• ETE

Åderbråck i underlivet

Hjälp! Usch o fy!

Jag är inne på v22 i min tredje graviditet och verkar ha drabbats av åderbråck i underlivet.... Verkligen ingen rolig historia. Än så länge är det bara början till det, och jag vill nu veta om det är något jag kan göra för att motverka detta?

Vad göra? Högläge med ben/underliv har jag läst mig till att det är bra...
    Stödstrumpor (höga) kan visst hjälpa till viss del?
    Hur är det med kost och motion? Något som hjälper??
    Kan det funka med gravidbälte för att minska trycket neråt?
    Jag har upplevt det som att det känns lite värre efter sex, någon som vet nåt om det?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • moruppgren

Sitter själv här gravid i v 32 och mina åderbråck i underlivet blir bara värre och värre. :(

Jag läste någonstans att knipövningar skulle vara bra. Kör stenhårt på det just nu.

Själv märker jag väldigt stor skillnad om jag varit mycket på benen under dagen. Som igår var jag uppe hela dagen och det gjorde så jävla ont på kvällen sen.

• Polarlantis

Stödstrumpor kan hjälpa. Men annars vila och benen i högläge och ligga ner...
    Det är INTE skönt men det ska ju försvinna av sig självt när ungen kommit ut!

• Annzofie

Hade det under min första graviditet, hur obehagligt som helst... Köpte stödstrumpbyxor med hög kompression och hade dom dygnet runt. Sen bäddade jag upp fotändan av sängen med kuddar och sov så... Undvik att stå i största mån. Men efter förlossningen försvann dom sakta, dock inte dom på benen. Sen upplevde jag att det blev värre av värme.. Så svalt samt lössittande trosor och byxor. Hoppas verkligen du mår bättre snart.. Lider med dig

• Micalela

Jag trodde jag hade åderbråck men det var mer troligen foglossning i framfogen, inte mysigt det heller, men kanske bättre än bråck iallafall! Hur vet man säkert att det är bråck? Går man till läkaren?

micalela.blogg.ae

• moruppgren

Så stödstrumpor funkar alltså?
    Min barnmorska sa att det inte skulle göra någon skillnad :/

Micalela - Själv tog jag spegeln och tittade ner. Haha. Gjorde så jävla ont när jag var ute och gick och så kände jag en stor knöl. Fick panik och bad maken titta. Men han vägrade :P Så jag fick titta efter själv.
    Men har man mycket besvär ska man ringa HC och få träffa en läkare.
    Själv har jag inte varit så pepp på att visa upp mig, väntar gärna med det till förlossningen ;P

• jojjo78

Har samma här. Men har från vaden och upp till låret och upp i underlivet. Gör satans ont när man har stått och gått mycket. Mina går tillbaka ganska mycket om jag lägger mig ner men kommer tillbaka så fort jag ställer mig upp igen :( blir ju lite nojjig inför förlossing kan dom spricka när man krystar??? dom är ju så jäkla stora ju... Jag kör med stödstrumpor men tycker inte att dom hjäper varken från eller till. Sen nu blir de ju värre när värmen kommer ute sa min bm.

• moruppgren

Jag hade åderbråck under min förra graviditet också, men dom kände jag inte av på samma sätt. Men ett brast under förlossningen så det blev jäkligt blodigt. Såg bara värre ut än vad det var och det gjorde inte så jätte ont heller. Stack till då det brast och sen kände jag det inte mer.

• ETE

Ok, får försöka börja använda stödstrumpor (fel årstid känns det som dock...), om de inte direkt hjälper så kan de ju fungera i förebyggande syfte, framför allt för bråck på benen och det är ju de som inte går bort sen heller. Ska man ta på dem direkt på morgonen eller funkar de att ta på en stund på kvällen också? (Känns lite enklare att ha dem hemma...)

Och så blir det till att börja kniiiipa!! Det ska man ju ändå göra och lite mer av den varan skadar nog inte!

Hoppas, hoppas, hoppas de försvinner efter förlossningen (som iofs är långt borta än)

• Annzofie

Jag hade åderbråck på låren, i ljumskarna och i underlivet använde stödstrumpor som var som nylonstrumpbyxor och för gravida alltså från midjan och ner till fötterna. Satte på mig dom på morgonen innan jag steg upp, vissa dagar hade jag dom dygnet runt. Dom googlade jag fram ich beställde dom från nätet.. Funkade väldigt bra, valde dom med högst kompression, märkte stor skillnad mot dom dagarna jag fuskade och var utan:)

• moruppgren

Annzofie - Vart kan man beställa sådana strumpbyxor? :)

Svar på tråden Åderbråck i underlivet