Inlägg från: calle555 |Visa alla inlägg
  • calle555

Terry Evans

Gossensmamma32:

"du kude ju inte gissa dig fram till nadda där rök ju den teorin all världens väg.."

Gjorde den verkligen det?

MansonDust: "Ser du vem som besöker mig?"
    nostradamus555: "Jag vet inte vem han är men han ser ut som en rockstjärna eller något i den stilen."
    MansonDust: "Mjaee.."
    nostradamus555: "Det är så han visar sig för mig i alla fall. Han säger att du inte kunde gjort något för att förhindra hans bortgång."
    MansonDust: "Han tog en överdos. Han trodde nog att han var en rockstjärna. Spelade mycket bas osv. Han var punkare."

Jag tycker att nostradamus555 lyckades ganska bra faktiskt, i alla fall om man jämför med vad professor Gary Schwartz (ni vet, han som tror på medium) räknar som en träff när han testar den från serien "Medium" väkända Allison DuBois:

'Schwartz first put Dubois through a direct, informal reading on himself. A beloved mentor of his had just died, but he told her nothing about that woman. Among other things, Dubois told Schwartz "the deceased was telling me that I must share the following - I don't walk alone," a seemingly innocuous piece of information, but critical to him. "My friend had been confined to a wheelchair in her last years - there is no way Allison could have known that," he said.'

"Varied readings on Arizona Psychic", Arizona Daily Star, January 17 2005
    www.azstarnet.com/dailystar/relatedarticles/57187.php

• calle555

jippie, 029, lishe och mem har sagt det som behöver sägas.

Som det främsta bland jämlika väljer jag dock att lyfta fram följande, sagt av mem:

"Jag tycker att du _ska_ engagera Terry Evans _personligen_ i det här ärendet. Det skulle vara roligt att höra vad han hade att säga."

• calle555

Ett av inläggen i den här tråden kunde tydligen tolkas som en uppmaning till piratkopiering. Så var det inte menat, men här kommer en FÖRTYDLIGAD version:

Gossensmamma32:

"Parasiter är väl ändå folk som inte kan vara öppna för något så naturligt som att ha kontakt med andra sidan."

Kan du förklara vad du menar med det?

"Bara för att du sover för det, ja just set alla kan se men vissa väljer att sova för deras innre kraft som nästan alla människor har, troligen fler av dina såkallade forskare, men dom vågar väl inte säga så mycket för att dom inte vill bli distikerade."

Distikerade? (Nej, jag klagar inte på din stavning. Jag förstår faktiskt inte vad du menar.)

"Och de flesta medium jag har snackat med tar oftast inte betalt av sörjande människor utan hjälper ofta till utan ett öre."

Om det är något som är viktigt när det gäller älskade människor som gått hädan så är det att hedra deras minne. Medium lägger falska ord i munnen på djupt sörjda människor och förvränger vår bild av dem. Det är faktiskt riktigt snaskigt, vare sig man som Terry Evans blir snuskigt rik på det eller ej.

Om du har LAGLIG möjlighet så tycker jag att du ska ladda hem det första avsnittet av serien Bullshit. Tycka vad man vill om Penn & Teller men det avsnittet är mycket lärorikt och illustrerar väl det jag säger ovan. (Om du är intresserad så kan du få DVDn MED HELA FÖRSTA SÄSONGEN I ORIGINAL av mig. Skicka ett privat meddelande i så fall.)

"Heller tar dom inte upp någon information om personen och kan där med inte gissa sig till någonting."

Medium kan göra mer imponernade saker om de får tillfälle till cold reading, men vissa av teknikerna fungerar helt utan någon som helst kontakt. Exempelvis så känner de flesta igen sig även i mycket vaga personlighetsbeskrivningar. Läs gärna avsnittet "Vag information tolkas specifikt" på följande länk:

www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/20044godtroge...

"Calle jag tycker din skeptisism börjar bli lite överdriven faktiskt, ..."

Att vara skeptisk mot att Terry Evans kan tala med de döda OCH FÅ SVAR kan knappast kallas överdrivet.

"... tror som dom flesta andra att du bara är ute efter att ställa till trubbel och osämja här under okult trådarna.."

Det är absolut inte min mening. Jag försöker faktiskt att svara så hövligt jag kan, även när folk i inlägg efter inlägg angriper mig personlingen i stället för att diskutera trådens ämne.

• calle555

Moonis:

Du "underar inte bara lite intresserat". Du säger indirekt att jag är okunnig och rädd.

Vad avser mitt ogillande av Terry Evans så föds det ur att man inte kan tala med de döda. Han använder psykologiskt trolleri för att få det att se ut så. Han utnyttjar sörjande människor som griper efter ett sista halmstrå.

• calle555

Moonis:

"Sen tycker jag du ska träffa honnom innan du dömmer honnom."

Det behöver jag inte. Han kan inte prata med de döda.

"Och det här med att tala med döda, vad har du för bevis att man INTE kan det?"

Kan man bevisa att det inte finns flygande renar?

"Tror du har skrivit någonstans att det inte finns vetenskapliga bevis för att det funkar men finns det då vetenskapliga bevis för att det inte skulle funka då?"

Det är upp till den som påstår sig ha en extraordinär förmåga att bevisa att han eller hon verkligen har den.

"Vi får ju inte glömma att jorden va platt en gång, att kunna flyga va otänkbart o alla som höll på med örter va häxor."

Tack vare vetenskapen vet vi idag bättre.

"Och ja, jag tror det finns en rädsla för saker vi inte kan se o förstå. Men det e ganska naturligt o gör dig inte unik. Fast jag varit med om en del så kan jag fortfarande känna rädsla."

Nej, jag ogillar Terry Evans för att han är en bedragare som utnyttjar sörjande människor.

• calle555

AnnSophie:

I vanliga fall gillar jag inte när folk lovar saker i mina vägnar, men i det här fallet ska jag göra ett undantag eftersom du lovar mig att hjälpa till att äta upp den där hatten.

Tack för att för att du svarade Moonis åt mig. Då slipper jag göra det.

• calle555

Moonis:

Nej, jag menar att jag äter upp min hatt om Terry i ett kontrollerat vetenskapligt försök bevisar att han kan tala med de döda.

Och självklart går det att testa detta. Låt Terry försöka läsa av tio personer genom en tunn men ljudisolerad och ogenomskinlig vägg. Låt sedan de tio peronerna se alla tio sittningarna. Därefter ska de tio personerna peka ut vilken sittning som gällde just dem.

• calle555

Indian:

Den som mot förmodan vetenskapligt lyckas påvisa medialitet blir världsberömd. Att ingen lyckats, trots att de påstådda förmågorna är tydliga och experimenten är enkla, är talande.

Gary Schwartz forskning är ett skämt: www.csicop.org/si/2003-01/medium.html

• calle555

Moonis:

Ännu ett experimentförslag: Låt tio personer bära en halskedja under tre månader. Låt ett medium läsa av halsbanden. Låt de tio personerna titta på alla tio avläsningar. Låt de tio personerna försöka peka ut vilken avläsning som handlade om just dem.

Enkelt va?

• calle555

Indian:

Det finns inga vetenskapliga bevis för medial förmåga. De positiva resultat du pratar om uppkommer endast då möjligheten till cold reading eller andra typer av fusk och fel inte eliminerats.

Experimentet med halskedjorna som genomfördes i Det okända (2005-11-23) var värdelöst och bevisade ingenting.

• calle555

Gossensmamma32:

Om jag inte minns fel säger du dig kunna flytta föremål med tanken. Sådant är i högsta grad testbart.

• calle555

Gossensmamma32:

Jasså? Hur ofta fungerar det då? Och exakt vad är det du kan göra?

Och vad är det för konsekvenser du talar om?

Svar på tråden Terry Evans