Trekk skrev 2012-06-07 00:24:46 följande:
Jag förstår nog mer än du tror, jag är bara inte lika hänförd helt enkelt ;)
Länge sen jag läste den så jag läser om mycket nu.
Var glada medan ni kan, en vacker dag har jag läst allt och jag har väldigt bra minne :) När jag kan koranen lika bra som bibeln blir det intressant att diskutera. Förhoppningsvis kan jag hitta positiva saker med. Vissa saker i Koranen låter bra där och då, men inte i dagen samhälle om du förstår min tanke. Jesus är än så länge bättre än Mohammed som ju ändå gör saker som för en modern svensk ter sig som omoraliska även om man verkligen försöker förstå koranen
Det handlar inte om hänfördhet, utan om att se helheten i en text och inte tolka den bortom det.
Det blir endast intressant att diskutera, tycker jag, om den som diskuterar har samma utgångsläge. Men du har ju inte det så det blir lite svårt att diskutera med dig. Då menar jag inte att du inte är muslim, absolut inte, utan att du bortser från källor som måste inkluderas när man reflekterar och bildar sin uppfattning.
För en muslim så handlar det inte (kan bara ge en tanke till dig om det) att jämföra Allahs (swt) profeter och budbärare, för de är alla lika mycket värda.
Men du försöker ju inte 'verkligen förstå Koranen' så länge du är selektiv till källorna.