• partouze

barnmorska?

Jag funderar på att utbilda mig till barnmorska. FInns det någon som jobbar eller utbildar  sig till detta? Vore väldigt rolig om du kunde beskriva ditt arbete

Så det positiva? Negativa? Lön? Kämpigt att ta sig dit genom utbildningarna som krävs?

Ja, vill bara veta allt som går att säga om detta yrke helt enkelt

Är det värt 5 års utbildning för visst är de 3 år ssk sen 1 år jobb och sen 1½ år barnmorskeprogrammet?

Ida 12/1-12
  • Svar på tråden barnmorska?
  • partouze

Verkligen stort tack för alla tips ska nog köra distanskurser när jag jobbar som ssk då ! Men då har man 180 hp när man är klar? Får räkna med att isf ha säg 240 hp borde man väll ha en chans plus ett års yrkeserfarenhet att komma in på bmutbildning i Göteborg?

• partouze

Vet du hur många kurser man behöver läsa distans för att få ihop säg 60 poäng ?

• Smultron01

Jag studerar också med målet att bli barnmorska :) Snart klar med första terminen på ssk. Favoritar denna tråd!

• Englia

Hur svårt det är att komma in på SSK linjen beror på vilken skola och om man söker på betyg eller högskolepoäng. När jag sökte här i Stockholm -05 var kravet 17.1 på Röda Korset och 15.5 tror jag på Ersta. Så det varierar beroende på popularitet. Men kolla på Högskoleverket, där finns det statistik på poängen.

• Englia

60 poäng är alltså 2 terminer, ofta är varje kurs 7.5 p så det brukar vara 4 kurser per termin, vanligtvis.

Man kan ju läsa på halvfart, då tar det 2 år att bli klar med 60 p.

• Sweet life
    Mölndalstjej 83 skrev 2012-05-19 19:53:22 följande: