• Anonym (IBStjej)

Ni med förstoppnings IBS hjälp!

Jag har förstoppnings IBS , jag har inte "poopat" på över en vecka snälla hjälp mig vad ska jag göra? Jag har så fruktansvärt ont i magen och den putar ut nått fruktansvärt iofs brukar den alltid göra det då jag har reaktioner på ALLT jag äter men nu är det extra illa :(

jag kan absolut inte äta fullkorn eller höga halter av fibrer då blir det värre och jag få jätte ont i magen sen är ju bulk och laxerande uteslutet enligt mag och tarmförbundet...Vatten dricker jag rikligt av...

vad ska jag göra??  

• Svar på tråden Ni med förstoppnings IBS hjälp!
  • Anonym (kanskr)

Hej!

Kanske är en dum idé, men ändå ett förslag som eventuellt kan vara värt att testa;

Äter du frukost? Visserligen är inte din tarmaktivitet normal eftersom du har IBS, men direkt efter frukost (om man äter frukost inom 30-60 min efter att man vaknat) så är det "normalt"

• Anonym

Åk till apoteket och köp microlax. Det löser nog upp proppen sen så ska det vara klart. Det är fullkommligt befriande känsla.

• Anonym (kanskr)

Hej!

Kanske är en dum idé, men ändå ett förslag som eventuellt kan vara värt att testa; 

Äter du frukost? Visserligen är inte din tarmaktivitet normal eftersom du har IBS, men en stund efter frukost (om man äter frukost inom 30-60 min efter att man vaknat) så är det "normalt" att få ökad tarmaktivitet och att bli "bajsnödig". Du behöver inte äta mycket, men testa typ en halv portion havregrynsgröt kanske?

Har som sagt ingen aning om ifall det kan hjälpa, men om du testat allt annat kanske det är värt ett försök?

• Anonym

katrinplommon funkar på mig ibland, eller lactulos som är skonsamt. Annars vänta ut skiten bokstavligt talat, tillslut släpper det. Gjorde det för mig idag efter att ha varit sååå hård och ont i magen i drygt 1,5 vecka.

• Anonym (IBStjej)

den variant som jag lider av, det vill säga odefinierat stopp i tarmarna pga att de viker sig, åker in i varandra, blockerar varandra, inte matar framåt.. det är ingen "vanlig" förstoppning som löses med katrinplommon och laxerande saker...
    Laxermedel och bulkmedel stannar kvar i magen o inte vill lämna kroppen.  de vandrar uppåt istället för nedåt..och de fyller ut magen ännu mer...
    jag är laktos intolerant också så jag kan inte ta lactulos och liknande ... 

jag äter frukost direkt när jag vaknar varje dag... 

• Anonym (vet hur det är)

Har du provat Inolaxol? www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Inolaxol/
    Sen jag började äta det varje dag så har jag bara haft ont i magen när jag råkat glömma någon dos. Helt fantastiskt, verkligen en enorm skillnad och ingen förstoppning alls! Jag fick det på recept men det finns att köpa på Apotektet även utan. 

• Anonym

Just nu så hade jag tagit microlax för att få ut det, det för hemorrojder och analsprickors skull. Jag har haft båda två och det är fruktansvärt.
    Sen är det inolaxol som jag rekommenderar, det är det man får köra. Det är gott i yoghurten också så det slinker ner lätt.

• lillan156

Hej!

Jag lider med dig. Jag har oxå IBS och är laktos intolerant... Rynkar på näsan 
    När jag fick min diagnos att jag hade IBS så gjorde dom en Koloskopi undersökning först.
    Har du oxå gjort de? (en slang in i rumpan)
    Då fick jag Movikol på recept (finns att köpa på apoteket oxå) och för mig hjälper det... 
    Annars kan du prova att ta två tsk linfrön morron och kväll... Om jag inte minns fel... 
    (ej krossade, då jag tycker att det är lättare att få kvällvningar då)
    Men då måste du dricka mycket  vatten!

Hoppas att du har fått lite mera tips... Och att det löser sig för dig! 

Svar på tråden Ni med förstoppnings IBS hjälp!