• Kroken

Svinkoppor och halsfluss - samband?

I söndagskväll när mina barn kom tillbaka från sin pappa så var 6-åriga sonen lite snorig och han har fortsatt vara det resten av veckan. På måndagskvällen upptäckte jag att han hade som en finne på överläppen. Jag drog lite med nageln på den och den sprack på en gång. Tänkte inte mer på det men så natten till onsdagen fick jag ont i halsen. Sen dess har det blivit värre och värre. Sen i onsdags har jag ätit ipren, utan dem gör halsen förbaskat ont och jag kan knappt svälja. Jag misstänker såklart att jag har halsfluss :-/
    Jag vet ju att svinkoppor och halsfluss orsakas av samma bakterie så kan det vara så att det sonen hade på överläppen var en svinkoppa och att han smittade mig men att jag fick halsfluss istället? "Finnen" han hade på överläppen är en röd sårskorpa nu. Kollade runt munnen på honom förut och jag tycker mig se några små blåsor ner mot ena mungipan plus att han är fnasig i öppningen till ena näsborren.
    När mina stora tjejer var små och fick schalakansfeber (samma bakterie det med som svinkoppor och halsfluss) så fick jag halsfluss, så visst låter det troligt att sonen har svinkoppor och att jag fått halsfluss av det?

• Svar på tråden Svinkoppor och halsfluss - samband?
  • lövet2

Ja, det är ju samma bakterie och jag känner barn som smittats av halsflussbaciller och fått svinkoppor. Bäst att du tar en odling på sonen, så han inte går runt och smittar en massa fler!

• Baryk

Ja risken finns ju. Jag brukar få halsfluss när min son istället får svinkoppor... inte kul alls!

• Kroken

Hmmm, nu efter några dagar finns det inga spår efter något som skulle kunna vara svinkoppor. Vi är dock fler i familjen som har halsfluss. Funderar på om sonens snoreri var av den bakterie som även orsakar halsfluss etc. och vi har fått det medans han bara blev snorig?

Svar på tråden Svinkoppor och halsfluss - samband?