• Anonym (IBStjej)

Ni med förstoppnings IBS hjälp!

Jag har förstoppnings IBS , jag har inte "poopat" på över en vecka snälla hjälp mig vad ska jag göra? Jag har så fruktansvärt ont i magen och den putar ut nått fruktansvärt iofs brukar den alltid göra det då jag har reaktioner på ALLT jag äter men nu är det extra illa :(

jag kan absolut inte äta fullkorn eller höga halter av fibrer då blir det värre och jag få jätte ont i magen sen är ju bulk och laxerande uteslutet enligt mag och tarmförbundet...Vatten dricker jag rikligt av...

vad ska jag göra??  

• Svar på tråden Ni med förstoppnings IBS hjälp!
  • Anonym (IBStjej)

Hej allihopa! Jätte bra tips från er alla! :) 
    jag tränar kondition och styrketräning 4 gånger veckan + springa efter barnen varje dag :)
    Dricker 3-4l vatten om dagen, har pröva med frön för några år sedan i några månader men det gjorde ingenting för mig det heller :( Kaffe ger mig fruktansvärd magknip men funderar på att ta en kopp fast jag inte tål det ihopp om att det kanske fungerar!
    Movikol ska jag kolla upp!  

• lillan156
    Anonym (IBStjej) (Trådstartaren):

Skriv gärna å berätta hur det går för dig. Och va du tycker om Movikolen.
  • Anonym

Hej,

Jag har samma problem, och när det blir ILLA, då måste jag ta stolpiller, dulkolax stolpiller. Ta inte tabletter, det tar 6h innan det hjälper, och man får extrema magsmärtor. Stolpiller hjälper inom 20 min.

• lillan156
    Hej!

Anonym (IBStjej) (Trådstartaren): Hur går det för dig?? Har det blivit bättre i din mage??
    Nu har jag oxå fått problem med magen. Rynkar på näsan
    Har varit förstoppad i 4'a dagar nu... Å vet inte va jag skall göra.
    Jag har tagit movikol (som brukar hjälpa), druckit mjölk, ätit mjukglass, ätit stark mat,
    tagit linfrön... Men ingenting händer. Rynkar på näsan Får gätte ont i rumpan när jag försöker bajsa.
    Skall ta ett klyx snart oxå för å se om det hjälper... 

Finns det någon annan som har några tips på hur jag får ut klumpen? 
    Katrinplommon kan jag inte äta för då spyr jag... 
    Har så ont i länd ryggen pga. förstoppningen! 

Tack för alla svar!

• dec2010

Efter förlossningen var min mage sådär. Men proviva funkade faktiskt. Drack stora mängder.
    Nu när jag är gravid räcker det att tugga vanliga extratuggummin sen är det kört.

• lillan156
    dec2010 skrev 2012-05-27 18:03:10 följande:
    Efter förlossningen var min mage sådär. Men proviva funkade faktiskt. Drack stora mängder.
    Nu när jag är gravid räcker det att tugga vanliga extratuggummin sen är det kört.
    Men jag inte fött nått barn. Inte än i alla fall. Glad
    Men jag skall prova Proviva oxå! 

Några fler tips?
  • dec2010

Bara de klassiska. Sätta fötterna på varsin toarulle när man är på toa samt att massera magen i tarmriktningen (alltså med början på den nedre högra sidan o sen som en klocka framåt o runt).

Har också ibs förövrigt fast varianten som ger både hård o lös mage. Men mest hård. Och jag har nog mest väntat ut det. Men det är ju absolut inte någe superlösning iom att det blir värre ju längre tid man väntar.

• lillan156
    dec2010 skrev 2012-05-27 18:55:26 följande:
    Bara de klassiska. Sätta fötterna på varsin toarulle när man är på toa samt att massera magen i tarmriktningen (alltså med början på den nedre högra sidan o sen som en klocka framåt o runt).

Har också ibs förövrigt fast varianten som ger både hård o lös mage. Men mest hård. Och jag har nog mest väntat ut det. Men det är ju absolut inte någe superlösning iom att det blir värre ju längre tid man väntar.
    Tog ett mickrolax innan... Å det hjälpte lite. Skall ta en till snart.
    Jag har mera diareé/lös avföring än hård. Så lös avföring för mig é normalt.
    Men där i mot när jag blir hård... Så blir det som att försöka att trycka ut en sten i ett sugrör. 
    So tur är så finns det ju bra salvor som man kan smörja med! Glad
  • Anonym (IBStjej)

Hej allihop!! efter nästan 2 veckor kom det igång av sig själv igen men nu har det blivit stopp igen.. :( Men det jag åt precis innan var gurkmeja och det ska tydligen vara bra för tarmarna! Nu har jag ändrat hela min kost men mår fortfarande inte bättre på IBS fronten... men har köpt piller på apoteket mot min svullna och gasiga mage nu som faktiskt hjälper :D Dimetikon Meda hette dom om det är någon annan som också har det problemet! 

jag har hört att endel får igång magen iegnom att stå på huk å gå framåt, kanske låter knäppt men pröva! 

• lillan156
    Anonym (IBStjej) skrev 2012-05-28 14:17:45 följande:
    Hej allihop!! efter nästan 2 veckor kom det igång av sig själv igen men nu har det blivit stopp igen.. :( Men det jag åt precis innan var gurkmeja och det ska tydligen vara bra för tarmarna! Nu har jag ändrat hela min kost men mår fortfarande inte bättre på IBS fronten... men har köpt piller på apoteket mot min svullna och gasiga mage nu som faktiskt hjälper :D Dimetikon Meda hette dom om det är någon annan som också har det problemet! 

jag har hört att endel får igång magen iegnom att stå på huk å gå framåt, kanske låter knäppt men pröva! 
    Uch för att ha haft det i 2veckor. Jag hade min i 5dagar... Å det tycker jag va jobbigt...
    Så jag lider med dig att de höll i så länge. 
    Provade du blöt lagda linfrön (ska ligga över natten) å Mickrolax å Movikol någon gång?
    Tycker du att Dimetikon Meda hjälper mot svullen mage??
  • Anonym (IBStjej)
    lillan156 skrev 2012-05-29 15:08:12 följande:
    Uch för att ha haft det i 2veckor. Jag hade min i 5dagar... Å det tycker jag va jobbigt...
    Så jag lider med dig att de höll i så länge. 
    Provade du blöt lagda linfrön (ska ligga över natten) å Mickrolax å Movikol någon gång?
    Tycker du att Dimetikon Meda hjälper mot svullen mage??
    aaa jag prövade båda men det fungerade inte för mig.. dimetikon meda FUNGERAR KANON!!! :D jag är så lycklig att äntligen kunna ha mina tighta jeans igen :)
  • lillan156
    Anonym (IBStjej) skrev 2012-05-29 19:07:09 följande:
    aaa jag prövade båda men det fungerade inte för mig.. dimetikon meda FUNGERAR KANON!!! :D jag är så lycklig att äntligen kunna ha mina tighta jeans igen :)
    Okey! Då måste ja prova det oxå.
    De é så jobbigt tycker jag när man vill ha några snygga tajta byxor på sig,
    om man tex. skall ut på fest/kalas...
    Å så vet man att man skall äta när man kommer dig... Då blir det ju lite väl tajt för magen.
    pga. att magen svullnar så. 
    Antar att jag inte är den ända att tänka/känna så!
    Vet du va Dimetikon meda kostar? Köper man de på apoteket?
  • dec2010

Måste bara säga fresten att min ibs blev mkt bättre av lchf.

• Anonym (IBStjej)
    lillan156 skrev 2012-05-29 19:15:02 följande:
    Okey! Då måste ja prova det oxå.
    De é så jobbigt tycker jag när man vill ha några snygga tajta byxor på sig,
    om man tex. skall ut på fest/kalas...
    Å så vet man att man skall äta när man kommer dig... Då blir det ju lite väl tajt för magen.
    pga. att magen svullnar så. 
    Antar att jag inte är den ända att tänka/känna så!
    Vet du va Dimetikon meda kostar? Köper man de på apoteket?
    aa det är nästan det jobbigaste med min ibs mitt midjemått ökar extremt mycket när jag blir svullen och det blir jag utav allt..Man blir väldigt osäker på sig själv när man helt plötsligt ser gravid ut igen och folk tittar...:(

dom kostar 85 kr 100 kapslar 200 mg, man tar 1 tablett efter varje måltid man vet att man kommer bli svullen av, i mitt fall efter alla mål. 3-4 om dagen max dom får full effekt efter ett par dagars användande så man märker ingen skilland första dagen.. Dom finns på apoteket både med mindre antalet kapslar och mer. en burk räcker typ en månad.
    hoppas dom hjälper för dig!!

• Anonym (IBStjej)
    dec2010 skrev 2012-05-29 19:25:12 följande:
    Måste bara säga fresten att min ibs blev mkt bättre av lchf.
    jag mår dåligt utav fett så för mig är det inget bra alternativ men jätte bra för många andra som det faktiskt för! :) Har hört många säga att det gjort under för dem!
  • Mine18

HejHej! Jag e gravid i vecka 5+1 nu och har lidit av förstoppnings ibs i ca 2 år.
    Är det någon som har det så prova ät, probi-mage , finns på aPOTEKET,  innehåller goda tarm bakterier, och utöver det äter jag movicol en gång om dagen =) pulver som löses i vatten, har även microlax hemma om de skulle behövas, och det fun kar på mig! I samband med en nyttig och fiberrik kost självklatrt!
    Nu när ja är gravid så har det typ blivit lösare, men inte diarre! Klagar inte, det är typ skönt..
    Men jag är konstant sugen på onyttig mat och godis osv! Så jag är ju konstant gasig, men det är jag annars också..
    Har väl inga stora problem som jag inte klarar av, problem är dem ju men jag klarar av det.
    Kände bara för att skriva av mig lite :)
    Och jag håller tummarna för er andra att ni hittar något som hjälper eran mage!
    Har ett tips fdärimot mot diarreibs, en vän till mig började med iberogast, droppar som finns på apoteket, och dem funkade för henne! Det har även hjälpt mot andra vänner till mig som haft diarreibs.

Ha en bra dag alla! Kram =)

Svar på tråden Ni med förstoppnings IBS hjälp!