• Anonym (ledsen)

Svullen mage/ballongmage

Hej
    Jag skulle önska så att det fanns någon här på forumet som delar mitt problem och har funnit något som hjälper/fungerar!

Mitt problem kallas ballongmage tror jag, det är något trassel med min tunntarm som gör att ju längre dagen går ju mer svullnar magen, den är svullen från precis under bysten! Jag ser jätte gravid ut på kvällen och det är så ledsamt!
    Jag har bantat ner mig och bantat ner mig för jag tror magen ska försvinna, pratade precis med en sköterska nu som sa att "det spelar ingen roll hur smal du blir det har inte med fetma eller att du är tjock att göra!"

Jag lider så av detta!!  Känner mig oattraktiv och tjock.
    Sköterskan jag precis pratade med sa att jag ska undvika tuggummi, undvika produkter med sötningsmedel och pepparmint. Tuggummi brukar jag inte tugga,
    Pepsi max eller cola light dricker jag ibland men inget som har pepparmint äter jag.

Fiberprodukter/fullkorn fattade jag som att det inte var så jätte bra? men vad tusan ska man äta då? Jag har jätte trög mage, långsam tarmpassage och kan inte äta vitt bröd tex
    Nu har jag ätit efter GI metoden och då ska man äta fullkornspasta, fullkornsris etc

HUR ska jag äta för att INTE få uppblåst/svullen mage! Vill inte ha det så här Jag lider

Tacksam för tips och hjälp

• Svar på tråden Svullen mage/ballongmage
  • Anonym

Hej. jag känner igen mig i detta problem. Fast jag har vad läkarna tror IBS-d och jag kan inte äta fullkorn alls för då bor jag på toaletten i flera dagar. Min dietist sa att vitt bröd stoppar upp och med tanke på att du har trög mage så förstår jag att du inte ska äta det. Du ska äta fullkorn MEN det ger gaser om tarmen är känslig, den klarar inte av att bryta ner det. 
    Det som brukar hjälpa mot trög mage är bulkmedel, tex inolaxol. Då kan man minska på fullkornet och ev så minskar även måttet. Sen det med din svullna mage har jag likadant. jag äter inte lök,bönor, röd paprika, godis, chips osv för då blir jag extremt stor om magen. Jag äter minifom dagligen och det har minskat min storlek på magen. tog ca 3 veckor.  

Har du testat att äta laktosfritt ett tag? mjölk kan ge mycket svullen mage även om man inte är intolerant.  Fick mycket tips från min dietist. 

• Anonym (farmaceut)

På apoteket finns något som heter ProbiMage som har hjälpt många, den innehåller nyttiga bakterier som kan hjälpa till att återställa balansen i magen. Värt att prova, du kanske är en av dem som blir hjälpt av det

Promenader och mycket vatten är också jättebra! 

Jag hade ofta problem med uppblåst mage förut, men det blev mycket bättre när jag slutade med laktos, socker och all form av sockerfritt godis, m.m.

Lycka till!    

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar, underbart att f kontakt med andra i samma situation och få tips och bolla idéer med!

Första anonym #1
    Jag har inte fått någon diagnos mer än att de säger att jag har långsam tarmrörelse! Samt att det är något med min tunntarm som ligger precis under bysten där svullnaden börjar, minns inte vad sköterskan sa, vad för problem det är med tunntarmen? Men jag har då tvärtom mot vad du har, jag kan alltså inte gå på toa, måste ta något som skyndar på tarmrörelsen samt gör att avföringen blir mjukare.
    Jag tar movicol varje dag nu för att få magen att fungera, inte alls roligt men ett måste.
    Jag äter inte bara fullkorn för min mages skull utan också för hälsan och vikten!
    Lök får jag massa gaser av det går inte, röd paprika hade jag ingen aning om, det har jag varje dag på mina finn crisp som jag äter!! Godis äter jag på lördag, det är ofta smågodis och ostbågar i så fall.

Intressant med minifom, har funderat på om jag ska testa många gånger men så har jag tänkt jag har ju inga gaser "behöver inte släppa mig eller rapa" men man kanske kan ha gaser ändå?  det låter ju underbart att din mage blivit mindre
    Jag har inte testat laktosfritt men det kan jag ju göra också, jag dricker inte mycket mjölk men lite kanske räcker? jag har lite mjöl i kaffet på morgonen och ofta ett glas till middagen på kvällen.
    Är det bara mjölk det är laktos i (av de vardagliga produkterna) eller är det något annat jag ska tänka på med?

Tack tack tack

• Anonym (ledsen)

Anonym nummer 2     #2

Jag såg ProbiMage en gång på apoteket tror jag, visst är den rätt så ny och ganska så dyr? Låter ju väldigt bra, jag har för mig att jag läste på den och att det stod något om diarré och jag tänkte direkt "nej men det har jag ju
    inte"

Promenerar gör jag inte, rör inte på mig alls  Skäms och jag är dålig på att dricka Skäms

Jag ska testa detta med laktosfritt nu, ge mig gärna tips på vad det är jag ska undvika då! Ska undvika sötningsmedel och socker i den mår jag kan.

Tack Tack Tack

• ius lexis

Åh vad jag känner igen mej i dej dej, jag vet inte riktigt heller vad man ska göra, jag såg gavid ut hela tiden, Nu ÄR jag gravid och döljer det bakom detDrömmer

Under en period åt jag mindre, motionerade mer och undvek kolhydrater, det hjälpte ordentligt. men det är inget liv man orkar leva så de senare åren så har jag skitit i det, men det blev riktigt jobbigt ett tag innan graviditeten när alla trodde jag var gravid utan att jag än hade blivit det.

• Anonym (ledsen)
    ius lexis skrev 2012-05-22 14:18:03 följande:
    Åh vad jag känner igen mej i dej dej, jag vet inte riktigt heller vad man ska göra, jag såg gavid ut hela tiden, Nu ÄR jag gravid och döljer det bakom detDrömmer

Under en period åt jag mindre, motionerade mer och undvek kolhydrater, det hjälpte ordentligt. men det är inget liv man orkar leva så de senare åren så har jag skitit i det, men det blev riktigt jobbigt ett tag innan graviditeten när alla trodde jag var gravid utan att jag än hade blivit det.
    Hej!! VAD roligt att du svarade visst är det jobbigt!! Jag håller med dig när man var gravid var det ju underbart, man fick lov att HA tjock mage! Nu har jag två barn med långt INNAN dem fick jag förfrågan OM jag var gravid
    Hur smal jag är blir har jag stor mage, känner mig tjock med den även om jag i övrigt är smal Kännermig oattraktiv

Roligt att du under en tid upptäckte att något hjälpte dig, jag äter små mägder kolhydrater nu. Började med GI och åt ingen pasta, potatis, ris och bröd. Det kan man jui nte hålla på med i all evighet, nu äter jag pasta, ris och potatis men i små mängder, bröd äter jag inte trots att jag tycker smörgås är jätte gott
    Jag äter mindre portioner och tar bara en gång MEN motionerar gör jag inte Skäms
  • Anonym

Jag har samma probem efter att jag fick tarmvred på tunntarmen för lite mer än två månader sedan. Jag hoppas förvisso på att det är ett övergående problem hos mig då detta började efter operationen. Men det verkar inte ha någon betydelse vad jag äter. Jag börjar blåsa upp efter lunch och på kvällen är jag så uppblåst att det är obehagligt. De kvällar det är som värst har jag rejält ont i magen också. Min läkares enda förklaring är att det troligen är lite trångt i tarmen fortfarande och att det inte finns så mycket att göra åt det.
    Jag är rätt så smal också då jag gick ner över 10 kg i samband med att jag blev sjuk i våras, så jag ser verkligen ut som jag är gravid på kvällarna.

• Anonym

LCHF! Alla mina problem med ballongmage försvann!

• ius lexis
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 14:23:53 följande:
    Hej!! VAD roligt att du svarade visst är det jobbigt!! Jag håller med dig när man var gravid var det ju underbart, man fick lov att HA tjock mage! Nu har jag två barn med långt INNAN dem fick jag förfrågan OM jag var gravid
    Hur smal jag är blir har jag stor mage, känner mig tjock med den även om jag i övrigt är smal Kännermig oattraktiv

Roligt att du under en tid upptäckte att något hjälpte dig, jag äter små mägder kolhydrater nu. Började med GI och åt ingen pasta, potatis, ris och bröd. Det kan man jui nte hålla på med i all evighet, nu äter jag pasta, ris och potatis men i små mängder, bröd äter jag inte trots att jag tycker smörgås är jätte gott
    Jag äter mindre portioner och tar bara en gång MEN motionerar gör jag inte Skäms

Ja, det är ju bra att man ändrar kosten men att undvika alla kolhydrater och mjölprodukter ger ett skittråkigt liv och är man inte överviktig så känns det väl inte som att man alltid har superlust att följa den varianten. Jättesvårt att hitta något att äta till frukost eller ta med till morgonfikat på jobbet. Visst det går att knapra ett ägg, men jag behöver mer. Därför så har håller jag det inte alls längre.
    Men annars vet jag inget sätt egentligen som inte gör livet så trist.
    Det känns väldigt befriande att se att fler har detta problem, annars när man hör någon säga att de känner sig uppblåst så syns det ju knappt medans en annan tas för att vara gravid i 6 månaden.
    Du skriver att du gått ned i vikt utan resultat, skippade du kolhydraterna då?

• Anonym (Jag också)

Kan bara instämma med ovanstående inlägg. Har lidit av ballongmage i 15 år tills jag bestämde mig för att gå ner i vikt och provade LCHF. Alla problem med ballongmage försvann samma vecka.

Svar på tråden Svullen mage/ballongmage