• partouze

barnmorska?

Jag funderar på att utbilda mig till barnmorska. FInns det någon som jobbar eller utbildar  sig till detta? Vore väldigt rolig om du kunde beskriva ditt arbete

Så det positiva? Negativa? Lön? Kämpigt att ta sig dit genom utbildningarna som krävs?

Ja, vill bara veta allt som går att säga om detta yrke helt enkelt

Är det värt 5 års utbildning för visst är de 3 år ssk sen 1 år jobb och sen 1½ år barnmorskeprogrammet?

Ida 12/1-12
  • Svar på tråden barnmorska?
  • partouze

Verkligen stort tack för alla tips ska nog köra distanskurser när jag jobbar som ssk då ! Men då har man 180 hp när man är klar? Får räkna med att isf ha säg 240 hp borde man väll ha en chans plus ett års yrkeserfarenhet att komma in på bmutbildning i Göteborg?

• partouze

Vet du hur många kurser man behöver läsa distans för att få ihop säg 60 poäng ?

• Smultron01

Jag studerar också med målet att bli barnmorska :) Snart klar med första terminen på ssk. Favoritar denna tråd!

• Englia

Hur svårt det är att komma in på SSK linjen beror på vilken skola och om man söker på betyg eller högskolepoäng. När jag sökte här i Stockholm -05 var kravet 17.1 på Röda Korset och 15.5 tror jag på Ersta. Så det varierar beroende på popularitet. Men kolla på Högskoleverket, där finns det statistik på poängen.

• Englia

60 poäng är alltså 2 terminer, ofta är varje kurs 7.5 p så det brukar vara 4 kurser per termin, vanligtvis.

Man kan ju läsa på halvfart, då tar det 2 år att bli klar med 60 p.

• Sweet life
    Mölndalstjej 83 skrev 2012-05-19 19:53:22 följande:
    C-uppsatsen måste handla om omvårdnad, så får man en kandidatexamen i omvårdnad. Praktik kan du söka genom skolan, jag vet att vissa får förlossning/barnsjukvård men långt ifram alla eftersom det är populärt. Sommarjobb däremot kan du ju söka när det blir dags. Om du inte är usk innan så har jag för mig att det är efter 3 terminer som du kan jobba som usk.  Jag ska jobba som ssk på bb i sommar (jag blir färdig bm i jan) och de som ska jobba som usk i sommar är alla ssk stundenter
    Kandidatexamen i vårdvetenskap får man vid Uppsala Uni. efter sin C-uppsats och alla övriga kurser är godkända.  Omvårdnad är en inriktning inom vårdvetenskapen...
  • partouze
    Englia skrev 2012-05-20 14:08:10 följande:
    Hur svårt det är att komma in på SSK linjen beror på vilken skola och om man söker på betyg eller högskolepoäng. När jag sökte här i Stockholm -05 var kravet 17.1 på Röda Korset och 15.5 tror jag på Ersta. Så det varierar beroende på popularitet. Men kolla på Högskoleverket, där finns det statistik på poängen.
    Okej tack =) ska kolla .
    Sweet life skrev 2012-05-20 14:14:32 följande:
    Kandidatexamen i vårdvetenskap får man vid Uppsala Uni. efter sin C-uppsats och alla övriga kurser är godkända.  Omvårdnad är en inriktning inom vårdvetenskapen...
    va menar du? Ska dock läsa i gbg :P
    Ida 12/1-12 <'3
  • Sweet life
    partouze skrev 2012-05-21 01:07:08 följande:
    Okej tack =) ska kolla .

va menar du? Ska dock läsa i gbg :P
    Det heter kandidatexamen i vårdvetenskap. Sen att man skriver sin uppsats inom t ex. omvårdnad spelar ingen roll. Det är en kandidatexamen i vårdvetenskap man får. Vissa högskolor/universitet lägger även till att det är en Fil. Kand. i vårdvetenskap man får.

Så det spelar ingen roll om det är i Göteborg eller Umeå du läser, examen du får är inom vårdvetenskap. Eller ja, du får dubbla examina. En yrkesexamen (sjuksköterskeexamen) och en teoretisk examen (kandidatexamen).
  • Sweet life
    partouze skrev 2012-05-21 10:17:33 följande:
    Okej då fattar jag blir till att söka nu i vår då !
    Tycker jag absolut du ska göra. Jag började läsa sjuksköterskeprogrammet VT-11, men av familjeskäl hoppade jag av efter första terminen. Ska nu vara föräldraledig från 1 juni men har sökt in igen mest på skojs skull för att se om jag kommer in. Kommer jag in på mitt förstahandsval, Karolinska Institutet distans så ska jag nog försöka läsa ändå. Har en sambo med väldigt bra jobb där han kan jobba hemifrån, samt en mamma som mer än gärna ställer upp som barnvakt..

Lycka till!
Svar på tråden barnmorska?