Åsikter om att skola in på dagis vid 1 års ålder??
Som rubriken låter, vad tycker ni???
Som rubriken låter, vad tycker ni???
Måste man så måste man. Det är mindre dåligt än att lämna barnet ensamt hemma.
Jag tycker väl att det då mer är pga den vuxnes framför barnets behov.. En sån liten behöver en vuxen ständigt närvarande, när man ska lära sig gå, när saker händer i ens liv. På en förskola finns varken tid eller resurser för det.
Sedan kanske man ibland tvingas skola in barnen så tidigt. Men sett ur ett barnperspektiv så skulle jag i te välja att skola in mina barn då tidigt om jag kan undvika det.
Annaboo: på sonens förskola finns både tid och resurser till det. Dom är 8 heltidspersonal på 15 barn.
Har man verkligen inget val så är det ju så.
Men jag personligen skulle göra allt i min makt för att slippa skola in så små barn.
Det förstår jag inte. Att man skolar in så fort ungen fyllt exakt ett. Man har ju fler dagar än så. Att man skolar in när dagarna är slut, är ju de flesta tvingade till av praktiska skäl, fast att de är så små ännu. Men jag tycker det är märkligt att göra det tidigare än man måste.
Tycker det är hemskt att se småttingar som inte ens kan gå på dagis. Det känns bara så oerhört fel in i märgen.
Jag har jättesvårt att förstå att man tycker barnet är stort nog då, jag har tyckt mina barn varit bebisar fortfarande då och en bebis vill jag absolut inte lämna bort. Men jag har också så klart full förståelse för att en del verkligen inte har något val.
Vi skolade in vår yngsta när han var 1 år och 2-3 månader, de var på dagis 4 dagar i veckan och det har gått hur bra som helst. Både han och storebror stormtrivs. Vi valde att göra så för att kunna förlänga ledigheten på sommaren lite några år framöver. Alternativet hade varit att skola in honom när han var 1,5 år och då valde vi det här och är nöjda med det. Vi har tagit ut föräldrapenning 5 dagar i veckan och då räcker inte dagarna i flera år.
Dagarna kanske räcker längre än ett år men det kan vara skitsvårt att få dagisplats vissa tider på året och då kanske man måste ta den plats man får när man får den. Räcker inte dagarna till att stanna hemma ett år till så har man inget val än att ta platsen vid 1 år.
Jag tycker väl inte att det är optimalt, men det finns värre saker. Måste man så måste man, och det är inte alltid den sämsta lösningen. Det beror mycket på barnet, familjen och den enskilda situationen.
tja, allt får ställas i relation till andra alternativ. själv tycker jag absolut det är bättre att börja dagis på deltid vid ett år än att gå hemma tills barnet är 1,5 år och det då får börja på heltid för att fp-dagarna är slut.
men har man möjlighet till att både gå hemma lite längre OCH att inte ge barnet alltför långa dagisdagar sen när det är dags så är ju det ännu bättre. som sagt, allt beror på varje familjs förutsättningar och tillvaro.
Stierna, bara att gratulera! Min förskola har inte de resurserna. Men som sagt detta var min högst personliga åsikt.
Mälaröbo, visst om du uttrycker dig på det sättet. Ska man hårdra det så är det lätt att försvinna bland exempel. Som sagt ibland tvingas man av olika skäl skola in barnen tidigt. Men för barnets skull har det inget behov av den verksamhet som finns på förskolan kring ett års ålder. Däremot har den vuxne oftare ett "behov" av att arbeta.
Mycket för tidigt enligt min mening. Jag har dock förståelse för att det inte finns något val alltid och öskar att fokus låg på att förbättra förskolorna istället för att skuldbelägga föräldrar (läs mammor) på det sätt vi har sett den senaste tiden.
Mina dagar tar slut månaden efter att lillan fyller 1 så jag måste skola in henne när hon blir ett och börja jobba...
...sen har mina visserligen inte varit exakt ett år ändå, då de är födda så att de fått vänta ett par månader efter ettårsdagen på inskolningstider. Sen har vi också tagit ut minimalt med dagar/vecka för att få ordentligt med dagar kvar.