• stickkontakt

1-åring som sover illa. Jag börjar bli desperat.

Har en dotter som är nästan exakt ett år. hon har sovit ok tidigare, visst har jag varit uppe på nätterna men det har inte varit något exeptionellt. Nu blir det dock värre och värre för varje dag känns det som. 

Problemen börjar redan på kvällen. Vi har alltid låttit henne somna med oss i soffan, vaggat och kramat och ammat. Sen ammar jag henne sovandes under 1-1.5 timmar medan vi kollar på film eller liknande. När hon släppt tutten har jag lagt henne i hennes säng och hon har sovit vidare. Nu har det blivit stört omöjligt att lägga ner henne i sängen. Hon vaknar och reser sig upp och gnäller så snart hon når madrassen. Då är det bara att plocka upp och vagga igen. Har man tur sover hon i sängen efter 2-3 sådana försök. Har man otur vaknar hon och vill inte somna om. 

Igår var en sådan kväll. Hon somnade kl 20 men vaknade igen 21.30. Sen tog det 3 timmar att få henne att sova. Vi bär och vi vaggar. Byter blöja, ammar, ja allt man kan komma på. Hon är uppenbart jättetrött men kan inte sova. Hon somnar nästan ibland men börjar nästan omedelbart skrika tills hon vaknat igen. Vi försöker vara envisa och bära runt henne trots att hon vrider och vänder på sig, hoppas hon ska bli lugn och slappna av. Men istället blir hon mer och mer gnällig och till slut måste vi avbryta för att hon inte ska bli jätteledsen. Sätter man ner henne på golvet börjar hon leka och är glad, men väldigt väldigt trött.

Hon somnade tillslut 00.30. Efter det gnydde hon i sömnen ett antal gånger under natten så att jag vaknade. Sen var hon klarvaken 6.30, så då var det bara att gå upp och göra frukost. 6 timmar på en natt är ju på tok för lite. Hon får sova på dagarna så klart, men ofta blir det bara korta lurar under protest då med. Hon är ofta trött senaste tiden, gnuggar ögonen och gäspar. Men sova vill hon inte. Sömnbristen påverkar hennes matintag också, hon orkar inte äta ordentligt när hon är trött.

Jag är helt förstörd också. Jag vet inte hur länge till jag klarar av det här. Såna här kvällar början bli mer regel än undantag. Tyvärr har jag dåliga möjligheter till avlastning. Vi måste göra något, men jag vet inte vad. Finns någon vänlig själ som har några råd till en desperat trött mamma? 

• Svar på tråden 1-åring som sover illa. Jag börjar bli desperat.
  • stickkontakt
    Drake M skrev 2012-05-19 10:44:41 följande:
    Men är hon trött då? Det kan ju bli en ond cirkel där hon sovit dåligt på natten, sover mer på dagen och inte är trött när läggdags kommer, utan vill vara uppe längre.

I såna fall, där hon inte ens vill ligga ett ögonblick, så kanske du kan låta henne vara uppe längre och försöka igen efter en stund?
    Hon är jättejättetrött. Hon sover inte bra på dagarna heller. Det spelar ingen roll hur länge vi väntar, hon kan/vill inte sova ändå verkar det som. Hon blir bara ledsnare och ledsnare istället.

Jag tror att hon är övertrött och har svårt att komma till ro. Hon har ju sovit alldeles för lite senaste tiden. Jag försöker få henne att sova mer på dagarna för at tjag hoppas att hon ska bli piggare och gladare och att kanske natten ska bli bättre också då. Men det är svårt, hon är svår att söva och hon vaknar fort. 
  • stickkontakt

Vi har även försökt få henne att komma till ro med att ligga intill henne, men det är samma sak där, hon vill inte ligga ner, hon bara kryper runt och pillar på saker. Lägger man ner henne blir hon missnöjd tills hon snurrat sig upp igen.

Ledsen om jag låter som jag inte tar till mig av tipsen jag får - jag menar det inte så. Jag är så trött att jag inte kan tänka ordentligt så jag försöker bena upp vad vi testat. Jag är jättetacksam för råden och jag tar till mig det ni skriver.

• Echo

Nu har vi inte haft några jätteproblem med barnens sömn, men däremot hade sonen ibland problem att somna. Det som funkade bäst var att ligga bredvid och hålla om honom eller hålla honom i famnen (sittande-inte gå och vagga. Nyckeln var att hålla om honom såpass att han inte kunde vifta omkring alltför mycket. Det var som att nyckeln till hans avslappning var att vara stilla och han klarade inte det själv. När man höll honom blev han först jättearg, för att efter en liten stund bli helt avslappnad och somna.

• Drake M
    stickkontakt skrev 2012-05-19 10:49:09 följande:
    Hon är jättejättetrött. Hon sover inte bra på dagarna heller. Det spelar ingen roll hur länge vi väntar, hon kan/vill inte sova ändå verkar det som. Hon blir bara ledsnare och ledsnare istället.

Jag tror att hon är övertrött och har svårt att komma till ro. Hon har ju sovit alldeles för lite senaste tiden. Jag försöker få henne att sova mer på dagarna för at tjag hoppas att hon ska bli piggare och gladare och att kanske natten ska bli bättre också då. Men det är svårt, hon är svår att söva och hon vaknar fort. 
    Ni kanske ska försöka lägga henne tidigare, när hon är trött men inte övertrött? Jättesvårt att veta var gränsen går tycker jag själv, men vi lägger dottern när hon börjar gnugga ögonen och gäspa, men innan hon börjar bli pipig och gråter för ingenting.
  • dripdrop

Håller hon på att lära sig gå? Vår dotter sov jättedåligt tiden innan hon lärde sig gå själv.

Dessutom är det en utvecklingsfas kring 12-13 månader och då är det vanligt att sömnen krånglar.

Tycket ni ska skippa spjälsängen. Hon kanske känner sig fångad i den?

Vi har samsovit och jag liggammar oftast dottern till sömns. Men om inte samsovning funkar för er skulle jag sövt henne i en vanlig, egen säng, (tex genom att ligga bredvid henne eller liggamma) och sedan bulla upp med lite kuddar så hon inte rullar ur sängen i sömnen. Sen om hon vaknar kan du ju bara lägga dig bredvid henne/amma igen.

• dripdrop

Eller ännu bättre än en säng (om du är orolig att hon ska ramla ur) är ju en madrass på golvet! Det beror ju på barnet, det där

• sallybuse

Prova att köpa en vanlig säng till henne.Finns ju många barn som inte tycker om sin spjälsäng..Och att de känns som dom sitter inne.De går nog bättre då att få henne till att somna på kvällarna.

• SuzR

Vi började med 5 min metoden för snart två veckor sen och sen dess sover hon hela nätter. Gött! Var mycket enklare än jag trodde.

• stickkontakt
    SuzR skrev 2012-05-19 12:00:12 följande:
    Vi började med 5 min metoden för snart två veckor sen och sen dess sover hon hela nätter. Gött! Var mycket enklare än jag trodde.
    Jag kommer aldrig någonsin köra någon skrikmetod.
  • stickkontakt

När hon vaknar vid nedläggningen är det själva förflyttningen som är problemet snarare än sängen i sig verkar det som. Kanske är hon mer lättväckt nu? Och jag har försökt söva henne i vår säng många gånger men det går inte heller. Kan det ändå vara spjälsängen som spökar?

dripdrop skrev 2012-05-19 11:48:16 följande:
    Håller hon på att lära sig gå? Vår dotter sov jättedåligt tiden innan hon lärde sig gå själv.

Dessutom är det en utvecklingsfas kring 12-13 månader och då är det vanligt att sömnen krånglar.

Hon har precis lärt sig gå, kryper fortfarande ganska mycket men går ganska bra också. Skönt att höra att det kanske är en fas! Vilken fas är det vid 1 år? Är den långvarig?
Svar på tråden 1-åring som sover illa. Jag börjar bli desperat.