• Esco

Hur ofta och hur mycket ammade ni nyfödd?

Jag har en son som är en vecka gammal idag (född i vecka 35+0) om det gör skillnad.

Till en början åt han baby semp då vi låg på BB men nu har min amning, med hjälp av amningsnapp, kommit igång riktigt bra och jag vill helst helamma utan tillägg.

På BB sa de att jag skulle amma var tredje timma och ge honom tillägg därefter. Försöker att hålla tre timmars regeln men gråter han så ger jag honom givetvis mat.

Jag låter honom äta tills han blir nöjd, alltså tills han släpper bröstet. Men det varierar. Ibland äter han bara i tio minuter och ibland i fyrtio. Hur vet jag att han blir mätt och får i sig rätt mängd?

Jag brukar testa genom att erbjuda honom tillägg efter varje måltid. Ibland vill han ha och ibland inte. blir galen på detta.

Hur länge per gång ammade/ammar ni er nyfödd?

• Svar på tråden Hur ofta och hur mycket ammade ni nyfödd?
  • Mercurialis

Mina barn är födda i vecka 36+3 och 35+3. I början amningstränade och sondmatades de var tredje timme. Det intervallet fortsatte de sedan hålla, när sonden togs bort. Första barnet ammades och andra barnet fick ersättning, när sonden togs bort.

Jag använde också amningsnapp och första barnet ammade jag ca 45 minuter varje gång, när sonden var borta.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Esco

Tack för ditt svar!

Har läst runt lite på Internet och fått uppfattningen om att man absolut inte ska ge tillägg om man vill helamma. Och att man ska ge bröstet så fort bebisen visar tecken på hunger även om det inte gått tre timmar i mellan.

Ska rådgöra BVC vid första mötet men just för att han är så liten så blir jag ju extra orolig.

• Alexi

Men himmel vilka dåliga råd du fått! Du ska absolut amma så ofta bebisen vill, ju oftare du ammar desto bättre blir din mjölkproduktion. Att amma minst varje timma är inget konstigt eller ovanligt för en nyfödd!
    Var tredje timma är ju hur sällan som helst för en del barn. Om du ammar betydligt oftare kan du antagligen hoppa över ersättningen helt snart.
    Däremot behöver du kanske inte väcka bebisen om den sover timmar i sträck, det beror på hur pigg och vaken den är och viktuppgången är. Där behöver du få råd från bvc. Kontakta amningsmottagningen på ditt sjukhus eller amningshjälpen om du behöver proffsråd kring amning.

Om möjligt också, skippa amningsnappen, den kan vara ovärderlig i början men också påverka mjölkproduktionen negativt.

• Alexi

Dessutom, äter han tills han själv släpper taget är han ju nöjd. Men hur ofta han äter säger inget om brist på mat eller så, dvs det är inget konstigt att amma 40 min och sen vilja amma igen efter en kvart.

• Mysanochmimer

Är du säker på att dom inte sa minst var 3'e timme?
    Dvs att han inte "får" äta mer sällan men det är "ok" att ge oftare?

För dom råd som ska ges nu för tiden är inte tidsstyrd amning utan fri amning.

Sen finns det helt klart dom barn som äter mer sällan och dom som äter oftare,jag har en av varje       

• krompa

Mina är födda senare, men jag har låtit dem äta när de velat ha mat oavsett om det gått 20 minuter eller 2 timmar. Mina barn har inte klarat sig mer än 2 timmar under de 2 första månaderna...

• Daeminimon
    Alexi skrev 2012-05-17 22:38:04 följande:
    Men himmel vilka dåliga råd du fått! Du ska absolut amma så ofta bebisen vill, ju oftare du ammar desto bättre blir din mjölkproduktion. Att amma minst varje timma är inget konstigt eller ovanligt för en nyfödd!
    Var tredje timma är ju hur sällan som helst för en del barn. Om du ammar betydligt oftare kan du antagligen hoppa över ersättningen helt snart.
    Däremot behöver du kanske inte väcka bebisen om den sover timmar i sträck, det beror på hur pigg och vaken den är och viktuppgången är. Där behöver du få råd från bvc. Kontakta amningsmottagningen på ditt sjukhus eller amningshjälpen om du behöver proffsråd kring amning.

Om möjligt också, skippa amningsnappen, den kan vara ovärderlig i början men också påverka mjölkproduktionen negativt.
  • J K
    Esco skrev 2012-05-17 22:11:12 följande:
    Jag har en son som är en vecka gammal idag (född i vecka 35+0) om det gör skillnad.

Till en början åt han baby semp då vi låg på BB men nu har min amning, med hjälp av amningsnapp, kommit igång riktigt bra och jag vill helst helamma utan tillägg.

På BB sa de att jag skulle amma var tredje timma och ge honom tillägg därefter. Försöker att hålla tre timmars regeln men gråter han så ger jag honom givetvis mat.

Jag låter honom äta tills han blir nöjd, alltså tills han släpper bröstet. Men det varierar. Ibland äter han bara i tio minuter och ibland i fyrtio. Hur vet jag att han blir mätt och får i sig rätt mängd?

Jag brukar testa genom att erbjuda honom tillägg efter varje måltid. Ibland vill han ha och ibland inte. blir galen på detta.

Hur länge per gång ammade/ammar ni er nyfödd?
    I början ammade jag båda barnen flera gånger i timmen kändes det som, haha (har ett barn på 1 månad som ammas och en son på 1,5 som jag ammade när han var mindre).

Men när mjölken väl rann till så har det blivit ca. varannan, var tredje timme (10-15 minuter varje gång) och mer sällan på natten då båda mina sovit bra. Jag har alltid erbjudit bröstet om barnen verkade hungriga, även om det bara var en halvtimme sedan senaste måltiden!

Jag fick rådet bägge gångerna på BB att amma så ofta barnet vill och att undvika tillägg om jag ville helamma.
Svar på tråden Hur ofta och hur mycket ammade ni nyfödd?