• ETE

Åderbråck i underlivet

Hjälp! Usch o fy!

Jag är inne på v22 i min tredje graviditet och verkar ha drabbats av åderbråck i underlivet.... Verkligen ingen rolig historia. Än så länge är det bara början till det, och jag vill nu veta om det är något jag kan göra för att motverka detta?

Vad göra? Högläge med ben/underliv har jag läst mig till att det är bra...
    Stödstrumpor (höga) kan visst hjälpa till viss del?
    Hur är det med kost och motion? Något som hjälper??
    Kan det funka med gravidbälte för att minska trycket neråt?
    Jag har upplevt det som att det känns lite värre efter sex, någon som vet nåt om det?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • Annzofie

Mediconline hade oxå :) ska oxå beställa, är i v 12 nu och känner att jag ska börja redan nu för att inte förvärra dom jag redan har sen barn nr 1... Hade ju varit lite skönare om det hade varit vinter;)

• moruppgren

Tack! :D
    Hade ju som sagt varit skönare att behöva gå i strumpbyxor på vintern. Ser inte fram emot att vara höggravid i sommar. Exakt 2 månader kvar till BF nu :)

• ETE

Japp, det blir till att fixa stödstumpor! Ser till min glädje att det faktiskt finns lite roliga modeller med, mönstrade och så...

Gravidbälte eller magstöd för gravida - nån som vet vad skillnaden är??

• afa

Åh vad skönt att läsa att man inte är ensam!!

Är inne i v 28 nu och har haft riktigt mycket besvär med åderbråck i underlivet i ca 2-3 veckor.
    Stödstrumpor funkar ganska bra för mig men har ändå ont från morgon till kväll. Har pratat med min bm som säger att jag ska ligga ner med benen i högläge så ofta jag bara kan. Känns lite svårt när jag jobbar på en vårdavdelning och går/står hela dagarna. :/ Hon sa att jag skulle kontakta min läkare och diskutera sjukskrivning om jag tyckte att det gjorde alltför ont.
    Så min läkare ska jag få träffa på måndag i hopp om 50 % sjukskrivning.
    Tror ni man kan få det?

• jojjo78
    afa skrev 2012-05-24 19:39:55 följande:
    Åh vad skönt att läsa att man inte är ensam!!

Är inne i v 28 nu och har haft riktigt mycket besvär med åderbråck i underlivet i ca 2-3 veckor.
    Stödstrumpor funkar ganska bra för mig men har ändå ont från morgon till kväll. Har pratat med min bm som säger att jag ska ligga ner med benen i högläge så ofta jag bara kan. Känns lite svårt när jag jobbar på en vårdavdelning och går/står hela dagarna. :/ Hon sa att jag skulle kontakta min läkare och diskutera sjukskrivning om jag tyckte att det gjorde alltför ont.
    Så min läkare ska jag få träffa på måndag i hopp om 50 % sjukskrivning.
    Tror ni man kan få det?

Hej har precis som dig. Och har blivit 50% sjukskriven. För att kunna vila mycket. Men går ju snart på min graviditetspenningen.
  • ETE

Visst är det skönt att veta att man inte är ensam med sina gravidkrämpor!

Det tycker jag är det allra bästa med forum som detta!   Skrattande

• moruppgren

Verkligen skönt! Åderbråck i underlivet är inget jag öppet diskuterar med andra i mitt vardagliga liv. ;P

• jojjo78

Var hos doktor idag och hon sa att mina åderbråck var Väldigt stora :( Och dom kommer ev inte gå bort efter grav. Så blir nog op då. Hatar dom och dom gör ju så jäkla ont. Den på låret är som en stor druver med klasar. OCH blygläppar jätte stora :(

• afa
    jojjo78 skrev 2012-05-28 19:31:35 följande:
    Var hos doktor idag och hon sa att mina åderbråck var Väldigt stora :( Och dom kommer ev inte gå bort efter grav. Så blir nog op då. Hatar dom och dom gör ju så jäkla ont. Den på låret är som en stor druver med klasar. OCH blygläppar jätte stora :(
    Var hos doktorn idag jag oxå och hon sa precis samma sak till mig. "OJ, var det sånt stort bråck!" Känns ju kul å höra...
    Men nu är jag iaf sjukskriven 50% fram till havandeskapspenningen. Känns skönt med korta dagar så jag kan hinna hem och lägga mig en stund innan sonen ska hämtas.
  • ETE

För mig är det också STORA blygläppar (ej konstaterat via läkare, bara via spegel...) och liksom så känns det som hela underlivet är svullet.... Jag har en tid hos BM nästa vecka och känner att jag måste ta upp detta med henne, kanske ska man be om en läkarkontroll?

Vore ju hemskt trist om detta INTE försvann efter förlossning, man känner sig inte direkt hot som läget är nu... Skäms

Min semester börjar om tre veckor, dåååå ska jag hinna vila benen lite extra!!

Svar på tråden Åderbråck i underlivet