• partouze

barnmorska?

Jag funderar på att utbilda mig till barnmorska. FInns det någon som jobbar eller utbildar  sig till detta? Vore väldigt rolig om du kunde beskriva ditt arbete

Så det positiva? Negativa? Lön? Kämpigt att ta sig dit genom utbildningarna som krävs?

Ja, vill bara veta allt som går att säga om detta yrke helt enkelt

Är det värt 5 års utbildning för visst är de 3 år ssk sen 1 år jobb och sen 1½ år barnmorskeprogrammet?

Ida 12/1-12
  • Svar på tråden barnmorska?
  • partouze
    aj 378 skrev 2012-05-19 12:36:51 följande:
    Funderar också på den utbildningen :)
    Har du någon vårdutbildning =)? åh det känns sååååååå rätt =) vart bor du :)?
    Ida 12/1-12 <'3
  • aj 378

Undersköterska :) jobbar som personlig assistent. Bor i värmland. Du?

• partouze
    aj 378 skrev 2012-05-19 13:27:53 följande:
    Undersköterska :) jobbar som personlig assistent. Bor i värmland. Du?
    Okej jag har ingen erfarenhet sedan innan så kommer va helt ny på den fronten =).. Jag jobbar som frisör nu men det är så TRIST!!!
    Jag bor i göteborg så kommer söka i Göteborg =)
    Ida 12/1-12 <'3
  • Solaika

Jag SKA ta mig dit en dag.. Är sjuksköterska idag. Tycker det är jätteroligt och har varit det i tre år. Har alltid sagt att jag vill ha första egna barnet innan jag pluggar till bm. Nu väntar jag första så vi får väl se när det blir aktuellt med studier igen

• partouze
    Solaika skrev 2012-05-19 14:58:15 följande:
    Jag SKA ta mig dit en dag.. Är sjuksköterska idag. Tycker det är jätteroligt och har varit det i tre år. Har alltid sagt att jag vill ha första egna barnet innan jag pluggar till bm. Nu väntar jag första så vi får väl se när det blir aktuellt med studier igen
    Hur är det att jobba som sjuksköterska då? Eftersom man måste jobba som det minst ett år kan det vara roligt att höra x)
    Ida 12/1-12 <'3
  • Solaika

Jag tycker det är jätteroligt. Visst känns det otacksamt ibland när man skiter arslet av sig o det inte syns i lönekuvertet.. Men över lag får man ut så otroligt mycket positivt av glada och tacksamma patienter. Det är nåt så oerhört givande att få vara den en svårt sjuk patient tyr sig lite extra till ibland eller när anhöriga kommer och delar sin tacksamhet för jobbet vi gör för dem o deras sjuka. Att vårda människor är så mycket mer än att bota sjukdomen och det tycker jag är tillfredsställande. Men man måste nog vara en speciell sorts person för att jobba i vården. Det passar verkligen inte alla. Det kräver en hel del både fysiskt och psykiskt. Många gånger krävs ett enormt tålamod. Inte minst för att klara av läkarkåren
    Dessutom kräver det en genuin vilja att att vårda. Det märks tyvärr väldigt tydligt vilka som valt fel eller som bara väntar på att få gå vidare.
    Jag menar absolut inget negativt.. Jag vet ju hur mycket det lockar med barnmorskeyrket. Men i alla vårdrelationer måste du kunna vårda på alla plan så jag tycker det är viktigt att man tänker igenom varför man vill bli barnmorska. Så det inte bara är för alla söta bebisar. För även om förlossningar är skithäftiga och det är ett privilegium att få vara med när nya små människor kommer till världen så är faktiskt just bebisarna en liten del av yrket i det stora hela.

Som sagt, ta nu inte det här negativt

• partouze

Nej nej jag är inte bara intresserad av bebisarna såklart. Jag vet att det är mycket mer än så såklart. Har funderat i över tre år nu så är helt säker på vad jag vill.

• Solaika

Då är det säkert rätt för dig oxå Även yrket som vanlig ssk är enormt givande tycker jag

• Mölndalstjej 83

Jag läser till bm nu. Bm utbildningen tycker jag har väldigt hög kvalite och den är bra mycket mer intensiv än vad ssk utb var. Det ställs höga krav under praktiken och man måste vara helt säker på alla praktiska sjuksköterskemoment innan man läser vidare.  Just nu är utbildningen väldigt populär så man måste ha jobbat 4-5 år som ssk för att komma in (gbg) alt. ha läst  ca 50 universitetspoäng utöver ssk programmet.

Just nu är jag på BB och fastän bebisgull inte ingår i arbetsuppgifterna tycker jag det är väldigt mysigt och titt som tätt får man bära runt på en nyfödd en liten stund.  

Jag kan bara rekomendera utbildningen, trots att det är en lång väg så är det utvecklande på flera plan. Lycka till! 

Svar på tråden barnmorska?