelvis 'kompass' men ingen av deltagarna i tråden har kommenterat det eftersom de verkar mer intresserade av att diskutera off topic.

Men jag tycker nog att vi muslimer som finns på FL i alla fall gör vårt bästa för att svara så gott vi kan i alla fall.
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 16:30:39 följande:
    Alltså, det är 456 mil mellan Stockholm och Mekka. Använder man en vanlig kompass kan man möjligen, om man är väldigt noggrann, klara av att rikta in bönen på en grad när. Lite enkel trigonometri ger vid handen att man med en grads felmarginal missar stenen med 8 mil.
    Jamen då så, då förstår du i alla fall hur vi tänker där? Har inget med att göra med en platt jord eller genom jorden eller vad de har tramsats om i tråden.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-06 18:39:15 följande:
    Du lurar då ingen kära MC, du liker allt. Jag är lite som Koranen, man måste digga hela paketet, no smörgåsbord a lá Sven Erik här inte :p
    Fast du läser ju ingen som helst tafsir och missar kontexten. Så jag tycker inte du kan så mycket som du själv verkar ha uppfattningen om. Du missar rent av oerhört mycket när det gäller förståelsen av Koranen.
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 19:57:55 följande:
    Varför är det så viktigt att rikta bönen mot Mekka om det ändå är helt OK att missa med åtta mil?
    Jag vet inte om det stämmer att man alltid missar 8 mil, det är en uträkning som jag inte känner till.

Men du missar kanske en sak i det hela och det är avsikten. Den har oerhört stor pondus i Islam. Tanken i samband med rörelsen är att du vänder dig i bön till Mecka, även om du inte med egna ögon kan se Kaba. Därav uttrycket 'alla muslimer över hela jorden vänder sig i bön mot Mecka'.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2012-06-06 20:49:38 följande:
    Det är därför allah aldrig besvarar några böner, ingen lyckas någonsin sikta 100% rätt.
    Vad tror du en bön är för något? Kanske 'snälla Gud jag vill ha en BMW?' För det låter så.

Bön är något helt annat. Din okunnighet vad det är lyser klart igenom. Ta det gärna från där och sök och finn.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2012-06-06 21:02:36 följande:
    Att du själv är okunnig innebär inte att alla andra också är det, skärp dig.
    Jag är okunnig i massor med saker. Men här handlade det om bönen.

Du får gärna skriva vad du tror att bön är för något.
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-06 21:07:38 följande:
    En bön är ett fundamentalt slöseri med tid.

Pun intended. 
    Nej det tycker inte jag. De som t.ex. utövar yoga brukar rätt bra förstå vad bön innebär eftersom det påminner om varandra på sätt och vis. Det handlar om yttersta koncentration, att sätta sin vardag åt sidan för en stund och istället fokusera på ting av mer andlig struktur.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?