• Anonym (Undrande)

Behandlingshem

Ska till Soc imorgon med sonen och få information o Hassela på Gotland där dom nu visst har en ledig plats.
    Min son är ingen storrökare men måste komma bort från skiten för att han lätt dras med av andra och innan han han riktigt dras in i skiten.

Hur går det till? Får man som förälder åka dit på besök  innan han blir placerad och kolla in stället?
    Berätta gärna om det är ngn som har erfarenhet från att ha haft sitt barn där.   

• Svar på tråden Behandlingshem
  • Anonym

Jag hoppas detta är ett skämt.

Du vill alltså skicka iväg din son till behandlingshem för att han röker cannabis?
    Jag kan garantera dig att om han inte har problem nu så lär han ha stora problem efter, har läst fler än en artikel om hassela, övergrepp som ungar utsätts för där, tunga droger som florerar.
    Om din son inte har några problem nu så tänk efter innan du tar steget och skapar en helt ny uppsättning av problem för han.

• prop19
    Anonym skrev 2012-05-21 23:03:49 följande:
    Jag antar att ingen är så skadad att man skickar iväg sin son på behandlingshem för sigg, det måste då vara nått "värre".
    Kan ju vara heroin också, men känns långsökt.
    Hoppas TS reder ut det.

Annars känner jag en stor rädsla för dom hära hassela.
    Risken är att dom åker in som en sketen cannabisrökare och kommer ut som en fullfjädrad tungmissbrukare.
    Jag skulle personligen känna en EXTREM oro för placera mitt barn på ett sådant ställe.
  • Akkakk

Hassela har ett välförtjänt dåligt rykte. Har dessutom varit en del skandaler kring hur de behandlat ungdomar som skickats till dem.

• Anonym (fd behandlingsas)

Det finns en del bra behandlingshem även inom Hassela även om de är få.
    Det finns mkt olika behandlingsalternativ och ni ska undersöka så mkt ni kan innan ni tar något beslut, rykten finns det alltid lyssna på dem ni tror på var källkritiska. Våga ställa krav på soc ta reda på vad lagen säger om era rättigheter och socialens skyldigheter.

Oavsett om det är heroin eller hasch han röker så har ni ju ansett att problemet är så pass stort att han behöver vård och då ska han såklart få detta också.

Hasch kan vara nog så skadligt.

Lycka till. 

• Anonym
    Anonym (fd behandlingsas) skrev 2012-05-22 14:31:33 följande:
    Det finns en del bra behandlingshem även inom Hassela även om de är få.
    Det finns mkt olika behandlingsalternativ och ni ska undersöka så mkt ni kan innan ni tar något beslut, rykten finns det alltid lyssna på dem ni tror på var källkritiska. Våga ställa krav på soc ta reda på vad lagen säger om era rättigheter och socialens skyldigheter.

Oavsett om det är heroin eller hasch han röker så har ni ju ansett att problemet är så pass stort att han behöver vård och då ska han såklart få detta också.

Hasch kan vara nog så skadligt.

Lycka till. 
    Skickar man sitt barn på behandlingshem i förebyggande syfte så är man inte riktigt klar i huvudet eller så baserar man sitt beslut på propaganda.
    Det i alla fall intrycket jag får när ts skriver att han är ingen storrökare, tolkar det som han har blivit påkommen med cannabis och ts har överreagerat med råge.
    Med sådana förutsättningar så är tyvärr risken stor att ts förstör sitt barn rakt av.
    Sätter man sitt barn som inte har några problem på hassela så kommer han i kontakt med riktiga problemungar, inkompetent personal och definitivt långt värre droger än det han blir just nu bestraffat för.

• Anonym

Har jobbat många år inom missbruk som beh.ass. Och när det gäller Hassela....... Hm.....Nixpix !!!!!

• Anonym (fd behandlingsas)
    Anonym skrev 2012-05-22 16:29:24 följande:
    Skickar man sitt barn på behandlingshem i förebyggande syfte så är man inte riktigt klar i huvudet eller så baserar man sitt beslut på propaganda.
    Det i alla fall intrycket jag får när ts skriver att han är ingen storrökare, tolkar det som han har blivit påkommen med cannabis och ts har överreagerat med råge.
    Med sådana förutsättningar så är tyvärr risken stor att ts förstör sitt barn rakt av.
    Sätter man sitt barn som inte har några problem på hassela så kommer han i kontakt med riktiga problemungar, inkompetent personal och definitivt långt värre droger än det han blir just nu bestraffat för.

Ett otroligt dåligt och rent av farligt råd som är baserat på det lilla TS skriver. Helt otroligt illa att vara så kategorisk utan att veta mer om saken än vad du beskrivit ovan TS. Har ni beslutat att det är behandling som gäller och tom soc gått med på detta så finns det en allvarlig problembild, soc brukar inte gå med på behandlingshem annars. Soc försöker ofta i det längsta erbjuda "vård i hemmet" för det är billigare.

Hm undrar vem som försöker sprida propaganda här och dessutom påstår att TS inte är "klar i huvudet" Sånt språkbruk hör inte hemma i detta forum man ska vissa respekt för andra speciellt för TS.

TS vänd dig till beroendelinjen http://www.beroendelinjen.se/anhorig.html och fråga dem om det finns någon stödgrupp för föräldrar med missbrukande barn/ungdomar i din ort där kan du få kontakt med andra i samma situation som du.
  • Moderator
    Vill uppmärksamma er om att tråden ligger i Känsliga Rummet!
    Stöd och råd till TS är det som gäller.
    Narkotikadebatter eller glorifiering av förbjudna preparat och droger är inte tillåtet.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym
    Anonym (fd behandlingsas) skrev 2012-05-23 06:57:34 följande:
    Ett otroligt dåligt och rent av farligt råd som är baserat på det lilla TS skriver. Helt otroligt illa att vara så kategorisk utan att veta mer om saken än vad du beskrivit ovan TS. Har ni beslutat att det är behandling som gäller och tom soc gått med på detta så finns det en allvarlig problembild, soc brukar inte gå med på behandlingshem annars. Soc försöker ofta i det längsta erbjuda "vård i hemmet" för det är billigare.

Hm undrar vem som försöker sprida propaganda här och dessutom påstår att TS inte är "klar i huvudet" Sånt språkbruk hör inte hemma i detta forum man ska vissa respekt för andra speciellt för TS.

TS vänd dig till beroendelinjen www.beroendelinjen.se/anhorig.html och fråga dem om det finns någon stödgrupp för föräldrar med missbrukande barn/ungdomar i din ort där kan du få kontakt med andra i samma situation som du.
    Tar man ett sånt beslut förhastat så gör man bara skada och ingen nytta.
    Sen att ts har knappt givit nån väsentlig information kan bero att det inte finns sådan att återge.

• Anonym

Hur kommer det sig att hassela blivit sånna här, är money greed och okunnighet?

Svar på tråden Behandlingshem