Inlägg från: EnLitenJag |Visa alla inlägg
  • EnLitenJag

Svullen mage/ballongmage

Hej TS!
    Vad roligt att du är intresserad av lågkolhydratkost. Dock gäller det att få begreppen rätt!
    För att reda ut några vanliga missförstånd:

Du ska äta kolhydrater, men rätt sorts kolhydrater och i rätt mängd. I nötter, ovan-jord-grönsaker, mjölk och liknande finns en del kolhydrater. Skippar du spannmålsbaserade livsmedel, och fyller tallriken med grönsaker istället är du i hamn. Snåla heller inte med bär och sådana godsaker, men var försiktig med frukten då frukt är sött, och våra kroppar är dåligt anpassade för att bryta ner fruktos. Avocado och tomat är dock undantag.
    Du ska byta så att din huvudsakliga näringskälla är fett, och det ska vara procentuellt, INTE mängdmässigt. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater per volymenhet, så du behöver inte äta ett halvt smörpaket till varje mål för att gå runt. Om du byter till fullfeta produkter, och i allmänhet slutar vara rädd för att äta fett, så brukar det vara ganska lagom. Varför inte en klick kryddsmör till köttbiten? Helt utan valkångest!
    Börja inte med massor LCHF-fusk. Allt från brödmixar med tvivelaktigt innehåll, till Atkins-bars och sådan skit som är sötad med sockeralkoholer (som höjer insulinet och triggar kroppen att lagra in fett). Ät naturligt.
    Du kommer inte behöva äta lika ofta som på en kolhydratrik kost ("normalkost"). 2-3 mål mat om dagen räcker gott, och du kommer sällan behöva mellanmål. Sluta äta efter klockan. Glöm allt om "äta var tredje timme" och sådana teorier. Ät när kroppen behöver det. Den är väldigt bra på att tala om när den behöver näring, bara man lär sig lyssna. I början kommer du vilja äta lika ofta, men var lyhörd och ha tålamod, så kommer så småningom aptiten minska i takt med att kroppen kommer i balans igen. Du behöver heller inte äta lika stora portioner. Är du mätt så är du färdig. Eventuella rester sparas i kylskåpet.
    Många tror att frukt är den bästa källan till vitaminer och liknande och har därför svårt att släppa det. Dock finns det många grönsaker som är minst lika (och oftast mer) sprängfyllda med vitaminer som de helgonförklarade frukterna. Satsa på gröna bladgrönsaker! Och exempelvis broccoli är tätpackat med c-vitamin! Vitaminer finns också i kött (särskilt lever) och ägg.
    Själv äter jag inte helt och hållet enligt LCHF längre, utan har gått över till paleolitisk kost, eller stenålderskost, där vi försöker så gott vi kan att härma den kost som grottmänniskorna åt. Den kost vi är evolutionärt anpassade till alltså.
    Jag äter inga spannmål (ej människomat), och heller inga mejeriprodukter (mjölk är kalvmat, ej anpassat för människomagar). I kaffet har jag oftast kokosmjölk, men det finns fler alternativ.
    Jag försöker dessutom äta så mycket viltkött och gräsbeteskött som möjligt. (Svenskt så klart! Gärna närproducerat, närslaktat och ekologiskt.)
    Stenåldersdieten är mer liberal med kolhydrater. Man får exempelvis äta fröer (quinoa och bovete är fröer!) och rötter. Man får också äta frukt egentligen, men det ställer jag mig tveksam till på grund av nya rön om fruktos. Jag tror man åt frukt ibland, men inte flera gånger om dagen.
    Jag försöker också äta mycket rawfood.

Min kosthållning kräver dock lite mer engagemang och intresse, så det är väl egentligen inget jag skulle rekommendera till nybörjaren. Men LCHF är en bra bit på väg! 

Och det är helt okej att ta en kaka ibland. Det gör jag också. Jag tar till och med mjölk i kaffet när det är fest!
    Allt handlar om att hitta en bra balans!
    Jag äter inte heller 100% paleo. Jag dricker ju exempelvis kaffe.

Angående mjölken så finns det flera som har haft olika former av mjölkallergi, men som tål ohomogeniserad mjölk.
    Vid homogenisering slås fettdropparna i mjölken sönder så att de blir mycket mindre, och det gör bland annat att de kan tränga igenom våra tarmväggar (fast det inte är meningen) och ställa till med ofog.
    Mycket debatt pågår i mjölkvärlden, men om du är intresserad av att prova så är det bara att köpa den mjölken som heter "Gammeldags Lantmjölk", för den är inte homogeniserad. Den är dessutom ekologisk och så nära "direkt från spenen" man kan komma i en vanlig butik.
    Den bildar dock klumpar även när den är fräsch, men det är bara att fiska upp dem eller låta dem smälta (om man har den i något varmt). 

Lycka till, och fråga på om du undrar något.

(Dock kommer jag inte svara på inlägg som antyder att min intelligens skulle vara nedsatt för att jag inte lägger spaghetti på tallriken.) 

Svar på tråden Svullen mage/ballongmage