Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

M C skrev 2012-06-06 21:06:19 följande:
    Så det är tanken som räknas?
    Avsikten, som jag skrev.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2012-06-06 21:31:37 följande:
    M C beskrev det mycket träffande.
    Du menar att det är slöseri med tid? Det är det säkert för er del.

Men om vi ser det i ett annat perspektiv, så tar bönen totalt ca 50 minuter per dygn.

Vad är det som man kan göra dessa 50 minuter per dygn som inte är slöseri med tid? Andra kanske sitter och kollar på ett TV-program som jag då för min del kanske tycker är ointressant, men jag skulle inte säga att den som väljer att titta på det slösar bort sin tid. Allt är ju relativt och olika ting är viktigt för olika personer.

Jag tycker snarare att hela tiden döma andra efter ens eget tyckande är intolerant, speciellt om man kallar andras val för slöseri med tid. Skulle många resonera på det sättet så skulle vår värld vara än mer intolerant än den är idag.

Låt var och en göra vad de vill med sin tid och sluta att fördöma andras val baserat på era egna preferenser. Det tycker då jag.
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 22:14:36 följande:
    Det kallas matematik.
    Jag är med så långt.

Men vad jag undrar över är hur an kan bortse från longitud och latitud i det hela så att säga?
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-07 00:16:55 följande:
    Min kommentar om kompassen är faktiskt helt sann. Hur kompenserar man för poldriften? Det finns speciella gyroskåpskivor man kan använda då man tex vill ta sig till en viss punkt (men inga andra) från punkt A till B. Det tidiga postflyget använde dessa bland annat. En ganska simpel lösning, är det nåt sånt ni har på era kompasser med som gör att ni alltid kan finna Mekka?
    Jag vet inte hur kompassens utforming är, men vad jag vet ligger Mecka kvar där det ligger och det är väl rimligtvis det som man utgår från när man använder sitt kompass?
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-07 00:24:46 följande:
    Jag förstår nog mer än du tror, jag är bara inte lika hänförd helt enkelt ;)

Länge sen jag läste den så jag läser om mycket nu.

Var glada medan ni kan, en vacker dag har jag läst allt och jag har väldigt bra minne :) När jag kan koranen lika bra som bibeln blir det intressant att diskutera. Förhoppningsvis kan jag hitta positiva saker med. Vissa saker i Koranen låter bra där och då, men inte i dagen samhälle om du förstår min tanke. Jesus är än så länge bättre än Mohammed som ju ändå gör saker som för en modern svensk ter sig som omoraliska även om man verkligen försöker förstå koranen
    Det handlar inte om hänfördhet, utan om att se helheten i en text och inte tolka den bortom det.

Det blir endast intressant att diskutera, tycker jag, om den som diskuterar har samma utgångsläge. Men du har ju inte det så det blir lite svårt att diskutera med dig. Då menar jag inte att du inte är muslim, absolut inte, utan att du bortser från källor som måste inkluderas när man reflekterar och bildar sin uppfattning.

För en muslim så handlar det inte (kan bara ge en tanke till dig om det) att jämföra Allahs (swt) profeter och budbärare, för de är alla lika mycket värda.

Men du försöker ju inte 'verkligen förstå Koranen' så länge du är selektiv till källorna.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-07 00:32:09 följande:
    Bön som en form av meditation har jag inga problem med, each to his own. Men den dagliga bönen handlar ju inte om nån form av meditation a la buddhismen utan är ju till för Allah.
    Den buddistiska meditationen är inte modell för varken den muslimska bönen eller den judiska eller kristna. Det finns buddister som inte tror på Gud så det är ju i så fall konstigt om den skulle vara vägledande gällande det.

Vad jag skrev om var däremot att de som utför t.ex. yoga väldigt bra kan identifiera själva bönetekniken, dvs att under bön (meditation/yoga) avskärma sig från de dagliga bestyren och istället fokusera på bön/meditation/yoga. Det är en träningssak att göra det i alla tre fallen, det är därför vi kanske kan förstå varandra vad det handlar om, även om syftet är olika.

Så ja, den muslimska bönen är givetvis till Allah (swt). Finner du det besynnerligt att en religiös person ber till sin Skapare och påminner sig Honom?
  • oOHalalOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 10:00:29 följande:
    Det är det som är kärnan i en tro, att be till Skaparen. Det ger lugn och harmoni i själen, en paus från livet och all dess stress och begär. 
    Absolut. Jag blir så förvånad att möta detta, jag vill nästan kalla det för förakt, bara för att man försöker förklara bönens syfte och innehåll. Väldigt underligt.. är det provocerande att tala om bön eller vad kan det vara?
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-07 14:37:40 följande:
    Det kallas för just yoga eller möjligtvis meditation.

Böner är per definition något man ber om - det har aldrig hänt och kommer aldrig hända att den besvaras. Och JA; det finns undersökningar i ämnet. Man måste ju få igen glappet på fundisarna på nåt sätt.
    Ja det gör det, men man måste ändå koncentrera sig och fokusera. Det är vad jag jämförde med.

Du har helt fel. En muslim som ber sina ordinare böner ber inte om någonting, utan vi citerar verser från Koranen.
  • oOHalalOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 23:45:29 följande:
    Utövandet av islam provocerar islamhatarna. Se det klippet där en muslim ber på gatan och vad andra gör mot honom, varför? bara för att han ber.

">

" target="_blank">

Men vad hemskt! Vilka vidriga människor.

Men masha'Allah när jag ser hur den muslimske mannen struntar i dem och gör långa sujud så blir jag varm i hjärtat. Han visar verkligen vem som är harmonisk och att de som står och skriker runt honom är långt från det.
    Så alhamdulilliah för hans tålamod.
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-08 08:02:22 följande:
    Du får exakt samma resultat om du tittar på TVn eller om du ber. 
    Eventuellt får du lite mindre stressigt om du mediterar men då å andra sidan gör en prommis samma sak för dig och då får du lite frisk luft på köpet. 

Intolerans? Jag tycker du använder det lite väl generöst här, jag brukar använda det när vi pratar om AFA eller sådana som ammathulla. Men hey, du får göra som du vill. Räkna bara inte med att folk förstår vad du vill få sagt.  
    Jag får inte det, så jag antar att det snarare är en subjektiv känsla du själv har.

Jag både ber och promenerar, kan faktiskt göra mycket mer än det dessutom. Är rätt flexibel för min del. Allt har sin tid liksom. 

Jag tycker det är intolerant och då skriver jag det. Det är min åsikt.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?