Inlägg från: Dajo |Visa alla inlägg
  • Dajo

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

UmmHamza skrev 2012-05-17 12:03:35 följande:
    Det händer ingenting förutom att bönen blir ogiltig om man gör det med flit eller ber och inte vet vilket håll man ber åt. Man ska be mot Mekka, det är ett av villkoren för bönen. Tror man att man har bett åt rätt håll men sen upptäcker att man bett åt fel så får man göra om bönen.
    Tur att jag föredrar att be till Jesus istället, han bryr sig nämligen inte ett dugg om vilket håll jag är vänd åt när jag pratar med honom!
  • Dajo
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 10:25:39 följande:
    Så du ber inte till Gud då?
    Nu förstod jag nog inte riktigt din fråga, men jag är kristen och bekänner därför Jesus som Gud. Visst ber jag till honom, flera gånger varje dag, rent spontant utan att behöva följa några böneregler. Jag tycker att det är jättepraktiskt. Vad tänkte du på? :)
  • Dajo
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 09:58:36 följande:
    Jag unrade bara när du skrev att du ber till Jesus, inte att du ber till Gud.

Bra att du trivs med din bön, det är ju det som är det viktigaste för oss.
    Ja, där har vi ju en av de största skillnaderna mellan kristendomen och islam, nämligen att islam inte anser att Jesus är Gud utan "bara" en profet.
  • Dajo
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 10:43:14 följande:
    Absolut. Och inkluderar vi även Judendomen som ni delvis delar Bibeln med, så har väl de inte ens den uppfattningen utan där degraderas väl Jesus (fvmh) till en kättare?  
    Ja, det kan man nog säga. Judendomen använder GT som helig skrift men inte NT.
  • Dajo
    M C skrev 2012-06-10 16:29:04 följande:
    Du vet väl att det var på kyrkomötet i Nicea de bestämde att jesus var guds son? Bestämde, som i att några män kom på att det var ett bra sätt att ta makten i Rom och slog till?
    Spelar ingen större roll för min del egentligen, Jesu gudomlighet framgår med tydlighet i Bibeln.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?