• Anonym (???)

Exet vägrar kommunicera överhuvudtaget.. vad göra?

Flera barn, mellan förskoleåldern och lågstadiet, bor vv efter fåårigt domslut.

Exet ha stämt på vårdnaden och boendet.

Utredning via familjerätten genomförd.
    De anser barnen ska bo hos en, men kan inte säga hos vem.

De säger att deras uppfattning är att exet inte vill ha någon kontakt överhuvudtaget.

Nu vägrar exet kommunicera alls... har polisanmält för ofredande och ansökt  om kontaktförbud. Inget gick igenom eftersom jag varken ofredat utan endast kontaktat via sms + mail om barnen.

Exet svarar inte längre på varken  mail eller smsoch önskar inte heller få något.
    Allt  går via ombud och bara hans ärenden.

Om barnet pratar med exet och jag tar luren så är exet tyst.. vägrar kommunicera överuvudtaget.

Vad göra...? det funkar inte att ha vv och mindre än noll  kommunikation.       

• Svar på tråden Exet vägrar kommunicera överhuvudtaget.. vad göra?
  • Kjell2

Finns väl inte mycket att göra. Acceptera att det blir enskild vårdnad och att någon av er kommer få mindre umgänge.

• Anonym

Vad är det som har orsakat dessa extrema samarbetssvårigheter? Psykisk sjukdom? Våld? Konflikt? Kanske irrelevant men nyfiken på vad som ligger bakom detta beteende. Vad ska du göra? Det verkar inte bättre än att gemensam vårdnad inte kommer att fungera. Vem av er som borde ha vårdnaden är svårt att uttala sig om utan mer fakta.

• malias

Kanske kan familjerätten hjälpa till även med nån slags rutiner för informationsutbyte? Vi hade ett tag ett system - vi bytte på fredagar då en lämnade på morron o nästa hämtade på eftermiddagen så vi träffades inte - att man skrev en lapp m info kring barnet, nåt man gjort tillsammans el så, praktiska grejer. Absolut inget om ens egen relation el så. 
    Funkade skapligt ett tag när inget annat funkade.
    Det där med att tala om en grej man gjort under veckan var för att överbrygga mellan de "två världarna", för barnet. Min dotter var ganska liten. Detta fick vi hjälp med på familjerättsbyrån. Hade dock inga rättsliga konflikter, utan använde oss enbart av familjerätten för att skriva en egen överenskommelse om schemat o "samarbetet".
    Nu, efter 8-9 år, kan vi prata på tel om praktiska saker, men vi har olika regler o så.. Så samarbete kan man ju kanske knappt kalla det..
    Har gett mkt sorg i hjärtat, men jag har jobbat med att acceptera att det är så det är. 

Fick i inledningsskedet av bekymren med min dotters pappa också väldigt bra konkreta tips från kvinnojouren. Det är naturligtvis olika personer med olika kompetens som svarar när man ringer dit, men kan vara värt att testa?
    Lycka till! 

• Anonym (???)

utredningen talar emot ensam vårdnad.

men det kan ju bli det i alla fall.

Kjell2 skrev 2012-05-22 10:05:59 följande:

Finns väl inte mycket att göra. Acceptera att det blir enskild vårdnad och att någon av er kommer få mindre umgänge. 

Ja förmodligen.. exet har stämt för vv boende inte funkar men säger sig samtidigt inte acceptera mindre umgänge än 50% 

Barnen vill bo vv.
    Anonym skrev 2012-05-22 10:07:41 följande:
    Vad är det som har orsakat dessa extrema samarbetssvårigheter? Psykisk sjukdom? Våld? Konflikt? Kanske irrelevant men nyfiken på vad som ligger bakom detta beteende. Vad ska du göra? Det verkar inte bättre än att gemensam vårdnad inte kommer att fungera. Vem av er som borde ha vårdnaden är svårt att uttala sig om utan mer fakta.
    jag anmälde exet för misshandel för 5 år sedan.. då första tvisten startade.
    då var inte minsta barnet fött ännu.

mer fakta hjälper inte.. familjerätten kan inte ens säga i sin utredning om vem som ska ha boendet.

men vad gör jag nu...?   noll kommunikation så länge vi ändå har vv kan inte vara att se till  barnens bästa... ?
    barnen bor ju vv fortfarande ju...
  • SupersurasunkSara

Om exet inte vill tala med dig och inet heller ha sms, eller mail så kan du inget göra.
    Dock blir det förmodligen exet som anses ha sammarbetssvårigheter och förlorar antagligen ev tvist. OM inte andra skäl finns som inte framkommit här.

Det du kan göra är att skicka alla mail även till handläggaren med förslag på hur ni ska sköta kommunikationen framöver. För en viss kommunikation måste ni ju ha om ni ska kunna ha varannan v, eller tom varannan helg.

Förslagen kan vara enbart sms kontakt, enbart mailkontakt eller en kontaktbok som skickas emellan och enbart ang barnet, inget annat.

En fråga bara, varför tar du luren om exet påtalat att han/hon inte önskar någon kontakt med dig? Är inte det ofredande?

• Anonym (???)
    malias skrev 2012-05-22 10:08:58 följande:
    Kanske kan familjerätten hjälpa till även med nån slags rutiner för informationsutbyte? Vi hade ett tag ett system - vi bytte på fredagar då en lämnade på morron o nästa hämtade på eftermiddagen så vi träffades inte - att man skrev en lapp m info kring barnet, nåt man gjort tillsammans el så, praktiska grejer. Absolut inget om ens egen relation el så. 
    Funkade skapligt ett tag när inget annat funkade.
    Det där med att tala om en grej man gjort under veckan var för att överbrygga mellan de "två världarna", för barnet. Min dotter var ganska liten. Detta fick vi hjälp med på familjerättsbyrån. Hade dock inga rättsliga konflikter, utan använde oss enbart av familjerätten för att skriva en egen överenskommelse om schemat o "samarbetet".
    Nu, efter 8-9 år, kan vi prata på tel om praktiska saker, men vi har olika regler o så.. Så samarbete kan man ju kanske knappt kalla det..
    Har gett mkt sorg i hjärtat, men jag har jobbat med att acceptera att det är så det är. 

Fick i inledningsskedet av bekymren med min dotters pappa också väldigt bra konkreta tips från kvinnojouren. Det är naturligtvis olika personer med olika kompetens som svarar när man ringer dit, men kan vara värt att testa?
    Lycka till! 
    jag skriver inte om vår "relation" utan enbart om barnen.

tex om hur de mått i veckan, hur det gått med läxor, ev läkarbesäk, recept, sjukdomar, mående etc..

vår relation dividerar jag inte..  är glad att slippa.

Men barnen  måste vi ju kunna prata om, för ännu bor de ju vv, i alla fall tills dess vi haft huvudförhandlingen.
  • Anonym (???)
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-22 10:14:13 följande:
    Om exet inte vill tala med dig och inet heller ha sms, eller mail så kan du inget göra.
    Dock blir det förmodligen exet som anses ha sammarbetssvårigheter och förlorar antagligen ev tvist. OM inte andra skäl finns som inte framkommit här.

Det du kan göra är att skicka alla mail även till handläggaren med förslag på hur ni ska sköta kommunikationen framöver. För en viss kommunikation måste ni ju ha om ni ska kunna ha varannan v, eller tom varannan helg.

Förslagen kan vara enbart sms kontakt, enbart mailkontakt eller en kontaktbok som skickas emellan och enbart ang barnet, inget annat.

En fråga bara, varför tar du luren om exet påtalat att han/hon inte önskar någon kontakt med dig? Är inte det ofredande?
    ett barn hemma sjuk, exet vägrar hämta men hämtar de friska, barnet ringde och frågade om när det fick komma till exet. Exet sa att jag kunde sätta  barnet på taxi omgående om jag betalade..  det hörde jag ochdå tog jag luren och sa att exet fick betala inte säga jag skulle och  inte lägga skulden på  mig.  

Annars ringer jag aldrig.. jag håller mig bara till mail och sms.

jag har tom ställt upp och haft barnen på exets tid då exet varit sjuk eller behövt av andra orsaker.. men nu vet jag inte vad som hänt.      

Jag har ju papper på att exet ansökt  om kontaktförbud eftersom  åklagarmyndigheten skickade beslutskopia till mig.   (att inte meddela kontaktförud för det fanns inga skäl)
  • malias
    Anonym (???) skrev 2012-05-22 10:16:40 följande:
    jag skriver inte om vår "relation" utan enbart om barnen.

tex om hur de mått i veckan, hur det gått med läxor, ev läkarbesäk, recept, sjukdomar, mående etc..

vår relation dividerar jag inte..  är glad att slippa.

Men barnen  måste vi ju kunna prata om, för ännu bor de ju vv, i alla fall tills dess vi haft huvudförhandlingen.
    Jag menade bara hur reglerna såg ut för oss, med de där lapparna vi skickade med. :)
  • SupersurasunkSara
    Anonym (???) skrev 2012-05-22 10:22:06 följande:
    ett barn hemma sjuk, exet vägrar hämta men hämtar de friska, barnet ringde och frågade om när det fick komma till exet. Exet sa att jag kunde sätta  barnet på taxi omgående om jag betalade..  det hörde jag ochdå tog jag luren och sa att exet fick betala inte säga jag skulle och  inte lägga skulden på  mig.  

Annars ringer jag aldrig.. jag håller mig bara till mail och sms.

jag har tom ställt upp och haft barnen på exets tid då exet varit sjuk eller behövt av andra orsaker.. men nu vet jag inte vad som hänt.      

Jag har ju papper på att exet ansökt  om kontaktförbud eftersom  åklagarmyndigheten skickade beslutskopia till mig.   (att inte meddela kontaktförud för det fanns inga skäl)
    Ok. Men det är ingen idé att du stångar dig blodig och försöker tala med en sådan person. Det tar bara energi från dig och den behöver du om du ska orka driva detta.

Om exet vägrar kan inget göras från din sida. Du kan bara påvisa att du försöker komma med lösningar och hoppas på att domen blir till din fördel.
  • Kjell2

Du borde rätt enkelt kunna visa på att stora samarbetsproblem finns och att EV borde vara enda lösningen. Sen vem som får det är en annan sak.

Samma sak gäller VV, där har du FR att luta dig mot. Lär väl landa på att en av er för vårdnad och huvudsakligt umgänge och den andra varannan helg och lite lov.

Vad säger ditt ombud?

Svar på tråden Exet vägrar kommunicera överhuvudtaget.. vad göra?