• partouze

barnmorska?

Jag funderar på att utbilda mig till barnmorska. FInns det någon som jobbar eller utbildar  sig till detta? Vore väldigt rolig om du kunde beskriva ditt arbete

Så det positiva? Negativa? Lön? Kämpigt att ta sig dit genom utbildningarna som krävs?

Ja, vill bara veta allt som går att säga om detta yrke helt enkelt

Är det värt 5 års utbildning för visst är de 3 år ssk sen 1 år jobb och sen 1½ år barnmorskeprogrammet?

Ida 12/1-12
  • Svar på tråden barnmorska?
  • partouze

Oj det var en del ! Men det kanske ser annorlunda ut om 3-4 år ? Vem vet ! Kommer nog satsa på det. Är inte så insatt men 50 universitetspoäng vad innebär de ?

• Mölndalstjej 83
    partouze skrev 2012-05-19 19:02:46 följande:
    Oj det var en del ! Men det kanske ser annorlunda ut om 3-4 år ? Vem vet ! Kommer nog satsa på det. Är inte så insatt men 50 universitetspoäng vad innebär de ?
    Ja det där ändras för varje år.Just nu är det extra populärt eftersom det gått mycket förlossningsprogram på TV tror jag Satsa på att sommarjobba på förlossning /BB som USK under ssk utbildningen, får du in en fot och så kan det blir ett delmål på vägen.

• partouze
    Mölndalstjej 83 skrev 2012-05-19 19:15:46 följande:
    Ja det där ändras för varje år.Just nu är det extra populärt eftersom det gått mycket förlossningsprogram på TV tror jag Satsa på att sommarjobba på förlossning /BB som USK under ssk utbildningen, får du in en fot och så kan det blir ett delmål på vägen.
    Tack det ska ja absolut kolla , vilken förlossning i göteborg kan man göra de då?

Men en sak jag undrar när jag kollar lite behörighet är  att det står "Förkunskapskrav: Svensk legitimation som sjuksköterska, avlagd kandidatexamen i något av vårdvetenskapens huvudområden eller motsvarande, ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska vid kursstart, därutöver krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B och Engelska A.

Vad betyder avlagd kandidaexamen i något av vårdvetenskapens huvudområden eller motsvarand? Vad menar dom med det? ( JAG ÄR GANSKA TRÖG IBLAND Drömmer)

Tack för du svarar endå :D
    Ida 12/1-12 <'3
  • Mölndalstjej 83

Jobba som usk kan man göra både på Mölndal förlossning och Östra förlossning , normal och spec. De tar ofta in ssk studenter som USK sommarvikarier och speciellt sådana som redan har siktet inställt på barnmorska. 

Kandidatuppsats (C-uppsats) skriver du under ssk utbildningen numera. Det finns dock äldre ssk som inte har gjort det och de måste  göra det innan de kan läsa vidare. Under bm utbildningen skriver man en magisteruppsats.

• partouze
    Mölndalstjej 83 skrev 2012-05-19 19:38:49 följande:
    Jobba som usk kan man göra både på Mölndal förlossning och Östra förlossning , normal och spec. De tar ofta in ssk studenter som USK sommarvikarier och speciellt sådana som redan har siktet inställt på barnmorska. 

Kandidatuppsats (C-uppsats) skriver du under ssk utbildningen numera. Det finns dock äldre ssk som inte har gjort det och de måste  göra det innan de kan läsa vidare. Under bm utbildningen skriver man en magisteruppsats.
    OKEJ så jag skriver en C uppsats om något och då kallas de för att jag får kandidatexamen i vårdvetenskap då eller?=P

Ska absolut kolla praktik =) gäller de även om man bara gjort en termin eller måste man gått ett par terminer?
    Mölndals förlossning hade jag så gärna praktiserat på :)

Men är det svårt att få jobb som barnmorska sen på ex förlossning/bb?
    Ida 12/1-12 <'3
  • Mölndalstjej 83
    partouze skrev 2012-05-19 19:47:51 följande:
    OKEJ så jag skriver en C uppsats om något och då kallas de för att jag får kandidatexamen i vårdvetenskap då eller?=P

Ska absolut kolla praktik =) gäller de även om man bara gjort en termin eller måste man gått ett par terminer?
    Mölndals förlossning hade jag så gärna praktiserat på :)

Men är det svårt att få jobb som barnmorska sen på ex förlossning/bb?
    C-uppsatsen måste handla om omvårdnad, så får man en kandidatexamen i omvårdnad. Praktik kan du söka genom skolan, jag vet att vissa får förlossning/barnsjukvård men långt ifram alla eftersom det är populärt. Sommarjobb däremot kan du ju söka när det blir dags. Om du inte är usk innan så har jag för mig att det är efter 3 terminer som du kan jobba som usk.  Jag ska jobba som ssk på bb i sommar (jag blir färdig bm i jan) och de som ska jobba som usk i sommar är alla ssk stundenter
  • partouze
    Mölndalstjej 83 skrev 2012-05-19 19:53:22 följande:
    C-uppsatsen måste handla om omvårdnad, så får man en kandidatexamen i omvårdnad. Praktik kan du söka genom skolan, jag vet att vissa får förlossning/barnsjukvård men långt ifram alla eftersom det är populärt. Sommarjobb däremot kan du ju söka när det blir dags. Om du inte är usk innan så har jag för mig att det är efter 3 terminer som du kan jobba som usk.  Jag ska jobba som ssk på bb i sommar (jag blir färdig bm i jan) och de som ska jobba som usk i sommar är alla ssk stundenter
    Gud va kul jag är så avis vill också bara få allt gjort, känns så långt bort.
    Men är de lätt att få jobb på ex bb eller förlossning sen :)?
    Ida 12/1-12 <'3
  • Mölndalstjej 83
    partouze skrev 2012-05-19 20:07:57 följande:
    Gud va kul jag är så avis vill också bara få allt gjort, känns så långt bort.
    Men är de lätt att få jobb på ex bb eller förlossning sen :)?
    Ja fast man får ta vikariat och ofta natt i början. Men om man inte trivs med att jobba helger, kvällar, julafton m.m. så finns det jobb för barnmorskor på MVC, ungdomsmott.,Gyn mottagning och reproduktionsmedicin. Men de flesta börjar  på förlossningen ändå....
  • partouze
    Mölndalstjej 83 skrev 2012-05-19 20:23:08 följande:
    Ja fast man får ta vikariat och ofta natt i början. Men om man inte trivs med att jobba helger, kvällar, julafton m.m. så finns det jobb för barnmorskor på MVC, ungdomsmott.,Gyn mottagning och reproduktionsmedicin. Men de flesta börjar  på förlossningen ändå....
    Natt är INGA problem Drömmer då är dottern stor nog också!
    Det enda skulle väll vara julafton men helger och kvällar hade jag räknat med =).
    Ska verkligen kämpa för detta. Men jag antar att jag får räkna med att jobba mer än ett år efter SSK utbildningen för att komma in med tanke på att dom räknar väll arbetslivserfarenhet 50% och sedan HP 50%?
    Ida 12/1-12 <'3
  • Mölndalstjej 83
    partouze skrev 2012-05-19 20:43:09 följande:
    Natt är INGA problem Drömmer då är dottern stor nog också!
    Det enda skulle väll vara julafton men helger och kvällar hade jag räknat med =).
    Ska verkligen kämpa för detta. Men jag antar att jag får räkna med att jobba mer än ett år efter SSK utbildningen för att komma in med tanke på att dom räknar väll arbetslivserfarenhet 50% och sedan HP 50%?
    Ja precis, jag glömde svara på det förut men 30HP är en termin, de i min klass som kommit in på HP har läst nästan ett år utöver ssk utb. Men då kan man läsa vilket ämne som helst. Man kan även läsa kurser som ingår i bm utb och sedan tillgodoräkna sig dem.  Snabbaste sättet att bli bm borde vara att läsa distanskurser av vad som helst samtidigt som du jobbar som ssk
Svar på tråden barnmorska?