Anonym (fd behandlingsas) skrev 2012-05-24 16:09:38 följande:
Jag har träffat hundratals ungdomar i olika yrken, lärare, behandlingsass, polis mm jag har aldrig sett vad du beskriver, en förälder som överreagerar så till den grad för ett eller några få misstag av barnet/ungdomen. Däremot har jag sett massvis med föräldrar som blundar för problemen och säger "inte min Kalle inte" De frågar sina barn "Kalle inte har du tagit narkotika?" såklart blir svaret det förväntade "NEEJ ALDRIG"
Att det skulle vara massvis med barn som fått sina liv förstörda för att föräldrar överreagerar och skickar dem till behandlingshem har jag aldrig sett kanske förekommer det men valigt nej knappast. Därmed inte sagt att en del behandlingshem inte är rena knarkskolorna med personal som har sexuellt umgänge med barnen, tyvärr är de så. Jag har till och med sett hur personalen tog med barn till Danmark och rökte på!! En gifte sig dessutom med en intagen ungdom och sålde henne till andra män mot betalning.
Fakta är dock att massvis med barn som svikna av sina missbrukande föräldrar detta är ett vanligt problem och det är många många barn som lever med missbrukande föräldrar och blir drabbade pga detta fysiskt och psykiskt.
Kan bero på att du ser det du vill se, samt lägger ett stort övertro i dig själv samt auktoriteten du säger dig representera.
I det verkliga livet är inte allt så solklart som du vill få det att låta, det finns både inkompetenta föräldrar som aldrig borde ha barn och inkompetent personal som aldrig borde ha titeln eller makten den innefattar.
Familjetragedier som följd av föräldrars överreaktion är inget ovanligt, det innebär givetvis inte att det finns massvis med tonåringar som blir drabbade av placeringar men det är bara det slutgiltiga steget, sveket och början på tragedin börjar med att föräldrar anger sina egna barn till myndigheter och öppnar pandoras ask.
Det är även sant som du säger att behandlingshem som hassela och liknande är ett tragiskt skämt, det är sällan det löser några problem alls, i regel så skapar man bara andra problem och förstorar dom befintliga.
Förstår inte vad missbrukande föräldrar har med saken att göra, det är helt irrelevant för tråden.
Beckah82 skrev 2012-05-24 16:11:56 följande:
Jag har bara läst TS.
Storrökare? Vad vad? Cigaretter?

Hur gammal är han?
Varför kämpar man inte för att få ordning för barnet i hemmet istället för att skicka bort honom? Hur blev det så här från början?
Vissa tror att myndigheter kommer med magisk spö och löser problem, dom vet tyvärr inte bättre.