Inlägg från: J a d e d |Visa alla inlägg
  • J   a   d   e   d

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

TeeTee skrev 2012-06-07 16:04:14 följande:
    *glad att vara kristen och att min Gud hör bön hur, när och varsomhelst den skickas ut*
    Du menar att du nöjer dig med detta? Du behöver inte justera in din position och fundera i matematiska banor som inte ens existerade i människors tankar när religionen ifråga uppstod. Drömmer

Ba, skoja. Klart det borde kännas friare att se på en bön på ditt vis, men islam är något som skall fullkomligen fjättra dess groupies vid marken med totalt befängda regler och ritualer.
    Undrar hur du som kristen ber? Har frågat kristna tidigare och det har varierat väldigt   
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:41:27 följande:
    Du har helt fel. En muslim som ber sina ordinare böner ber inte om någonting, utan vi citerar verser från Koranen.
    Allah akhbar

Varför behöver gud få höra att han är så stor och bra fem ggr om dagen? Har han mindrevärdeskomplex?  
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Anghammarad skrev 2012-06-07 20:14:56 följande:
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.
    Visst är det så. Intressant dock hur en bön går till, om man då tar islam som exempel för att vara on topic. Jag köper rakt av att människor kan finna en stunds avkoppling i den här ritualen då det verkligen är en liten ritual. Något som lockar den som behöver en riktigt stadig och reglerad tillvaro. Det jag undrar över är själva bönens innehåll och varför det är viktigt att man står och sitter och rabblar verser för att börja och avsluta med att smeka guds ego så att hen får höra hur stor och makalös hen är.
    Man kan ju lika gärna gå igenom sin shoppinglista i huvudet istället och avsluta med amen?  
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Trekk skrev 2012-06-09 00:09:32 följande:
    {#emotions_dlg.flower}
    Meeeer...
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    M C skrev 2012-06-09 00:14:51 följande:

Vi kanske ska börja kalla den OCD istället?
    Då blir det övertydligt. ;)
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 23:01:21 följande:
    Du kränker mig om du kränker det jag tror på.
    Din religion kränker mig.
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    M C skrev 2012-06-10 23:25:31 följande:
    Vad gör du här om du kränks av att någon pratar om din tro som värdelös?
    Jag drog ett exempel som var ironiskt, du är blodigt allvarlig. Vem är det som gör dumma saker nu då? 
    Känner lite att bilden borde ha hintat om ironin men tydligen var det inte tillräckligt.

I övrigt är det inte bara här religion finns och kränker människor. Om folk kunde sköta sin förbannade tro i det privata skulle INGEN behöva ha problem med den andres uppfattning av saken.  
    Jeddan
  • J   a   d   e   d

Jag är också lite kränkt.

Jeddan
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?