Digestive skrev 2012-06-14 21:21:41 följande:
Nej, jag uppmuntrar utveckling åt ett håll som gynnar mänskligheten.
I see, den agendan är ju jättefin och jag tycker verkligen det. Men jag troooor du giver våra älskade fundisar för mycket cred där :)
Hehe, som om godtycklighet och religion inte skulle gå hand i hand.
Ah, touché. Så sant

Fan ibland är du rätt på.
Aja, mer allvarligt talat, det handlar om att skapa en god utveckling och i förhållande till det så ter sig väldigt mycket trivialt - och om saker inte får tolkas godtyckligt (helt enkelt fritt) så kan inte utveckling ske.
Angående analfabetism så finns det inget och har aldrig funnits något problem med att hantera religion med en rakt igenom shamansk inställning. Problemet ligger snarare när den inställningen mer eller mindre förbjuds eller hålls tillbaka (då även det håller tillbaka utvecklingen - för såväl analfabeter som läskunniga).
Ja, alltså vädret skiftar fram och till baka i tryck så att man får fnatt. Iallafall här gör vädret det.
Grejen är att det bara fungerar om samma tänk och välvilja erbjuds från det andra hållet, det religiösas håll. Det tror jag inte sker, rent allmänt, utan det blir bara till synes väldigt godtyckligt och så den där körsbärsplockningen du vet.
Men jag ska inte snacka alltför mycket scheisse här, jag uppskattar helt klart tanken bakom detta, även om jag tvivlar på dess effekt så att säga.
Yes, min skalle har varit i bitar i snart två veckor på grund av det urkajkade vädret, så I feel you, det är inte rååligt. Undrar hur gud tänkte här.