• M C

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Trekk skrev 2012-06-06 14:56:51 följande:
    Ja, ge mig di och sjung
    ">minareternas vaggvisor
    för mig
    Allah må inte vara mycket att hänga i julaträt, men denne mans röst är akbar som fan. Han låter lite som ett tsunami alarm precis i början.

Samtidigt kan ni nog hålla stånd (no pun intended) lite längre innan ni obönhörligen kuvas av min enmaannateokrati. Ni skal bliva mina första slavinnor, och i heliga sånger kommer ni att besjungas för evigt.

Tänk att alla smarta killar är så hellbend på att ta till piskan före moroten. Drömmer
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-06 15:41:13 följande:
    Är det inte just därför du tycker om mig?Drömmer

Kan vara det.

Att du är så smart alltså.
    Tyst  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-06 16:30:39 följande:
    Alltså, det är 456 mil mellan Stockholm och Mekka. Använder man en vanlig kompass kan man möjligen, om man är väldigt noggrann, klara av att rikta in bönen på en grad när. Lite enkel trigonometri ger vid handen att man med en grads felmarginal missar stenen med 8 mil.

JORDEN ÄR PLATT!!!! VIRVEL! DRAGNINGSKRAFT!!!!11!11!11

*klampar ut* 
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-06 18:39:15 följande:
    Du lurar då ingen kära MC, du liker allt. Jag är lite som Koranen, man måste digga hela paketet, no smörgåsbord a lá Sven Erik här inte :p

Ja.

• M C
    Anghammarad skrev 2012-06-06 19:57:55 följande:
    Varför är det så viktigt att rikta bönen mot Mekka om det ändå är helt OK att missa med åtta mil?

*trum-slapstick*
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 20:59:27 följande:
    Jag vet inte om det stämmer att man alltid missar 8 mil, det är en uträkning som jag inte känner till.

Men du missar kanske en sak i det hela och det är avsikten. Den har oerhört stor pondus i Islam. Tanken i samband med rörelsen är att du vänder dig i bön till Mecka, även om du inte med egna ögon kan se Kaba. Därav uttrycket 'alla muslimer över hela jorden vänder sig i bön mot Mecka'.

Så det är tanken som räknas?
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 21:00:53 följande:
    Vad tror du en bön är för något? Kanske 'snälla Gud jag vill ha en BMW?' För det låter så.

Bön är något helt annat. Din okunnighet vad det är lyser klart igenom. Ta det gärna från där och sök och finn.

En bön är ett fundamentalt slöseri med tid.

Pun intended. 
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 21:15:14 följande:
    Nej det tycker inte jag. De som t.ex. utövar yoga brukar rätt bra förstå vad bön innebär eftersom det påminner om varandra på sätt och vis. Det handlar om yttersta koncentration, att sätta sin vardag åt sidan för en stund och istället fokusera på ting av mer andlig struktur.

Det kallas för just yoga eller möjligtvis meditation.

Böner är per definition något man ber om - det har aldrig hänt och kommer aldrig hända att den besvaras. Och JA; det finns undersökningar i ämnet. Man måste ju få igen glappet på fundisarna på nåt sätt.
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-06 22:09:02 följande:
    Man får iaf träna upp själen med bönen, ett slags yoga. 

Faktiskt bättre än att sitta här och ljuga. 
    Ja, du borde prova det någon gång. Att inte ljuga alltså, det är mycket befriande.

Vilka bevis har du för att själen existerar?
    Du vet, vetenskapen visar att hjärnan fungerar som en biologisk dator, försvinner "strömmen" så försvinner minnet med.

Så, var har du bevisen? 
    För tydlighets skull: jag säger att själen är hittepå, du säger att den finns. Bevisbördan är därmed på din sida, exakt samma som när jag säger att jag aldrig ljuger och du påstår motsatsen. Du måste hitta bevisen. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har några. Man inte kan bevisa avsaknad av något.

*ser när resonemanget far förbi målet som en raket*           

• M C
    Rataxes skrev 2012-06-06 21:31:37 följande:
    M C beskrev det mycket träffande.

Jag insåg efter en stund hur fyndigt det råkade bli, man tackar för att fler såg det.Cool
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-06 22:14:36 följande:
    Det kallas matematik.

Dina oneliners är helt fenomenala! Du borde skaffa dig en smiley som kör trum-ba da ding!
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?