Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Anghammarad skrev 2012-06-07 20:14:56 följande:
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.
    Tyvärr inte enligt en auktoritet inom området (Douglas Adams):
    "The central premise of the book is that gods are created by humans' necessity and desire for them, and, once worshipped by man, don't disappear but remain on earth forever. Because nobody worships them, many become destitute, like the tramps whom Dirk witnesses entering Valhalla."

en.wikipedia.org/wiki/The_Long_Dark_Tea-Time_of_the_Soul

Läste förövrigt klart "Going Postal" häromdagen och förstår äntligen din avatar. Solig
  • Toboas
    Trekk skrev 2012-06-12 11:18:25 följande:
    Jag finner Carl Sagans ord bra mycket mer fascinerande än Moses och hans högst oimponerande brinnande buske som Hitchens så fint sammanfattade det.
    Gillar Bablon 5's blinkning till Carl Sagan i det här klippet:

• Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:19:32 följande:
    Jag blir inte kränkt av att alla inte håller med mig eller tror på det jag tror. Jag tror på det som står i Koranen att 'du har din tro och jag har min' och att vi kan leva tillsammans i fred. Men om man med avsikt kränker andra, sårar andra så tror inte jag det leder till fred. Man måste använda intellektet för att kunna leva i fred.

Så nu är jag färdig med detta kapitel.
    Enligt samma sura så kommer vi aldrig att dyrka din gud heller.

[109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!
    [109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.
    [109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.
    [109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,
    [109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.
    [109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 08:52:05 följande:
    Toboas var så snäll att citera ett helt kapitel som motsäger ditt påstående, läs den sista versen:

[109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!
    [109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!
    [109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.
    [109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.
    [109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,
    [109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.
    [109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"

Utgår man ifrån 109:6 så får man lätt känslan av att det handlar om ömsesidig respekt. Läser man den tillsammans med 109:1 så står det ju klart och tydligt att "vi" förnekar sanningen. Visst får vi fortsätta att göra det men du gillar väl inte ifall människor talar om för dig att allt Muhammed sa var lögn, eller hur? Det är samma nivå på respekten som du hittar i 1.

Läs den första meningen en gång till. Den säger ju klart och tydligt att vi som inte tror förnekar sanningen. Det är det rakt motsatta mot att bara bryta loss den sista raden. 
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 11:00:40 följande:
    Jag varken gillar/ogillar när någon säger att det Muhammed saw sa var lögn. Var och en får ha sin åsikt. 

Jag läser koranen på sitt originala språk och ja "ni" förnekar sanningen dvs kuffar dvs icke-troende dvs icke-muslimer. Jämför det med "Det Muhammed sa är lögn", var finner du respektlösheten? 
    Om det jag säger är att förneka sanningen så är det ju samma sak som att jag ljuger.
  • Toboas
    Digestive skrev 2012-06-14 15:43:41 följande:
    1) Utan den översta meningen så hade ingen överhuvudtaget kunnat förstå vilka det berör. Utan den översta meningen så kunde det lika gärna ha stått ett inledande "- Hörru!" med eftersläpande fylleyra.

Som om respekt på något vis vore omöjligt att ge någon som förnekar sanning. Som om man behöver gilla någon för kunna visa denna respekt.

2) Åter igen ser jag det här fantastiska fenomenet: människor som ställer sig emot islam, för att religionen skulle gå emot deras idé om sunda värderingar, visar sig aktivt försöka dementera muslimers tolkningar av Koranen när den kommer överens med deras idé om sunda värderingar.

3) Inte lätt när man vaknar varje morgon och behöver någonting att bli sur över, eller vad som nu kan motivera sådant här. Ni symboliserar verkligen, eller nej, nej, ni personifierar (!!) verkligen en humanistisk utveckling.
    1) Det skulle kunna stå "Ni som tror på andra gudar" eller "Ni som inte funnit tron" eller "Ni som inte är muslimer".

2) De flesta av oss vänder oss nog mest emot cherry-picking när det gäller vad koranen säger.

3) Du ska inte försöka tolka allt du läser eftersom du uppenbarligen hamnar fel så lätt.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:34:47 följande:
    Hur tänker du då?

Att förneka sanningen är att säga 'det där är inte sant!' alltså inte samma sak som en lögn. Är det en lögn så säger du 'det där är sant!' men du ljuger för du menar det inte.
    Ja, det beror på hur mycket man lägger i personens förkunskaper - jag tycker "förneka" hänger ihop med att man har kunskap om hur det ligger till men ljuger om det men så behöver det inte alltid vara. Men det är ju i så fall korrekt för mig att tilltala alla religiösa med "Ni som förnekar sanningen" eftersom det är lika korrekt utifrån min ståndpunkt.
  • Toboas
    Digestive skrev 2012-06-15 18:05:13 följande:
    Hon pekade på det faktum att sådana former av gärningar inte återfinns inom statistiken för terrorism (där de hör hemma) och att bilden över global terrorism därmed blir väldigt orättvis. Inte svårare än så.
    Du menar sådär som antalet cancerfall inte räknas in i kategorin självmord?
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?