• Anonym

ni hästägare kan ta rätt på er skit ni med

så jävla less på att hästägare som tror dom äger vägen /trottoaren och låter hästen dynga där.
    en häst skiter inte lite inte g´kul att nehöba se dessa jätte rusar, ni borde göra som hundägarna och plocka upp skiten, åtminstonde sparka ned det i diket om ni promt ska vara efter vägarna, el rid i skogen med er. 

• Svar på tråden ni hästägare kan ta rätt på er skit ni med
  • Insatt
    puss skrev 2012-05-19 11:11:23 följande:
    Bajsar på trottoaren?? Vart händer det?

I Lund, särskilt på norra fäladen och på promenadstigarna kring fäladstorget.
  • Emilya

Så vidrigt, det är hästskit lite var stans!! Ta UPP!!!!!!!

• sportpappa
    Colisa skrev 2012-05-19 00:44:09 följande:
    En en sak som ställer till det är ju att man ibland rider på stora hästar eller barbacka. Kan vara himla besvärligt att ta sig upp  på hästryggen igen utan något att klättra på! I såna fall är man ju inte så pigg på att hoppa av kan jag tänka mig...
    Det är inte en mänsklig rättighet att rida, att göra det överallt och hur som helst. Om man inte ta ansvar för det man gör så får man snällt anpassa sig. Att skita i att plocka upp på grund av att det är jobbigt är inte direkt en giltig ursäkt. Testa att använda den ursäkten på andra tillfällen.
  • Anonym (skitpåré)
    zeppelinmamma skrev 2012-05-19 11:16:44 följande:
    I jordbro i Haninge kommun, ca två mil utanför stockholm. Det finns tre stall i närheten av höghusområdet och unga tjejer tycker tydligen att det är jättehäftigt att rida runt bland husen och visa upp sig. 
    Fast det där pös av något helt annat än irritation över hästbajs..

Visa upp sig?
    Fan vad vidrigt du får det att låta. Klart unga tjejer gillar att visa vad de kan!
  • Anonym (Tvi)
    Anonym skrev 2012-05-19 11:44:21 följande:
    Har ni en privat väg som du skriver så kan du stoppa hästarna, enkelt!
    Nej,enligt allemansrätt har man som fastighetsägare inte rätt att stoppa hästar/ridande. Var uppe på förslag nu vid översynen av allemansrätten,men icke,det är så mycket pengar i ridskoleindustrin att de faktiskt har rätt rida precis var de vill.

Värst var när hästen sket två meter utanför garaget och hon på hästen bara flinade. Fast jag stod några meter därifrån. När maken sa till sparkade de in skiten i gräsmattan istället. Är det sånt man ska lära sig på ridskolor!?

Och exakt vad är det som gör att de inte kan bära med sig en liten skyffel på hästen att skyffla undan ev. skit med? Både vi och grannen har ringt ridskolan flera ggr och de har vart tvunga komma hit och skyffla. Finns ju gränser på hur många häskskithögar man vill ha utanför huset och på uppfartsvägen. Det är inte kul köra över dem med bilen heller. Han som äger ridskolan äger mycket mark,men göra egna ridvägar i skogen så vi slipper dem på vägen som är så smal att inte ens två bilar kan mötas,det går tydligen INTE! Bekvämare utnyttja andras marker...
  • Anonym

Jag skulle skyffla ihop det och lägga det på vederbörandes altan/utanför ytterdörren.

• Anonym
    Anonym (Tvi) skrev 2012-05-19 16:59:51 följande:
    Nej,enligt allemansrätt har man som fastighetsägare inte rätt att stoppa hästar/ridande. Var uppe på förslag nu vid översynen av allemansrätten,men icke,det är så mycket pengar i ridskoleindustrin att de faktiskt har rätt rida precis var de vill.

Värst var när hästen sket två meter utanför garaget och hon på hästen bara flinade. Fast jag stod några meter därifrån. När maken sa till sparkade de in skiten i gräsmattan istället. Är det sånt man ska lära sig på ridskolor!?

Och exakt vad är det som gör att de inte kan bära med sig en liten skyffel på hästen att skyffla undan ev. skit med? Både vi och grannen har ringt ridskolan flera ggr och de har vart tvunga komma hit och skyffla. Finns ju gränser på hur många häskskithögar man vill ha utanför huset och på uppfartsvägen. Det är inte kul köra över dem med bilen heller. Han som äger ridskolan äger mycket mark,men göra egna ridvägar i skogen så vi slipper dem på vägen som är så smal att inte ens två bilar kan mötas,det går tydligen INTE! Bekvämare utnyttja andras marker...
    Jo, om det är privat väg så får man stoppa dem. Sätt upp en bom så är problemet ut världen.
  • jwrh

I Lund, Brunnshög där jag bodde innan låg det ofta hästskit på gångvägarna. Jättemysigt verkligen! Min hund lägger pyttetollar men jag plockar alltid upp dem, känns ju lönt när man tre meter senare ser en skithög lika stor som min hund. Plocka upp eller håll er borta från gångbanorna!

• Essien
    ingelala skrev 2012-05-20 00:42:33 följande:
    I Lund, Brunnshög där jag bodde innan låg det ofta hästskit på gångvägarna. Jättemysigt verkligen! Min hund lägger pyttetollar men jag plockar alltid upp dem, känns ju lönt när man tre meter senare ser en skithög lika stor som min hund. Plocka upp eller håll er borta från gångbanorna!

Hahaha! Jag är helt på din sida om att vi ryttare ska städa undan efter oss (iaf ner i diket) men det lät rätt kul det där :P
  • Regnig måndag
    Anonym (Tvi) skrev 2012-05-19 16:59:51 följande:

Jo man har som markägare rätt att förbjuda ridning. Anledningen är enkel, det förstör stora värden och väger man skogsnäring mot hästskolor så väger kusarna lätt.

Allemansrätten gäller visserligen för ridning också men det har en massa förbehåll, till exempel får man bara rida en gång på samma ställe, ska man rida fler gånger eller är flera i sällskap så måste man ha tillstånd av markägaren.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Tvi)
    Regnig måndag skrev 2012-05-20 17:34:20 följande:
    Jo man har som markägare rätt att förbjuda ridning. Anledningen är enkel, det förstör stora värden och väger man skogsnäring mot hästskolor så väger kusarna lätt.

Allemansrätten gäller visserligen för ridning också men det har en massa förbehåll, till exempel får man bara rida en gång på samma ställe, ska man rida fler gånger eller är flera i sällskap så måste man ha tillstånd av markägaren.
    Himla märkligt för i ATL stod det uttryckligen att man inte fick hindra dem. Är detta sant får vi ta en funderare till ifall det börjas skitas här i sommar också. 6 hästar är det vanliga här att ridskolan rider ut med. I vår skog tror jag inte de rider,har aldrig sett märken i vart fall. De håller sig på småvägarna/stigarna och det skulle gå an utan skiten som sagt.
  • Themis

Jag är ingen djurkramare men det är i alla fall stor skillnad på hästskit och hundskit rent mikrobiologiskt och nedbrytningsmässigt.

Hästskit är i princip försvunnen efter ett par dar och ett lätt regn eftersom den är proppfull av nedbrytande mikroorganismer, hundskit kan ligga kvar länge och utgör en större smittrisk.

Såsom f d Lundabo vet jag vad jag föredrar att trampa i, i alla fall.

I tätort kunde man väl förresten starta en sms-tjänst för att tipsa stadens trädgårdsfantaster var det finns prima vara till deras rabatter?

Det finns två saker man blir dum i huvet av: Det ena är att jobba, det andra är att inte jobba. /Themis
  • Anonym

Här i Karlstad så har vi en 4h gård och dom jävla hästarna skiter ju överallt, det går ju inte att gå på vissa promenadvägar för att det ligger hästskit över hela vägen!

Svar på tråden ni hästägare kan ta rätt på er skit ni med