• M C

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

J a d e d skrev 2012-06-09 00:15:52 följande:
    Då blir det övertydligt. ;)

Med tanke på hur övertydliga alla regler är i Islam så kanske det är på tiden att de får ett övertydligt namn med.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 10:21:48 följande:
    Jag tror egentligen att detta med att be mot Mecka verkar vara ett större problem för icke-muslimer än muslimer. Det räknas ut riktning som man ska be mot, och sen är det inget problem med det. Islam är en enkel religion där avsikt och tanke är minst lika viktig som handlandet. Att sitta och bena ut ting och göra dem till ett problem istället, ja då får man nog vända sig någon annanstans tror jag.

*slår mig för pannan*
    Och här trodde jag att din religion hade svar på allt och visste allt, tänk så fel jag hade! 
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-09 20:31:38 följande:
    Det var dumt bortom tid o rum o jag ville inte bli indragen :P

Två stjäl en tanke.
  • M C

Å GUD, du gör det för enkelt!  *skrattar gott*

Har du inte lärt dig vid det här laget att det går att bevisa det mesta? 

Om man får känslor av olika slag så visar det sig om man mäter hjärnaktiviteten. Det finns områden som lyser upp när man är kär, arg, ledsen, glad, förvirrad - noga dokumeterat sen många många år tillbaka. Några känslor syns väl i ansiktet som ledsen eller arg, tex ansiktet skrynklar ihop sig och tårarna kommer. 
    Kärlek går att mäta det med, hjärtats frekvens, adrenalintillströmningen, pupillens storlek (som alltså vidgar sig vid stora känslostormar). 

Luft är mätbart, den har tyngd och massa. Det kallar lufttryck, enheten är bar(Pa) som står för Pascal som var den som "upptäckte" hur man mäter den. Vi har te x högtryck och lågtryck, normalen är 1013 Pa som alltså är vid havsytan. Det är en atmosfär. För att få en ballong att flyga tar man en gas som har lägre massa som tex helium, som alltså vill flyga uppåt, inte helt olikt en bit frigolit i vatten. 

Du vet, alla ämnen har en massa. Alla. Allting i världen går att mäta. Kanske inte direkt som med radioaktiva ämnen, men hur de påverkar sina omgivning. Man använder en katalysator och får ett resultat som avviker från om det bara hade varit katalysatorn som var där - då vet man.

*sätter in igen*  

• M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 23:18:45 följande:

Jag skrev om handling och tanke och detta blir din kommentar? Alltså läser du ens vad jag skriver?

Jag konstaterade att när din religion-med-alla-svar inte har svar så räcker det med avse/tänka att det ska vara rätt. Det gäller alltså inte när vi pratar om universums uppbyggnad eller när jorden blev till för där har koranen rätt, bara när ni själva bestämmer att det är så, som med hur man utför ritualerna.

Cherrypicking, mycket fult.  
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 23:34:26 följande:
    Det är så du ser det, medan religion och tro för flertalet av världens befolkning besvarar ting som vetenskapen inte har svar på. Så lite fel ute skulle jag vilja säga att du är.

Exakt vilka frågor är det? Jag vill gärna ha exempel på frågor som inte vetenskapen kan svara på. Då menar jag naturligtvis inte frågor som "hur ser enhörningar ut" utan riktiga frågor som går att besvara utan att fabulera.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 10:08:11 följande:
    Oj det var nåt nytt, du har ju i princip bara tagit upp Islam, men här blev det lite annat.

Du har faktiskt helt fel. Det är så man hittar fram till tron, just för att man ifrågasätter och ställer frågor (eller söker skulle jag hellre kalla det). En tro är inte statisk som många icke-troende verkar ha fått för sig, utan man reflekterar ständigt, vilket är att tron hela tiden hålls up-to-date och frågor får sina svar.

Det vet jag, du har ju t.ex. gjort en del påståenden som du lagt fram som sanning, vilket kan ses som lögn, men poängen är att jag inte köper rakt av vad du påstår utan jag kan istället ta mig djupare in i teologin. Vilket givetvis är positivt. Alla vägar bär inte till Rom enligt mig, men däremot så bär vissa ting till fördjupar kunskap.

Frågan är varför du måste förringa hinduernas tro genom att komma med din subjektiva uppfattning och kalla deras tro för vanföreställning? Det är snarare ett tecken på att inte kunna visa respekt för andra människors uppfattning, när de inte delar ens egen utan man måste ge dem en känga. Vet inte om det är typiskt västerlänskt att göra så, men det känns omodernt på något sätt faktiskt att göra så.

Ifrågasätt då deras handling att begrava spädbarnen och det är en fråga för regeringen i det landet att stifta lagar som förbjuder mord.

Det är din uppfattning, min är att det går alldeles utmärkt att vara både och. Eftersom religiositet inte är något som kan stå allena.
    Det där är så jäkla dumt att jag baxnar, varför ska folks idiotiska ideer ha automatisk respekt? Kan du ge mig en enda orsak?
  • M C
    Dajo skrev 2012-06-10 10:19:19 följande:
    Ja, där har vi ju en av de största skillnaderna mellan kristendomen och islam, nämligen att islam inte anser att Jesus är Gud utan "bara" en profet.

Du vet väl att det var på kyrkomötet i Nicea de bestämde att jesus var guds son? Bestämde, som i att några män kom på att det var ett bra sätt att ta makten i Rom och slog till?
    Konstantin var ingen dum människa, han levde och dog som hedning, men han tvingade alla att bli kristna eftersom den religionen innehöll häverten en bra ledare behöver för att bli kung i diktaturen, nämligen hotet om att dö en plågsam död aka skärselden. 
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 19:55:38 följande:
    Det är vad jag tycker, att man kan visa andra respekt när man talar direkt med dem och inte säga 'du är dum i huvudet som tror det och det' som du ibland brukar göra. Det uppfattar jag som att man varken är mogen att visa andra respekt eller ens egentligen är intresserad av diskussionen per se, utan finns med för att sätta sig på höga hästar bara.

Men nu hittar du allt på, märkligt att du gör det hela tiden och sen har mage att anklaga mig för att göra det!
    Jag säger ofta att dina idéer är idiotiska, men jag har aldirg någonsin sagt att du är dum i huvudet för det är du inte. Inte ens att man är dum i huvudet som tror det ena eller andra, jag säger att folk tror så korkade saker, att det är riktigt dumt att tro på enhörningar eller att folk gör för korkade grejer.

Lär dig, snälla söta rara, skillnaden på sak och person. Du är inte din tro. Man kan ha jävligt korkade uppfattningar men sånt går att korrigera. 
    *upprepar mig för 98534 gången.*  

Och sen konstaterar jag bara att din orsakt till att visa folk automatisk respekt är bara för att man ska. Du skulle alltså visa en nazist respekt om han kallade dig hora? Låta folk hånskratta åt ett barn med handikapp för att det är deras rättighet att tycka att barnet är konstigt? *palmface*

Respekt förtjänar man, det här är inte US och du kan inte kräva "RE-spec, yo". Om du beter dig bra och medmänskligt så får du min respekt. Annars skiter jag i dig. 
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-10 18:28:12 följande:
    Världsliga frågor:

- Hur lever man meningsfullt?
    - Vilka relationer bör man ha till andra människor?
    - Vad ska vi göra idag?
    Och så vidare..

Tekniska omöjligheter:

- Vart går gränserna mellan mänsklighet och icke mänsklighet?
    - Hur kan vi föreställa oss saker som inte existerar?
    - Vad händer efter döden?
    Och så vidare..

oOHalalOo skrev 2012-06-10 19:53:57 följande:
    Jag var inne på ungefär samma tankar som Digestive tagit upp i sitt inlägg.

Så ni inbillar er att de där frågorna inte går att svara på utan religion och att vetenskapen inte kan?

Pliiiz...

Leva meningsfullt, fråga folk vilka som anser sig leva meningsfullt, gör en undersökning. Undersök vad de gör, hur ofta, hur länge. Utvidga undersökningen och kolla vilka effekter det har på ders livslängd - för det finns en sådan korrelation. Meningsfull fritid = längre liv.

Vilka relationer
    , kolla vilka samhällen som har få brott, känner sig älskade, hur folk vill bli bemötta, vad är en Bra Kompis - hoppsan, där har vi en av grundstenarna i Läfö, att barnen ska lära sig umgås med andra människor. Inte en bibel så långt ögat når, bara resultet grundade på åratals undersökningar om hur man bygger ett bättre samhälle. 

Vad ska vi göra idag
    , seriöst? Har du inte bättre fantasi än så? Du lever mitt i det socialt lyckade exprimetet demokratin Sverige och behöver hjälp av gud att få din tid att gå? Kanske dags att läsa lite i undersökningen som du gjorde i frågan om att leva meningsfullt.

Gränsen mellan mänskligt och inte
    , vad är det för jävla fråga? Anser du dig vara värd mer än andra som bara uppvisar delar av mänsklighet eller? Vetenskapen är så smart att den inte gör skillnad, det är nämligen inte bra med samhällen som delar upp sig i de och vi, se resultaten från "leva meningsfullt".      

Hur kan vi föreställa oss saker som inte existerar
    , jag sa ju att vi inte skulle prata om enhörningar. Om något du inbillar dig existerar för att din erfarenhet visar att det är så, så ska det finnas saker som påverkas av det. Där har vi radioaktiv strålning - man kan inte se det annat än med katalysatorer. Men det går ju att bevisa, det gör nu inte enhörningar. Inga bilder, inga katalysatorer som visar på förekomst, inga märkliga märkliga himlafenomen  där inte ens ljus slipper ut och visar att där finns något exeptionellt. Oj hoppsan, det var visst svarta hål som råkade komma med där.

Vad händer efter döden
    , ja, där har vetenskapen faktiskt svar. Vår kropp förmultnar om vi inte spenderar hutlösa summor på att frysa oss eller balsamera oss. Vår hjärna slutar fungera när den inte får ström längre och våra minnen bara dör ut på samma sätt som en dators minne försvinner om minnet brinner upp. Allt annat är spekulationer om den rosa enhörningen.

Smakar läktarkorven bra?  
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?