Inlägg från: J a d e d |Visa alla inlägg
  • J   a   d   e   d

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Digestive skrev 2012-06-12 23:50:03 följande:
    Jag älskar flum. Det finns nog inget vettigare som en människa kan hålla på med.
    För första gången någonsin håller jag med fullt ut. Fy fan vad bra.
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 08:52:05 följande:
    Toboas var så snäll att citera ett helt kapitel som motsäger ditt påstående, läs den sista versen:

[109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!
    Hahaha, du tar den rakt ur kontexten själv och försöker få någon att köpa din tolkning därmed? Wow.

Ja det är klart det låter mysigare att låta var och en ha sin tro, låter dock lite sämre när man tar del av sammanhanget som gör gällande att det kanske inte var helt förbehållslöst det här med att låta var och en ha ha sin tro.
    Självmålet personifierat hörru. Drömmer
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 16:50:42 följande:
    Inte du också.
    Men vaaaaad?

Talk to me.
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 17:03:53 följande:
    Du och oOHalalOo ska ha all heder för det ni står för här och det ska ingenting annat än lysas upp och hyllas!

Ni behöver verkligen inte bry er om en uppenbarligen arg och förvirrad pöbel som inte klarar av att förstå sådana enkla saker - kom ihåg att långt många fler läser det som ni skriver än de som yttrar sig.

Respekt åt er och respekt för det ni står för här och som har hämtats direkt ur er tro!
    Jävlar vilket bra inlägg! Två tuttar upp.
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 20:33:29 följande:
    Det hör ju enbart till en god sak att vederbörande muslimer tolkar som de gör - varför jag hellre ser att saken uppmuntras och lyfts upp så att det når offentlig yta, snarare än att tolkningen diskvalificeras utav utomstående (i ett ämne som tro och när den som tror har uttryckt inget mindre än sin specifika tro).

Tolkningsutrymmet för goda tankar ska sträcka sig kors och tvärs över hela universum. Blir en apelsin till ett päron och slutligen till en helikopter i andras ögon eller om ett gott ord lyft fram medan spaltmeter av ont ignoreras - så har det helt enkelt ingen betydelse.

Jag har själv fört massiv kritik som berör religion och vet allt om att sådant här lätt kan gå förbi en, då man helt enkelt befinner sig i ett kritiskt tanketillstånd jämte det man kritiserar.

Har jag missat någonting så säg gärna till. Har en fantastisk huvudvärk idag som verkligen stör mitt fokus.

Håller absolut inte med, enligt det resomanget uppmuntrar du godtycklighet. Det hela är ytterst enkelt- skall hänsyn tas till kontexten i vissa fall så skall den tas i samtliga fall, inte endast då det gynnar muslimens aktuella poäng.
    Vidare har muslimer inget som helst tolkningsföreträde att läsa koranverser, det går bra för alla som är läskunniga (vilket inte helt utan ironi utesluter en hel del muslimer för att inte tala om the one and only Mohammed) ;)

Äh tror du fattar vad jag menar, ganska exakt.

Jobbigt med huvudvärk, samma här faktiskt.      
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 21:21:41 följande:
    Nej, jag uppmuntrar utveckling åt ett håll som gynnar mänskligheten.
    I see, den agendan är ju jättefin och jag tycker verkligen det. Men jag troooor du giver våra älskade fundisar för mycket cred där :)
    Hehe, som om godtycklighet och religion inte skulle gå hand i hand. Flört 
    Ah, touché. Så sant Solig Fan ibland är du rätt på.
    Aja, mer allvarligt talat, det handlar om att skapa en god utveckling och i förhållande till det så ter sig väldigt mycket trivialt - och om saker inte får tolkas godtyckligt (helt enkelt fritt) så kan inte utveckling ske.

Angående analfabetism så finns det inget och har aldrig funnits något problem med att hantera religion med en rakt igenom shamansk inställning. Problemet ligger snarare när den inställningen mer eller mindre förbjuds eller hålls tillbaka (då även det håller tillbaka utvecklingen - för såväl analfabeter som läskunniga).

Ja, alltså vädret skiftar fram och till baka i tryck så att man får fnatt. Iallafall här gör vädret det.
    Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet.

Men jag ska inte snacka alltför mycket scheisse här, jag uppskattar helt klart tanken bakom detta, även om jag tvivlar på dess effekt så att säga.

Yes, min skalle har varit i bitar i snart två veckor på grund av det urkajkade vädret, så I feel you, det är inte rååligt. Undrar hur gud tänkte här.     
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:32:52 följande:
    De har något att lära där, men famlar runt i blindo.

Ja vi är så sjukt hysteriska
    Men inshallah ska vi den hemska pöbeln finna ljuset och Allan snart.

Får vi kalla er muslimer för pöbel också eller blir ni "kränkta" då? Cool 
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-14 22:41:29 följande:
    Jag ser det som många bäckar små. Om kriteriet för att få creds vore att presentera perfektion eller en komplett helhet av godhet så vore det omänskliga kriterier.

"Ah, touché. Så sant Solig Fan ibland är du rätt på."

Ah, man får inte heller glömma att dessa texter uppstod under tidsperioder där människan hade ett lika utvecklat språk för att hantera det "oförklarliga" på som vi idag har inom exempelvis matematiken. Vi pratar om högst esoteriska verk som kan tolkas i väldigt många lager beroende på förkunskapen. Man kan även fråga sig om så kallade efterkonstruktioner faktiskt inte ger texterna i sig ytterligare meningsfullhet - för texterna bidrog ändå till tankarna som gjorde efterkonstruktionen möjlig (om då efterkonstruktionen hade med texten i sig att göra och inte hörrör till att anpassa dem efter ny exempelvis forskningsrön på andra håll).

"Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet."

Precis, därför anser jag att de som helt enkelt har råd med utrymme för godtycklighet bör dela med sig av ett sådant utrymme snarare än att attackera offren för ett litet utrymme. Bjuda upp dem till dans om så vill och samtidigt erbjuda ett stabilt fotfäste genom sin egen välvilja (lite som att här får du resonera som du vill och sedimenteras inte fast i epiteteter). Effekten kommer aldrig att uppstå lika fort som att helt enkelt bomba fram exempelvis demokrati - men vår historiskt bestående samt stabila utveckling har faktiskt stimulerats fram på det här viset (vi svarar helt enkelt mer positivt på stimulans och mer negativt på attack). Jag formulerar mig inget vidare här men jag hoppas att du får ut vad jag menar.

Ja, det har mer eller mindre varit det samma för mig under de senaste veckorna. Vilket som så får Han gärna bestämma sig, hehe. 
    Jag älskar verkligen din förmåga att flumma iväg i ordfekalier, Digestive. Inte många har denna gåva, och jag menar det verkligen straight from the heart. Kyss
    Men jag förstår iallafall din tankegång nu, och trots att jag inte direkt gillar den eller skulle välja den själv så ger jag den en tumme upp för gott mod.

Idag är det tydligen ingen huvudvärd här, inte än, GOD BLESS!    
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Trekk skrev 2012-06-15 10:44:51 följande:
    Jag förstår inte varför du är så pro-islam och varför du verkar bry dig så fruktansvärt lite om vad andra människor råkar ut för i dess namn. Är det för att du klarat dig undan alla dess verkningar i den fjällhöga nordens mellanmjölksrike? Varför denna stora ovilja att behandla religion som man behandlar andra ämnen, tex politik eller biologi?

Jag känner oset från din läktarkorv...

Puss.

Jeddan
  • J   a   d   e   d

Killar, killar låt oss kramas och flummas istället. Hjärta

Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-15 18:43:06 följande:
    Prova själv att författa utan absoluta begrepp som exempelvis "är" och "vara". Flört En dålig dag så blir det mest styckvis med ordsallad kring saker som kunde förklaras konkret med bara ett par meningar, de bättre dagarna så får man till det och människor förstår ens faktiska syn på världen snarare än accepterar befängda anspråk på verkligheten. Den grad utav självhypnos som man själv slipper, när man mer och mer lyckas bemästrar sin egen semantik, öppnar dörrar till en helt annan form av objektivitet än att enbart sitta och anse sig objektiv för att man besitter en bred kunskapsbank som bjuder på fler än ett perspektiv - för att inte tala om den semantiska hypnos som andra människor slipper utsättas för, när jag har valt att författa som jag gör.

Inte minst så blir man glad över resultatet som ibland visar sig i svaren man får och när man ibland kan se hur ens semantik ger en effekt i sig (även om svaren i sig inte håller med i sakfrågan). Den som gör sig medveten om detaljer kan se hur många faktiskt löser upp självhypnos genom att enbart diskutera med mig, ibland kan resultatet bli helt häpnadsväckande och ibland så reviderar människan om hela substansen bakom sin föreställning och lyckas klä den med beskrivningar istället för anspråk och på ett sätt som ger deras föreställningar mer styrka och substans än tidigare (och då känner jag att jag i mångt och mycket har lyckats själv - även om åsikterna går isär som sådana).

För att ge dig lite förståelse bakom mina tendenser att flumma iväg.

"Men jag förstår iallafall din tankegång nu, och trots att jag inte direkt gillar den eller skulle välja den själv så ger jag den en tumme upp för gott mod."

Det finns såklart mer till mina tankegångar än vad jag lyckades presentera tidigare här. inte för att det behöver betyda att du skulle hålla med i mer men jag skriver inte mycket utan en solid tanke och mening bakom och den underliggande orsaken behöver inte grundas i något uppenbart överhuvudtaget.

Ja, hur härligt som helst att slippa huvudvärk idag! Det känns dock som att något fortfarande ligger kvar och småömmar även om det inte uttrycker sig i smärta. Aja, man får väl hoppas att vädret har blivit stadigare nu. 

Tjo!

Jaha ja, men ordsallad gillar vi och vi delar kärlek till flum, kan knappast bli bättre.  
    Oroa dig inte, jag håller nästan aldrig med dig i sak ;) 

Vet ej om jag har något att tillägga detta, det känns lite som ett helt eget topic, kanske vore rätt intressant iofs, en av anledningarna till att FL är ett bra tidsfördriv är just för att man erbjuds en väldigt bred sorts interaktion och det som lockar är förstås olikheterna hos människor och deras reaktioner. Jag fullkomligen äter folks reaktioner här.  

Naaah ingen huvudig värkis idag, MashaAllah!      
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-15 23:26:29 följande:
    Ne, var kanske inte så mycket att ge respons på som sagt. Glad

Haha, känner igen mig i din bild av familjeliv.

Ja, någon ansvarig borde vi leta upp och tacka för detta.
    Kanske Allah (kuckelikuu)? Tungan ute
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-15 23:49:55 följande:
    Jag tror faktiskt att Amatullah och Trekk ansvarar helt och hållet för vädret - så vi kanske borde passa på att tacka dem nu och börja förbereda kommande klagovisor inför nästa passande tillfälle.
    Gud vad underbart om detta vore sant. Skulle nästan behöva knäböja då.
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Trekk skrev 2012-06-16 01:57:47 följande:
    Du har hädat mot Trekk bin Kafir (min frid och mina välsignelser vare med mig)!

Jag stör förvisso över vädret, men bara i Ache-provinsen i Indonesien och endast under 1700-talet =(

Vad är straffet för detta?
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-16 01:48:20 följande:
    Det går alltid att finna en god anledning till att knäböja!

Vi får nog försöka behärska oss lite innan en moderator dyker upp och piskar vett i oss - och det vill vi ju inte.

Ska nu anmäla ditt inlägg Flört Tror dock inte det finns någon konsekvens på FL som innefattar pisk.
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-16 02:16:45 följande:
    Man kan alltid prova och hoppas på det bästa! Tyst
    Förvånad
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-16 02:31:30 följande:
    Jag drar allt med dig i fallet så stäng munnen din och börja bita ihop! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Oh my... FörvånadDrömmerFörvånad
    Jeddan
  • J   a   d   e   d
    hedersknyffel skrev 2012-06-16 03:23:38 följande:

12:e Suran 9kap: Varefter de högaktat varandra,i många inlägg (klubb för inbördes beundran) och dessutom gjort hån av den obildbare (eller var det han som inte fick avbildas?,  till orimlighetens gräns: Sade han- "äro de som hundar, skall de så behandlas!". 
    Ät skit. Kyss
    Jeddan
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?