• Anonym

Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya

Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:49:36 följande:
    Han hade det någåt år till efter att de flyttat ihop men sedan tog jag tillbaka.

Och varför gjorde du det och varför är det helt självklart att du trots det ska ha nyckel til honom? Du verkar inte ha alla hästar i hagen så att säga...... inga indianer i kanoten.......
  • Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:47:28 följande:
    Vi hade ju den överenskommelsen innan hon kom! Hon har ingen rätt att ändra det, det är väl hon som får anpassa sig.
    Tyvärr du har fel. Ditt ex nya tjej har all rätt i världen att lägga sig i och ändra förutsättningar. När hon kom in i bilden så ändras allting, alla måste anpassa sig till den nya situation som då uppstod, även du.

Din man lät dig väl behålla nyckeln för att han inte tyckte att det var värt att bråka om. Men när han flyttar ihop med sin nya tjej så är det deras hus, som de bestämmer över. Du har noll bestämmanderätt över deras liv. Hon har all rätt i världen att säga att du inte får ha en nyckel, att du inte får komma dit objuden och att ni ska ha separata familjehögtider. Det är hennes och din exmans liv. Du är inte en del av detta.
  • Anonym
    Norrland84 skrev 2012-05-22 16:06:09 följande:
    Men förlåt, men det är som att du inte förstår, då du skriver

"Ja, jag är svartsjuk och jag jobbar på detta, jag ska söka samtalshjälp igen. Det känns bara som att det borde vara ge och ta förhållande.  Om jag söker hjälp, accepterar henne, pratar lite med henne och hon får följa med någon gång så borde exet och barnen kunna träffa mej utan henne." 

Men ni har inget förhållande? Du och han har inget förhållande. Jag tror attt det är det första steget som du måste förstå. Det är inte att hon "får följa med någon gång", utan att "du får följa med någon gång".
    Du får göra saker med dina barn själv, men dom är en familj och gör en sak med barnen själv.
    Okej någon gång på födelsedagar osv att man är allihopa, men du är inte realistisk. 
    Jag håller med. Du måste inse att du och han inte finns längre. Du tänker helt fel när du tänker att du ska godkänna att hon ska få vara med er familj.

Med tanke på att du haft de här problemen att gå vidare i fem år så tror jag att det blir väldigt svårt för dem att acceptera några träffar med dig alls. Om det är ditt mål så måste du jobba hårt på att visa för dem att du respekterar deras privatliv, att du inte tränger dig på och att du respekterar gränser. Då kanske de frivilligt bjuder in dig i deras gemenskap.
  • Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:35:42 följande:
    Ja,ja, jag ser att ni reagerar över detta med nyckel, men mitt ex bydde sig inte det var faktiskt den nya som vägrade att han skulle ge mej nyckel, vilket jag tycker är fel. men det är några år sedan och hon verkar inte lägga sig i så mycket. Jag funderar på att kanske gå i terapi, skulle vilja att vi gick i terapi tillsammans jag och exet för han borde jobba på empati för jag tycker han bemöter mej onödigt hårt och jag undrar om han är lika med barnen.

Du borde inte fokusera på vad ditt ex borde jobba med utan vad du själv bör jobba med. Dessutom låter det som om du har redan fått alldeles för mycket empati av honom.
  • Anonym

Fattar inte heller det där med nyckel,varför ska du ha tillgång din deras hem?När du gifte dig med honom hade du då velat att hans ex hade nyckel hem till er och att han träffade henne ensam utan dig?

Du måste gå vidare det här ju inte bra för varken dig, ditt ex eller hans nya fru. Släpp taget och sluta drömma om att barnen ska se er föräldrar lyckliga tillsammans för ni kommer inte att bli det på det sättet som du vill.

Hur många år till av ditt liv ska du slösa på att vara svartsjuk?Du måste ju börja leva någon-gång.Inse att du inte kan få tillbaka ditt ex men ni har barn som ni måste ta vara på och finnas för och göra det bästa för. Sök hjälp så du får ur din svartsjuka ur systemet och acceptera att han har ett liv där du inte ingår längre och skapa dig ett eget liv med en ny man kanske t.om :)

• Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 10:36:30 följande:

Det har tagit mej flera år att orka erkänna det för mej själv och skulle aldrig yppa det för någon, men jag har ett sådant otroligt agg mot mitt ex nya fru. Ny är hon egentligen inte för de har varit ihop i 5 år och är gifta. Det var jag som ville skilja mej, jag träffade ny man relativt snabbt efteråt och därefter löpte flera kortare föhållanden. Mitt ex träffade enbart sin nuvarande fru och det var ca 1 år efter skiljsmässan. Direkt kände jag att jag ville ha tillbaka honom, bara jag fick se den nya kvinnan. jag ringde honom när jag hade barnen så han var tvungen att komma över, jag låg och grät på sängen och han tröstade mej, vi kramades allt kändes underbart men sedan sa han att han aldrig skulle bli tillsammans med mej igen. jag sa att han skulle tänka på barnen, men han gick. jag har under åren försökt hålla lika nära kontakt som förut men han är väldigt avvisande, våra familjemiddagar blev inställda och han skapade dem med henne, han slutade spontan hälsa på, när de flyttade íhop så fick jag ingen nyckel, de skapar sina traditioner runt födelsedagar och jag är inet välkommen under deras veckor, barnen frågar inte efter mej då heller, jag har försökt få dem att ringa mej men de glömmer bort och exet vill bara göra saker med sin fru och barnen. jag har trott att hon är svartsjuk och manipulerat honom, det har jag sagt många gånger, men nu har jag förstått att det är JAG som är svartsjuk, att de tär ganska naturligt att man försöker med små barn. Jag har inte varit snäll med henne och absolut inte ansträngt mej för att få en bra relation eller at barnen ska gilla henne men barnen älskar henne trots det och det hugger som knivar i mitt hjärta, exet dyrkar henne och det känns som jag vill kräkas, allt vi hade är bortsuddat och jag känner mej ersatt. Det känns ibland som jag uppfostrat den perfekta mannen till henne, hon fick äta kakan jag bakat. jag hatar henne för det.

jag hatar att jag känner så här,vad ska jag göra?

sånt händer ju tyvärr .men det är inget måste att du ska  ha en bra relation till exets nya ,det är kanske inte alla som vill det ,man behöver inte bråka men man behöver heller inte ha ngn relation överhuvodtaget...gå vidare ochför barnens skull och din egen.
  • Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 16:19:15 följande:
    Ingen kan vara viktigare för barnen än deras föräldrar, jag som deras mamma känner dem bäst och jag borde få vara med på födelsedagar. Det tycker inte bara jag.

Jo du får vara med på födelsedagar när barnen är hos dig inte när de är hos sin pappa. Ni kan ju fira dem vid två tillfällen på en och samma dag även, bara inte ihop med pappan.
  • Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 16:19:15 följande:
    Ingen kan vara viktigare för barnen än deras föräldrar, jag som deras mamma känner dem bäst och jag borde få vara med på födelsedagar. Det tycker inte bara jag.
    Det hade du troligen fått vara om du inte hade varit så svartsjuk och hatat hans nya och lagt dig i deras liv.
    Jag och min man firar hans barns födelsedagar tillsammans med hans ex. Vi ses ibland annars också på en fika tex. Det funkar, men bara för att hon respekterar vårt privatliv och våra gränser (och vi hennes).
  • Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 16:40:32 följande:
    jag har ett liv, jag har en ny partner, jag är särbo med en man på annan ort som har barn och han har jättebra kontakt med sitt ex, de kan umgås och han har bjudit över henne på barnens födelsedagar och andra tillfällen, de skrattar tillsammans osv. jag har dessutom läst andra trådar där många visst tycker att man ska kunna umgås med sitt ex och inte låta nya förhållanden få styra.
    Jo, det kan funka förvissa. Men BARA om alla inblandade respekterar varandras gränser, accepterar och gillar varandra och visar respekt. Du gör ju inget av detta. Du lägger dig i till den extrema grad där du tror dig ha rätt att gå in i en främmande kvinnas hus när som helst med egen nyckel (bonusmamman). Du kan inte acceptera att du inte ingår i deras familj eller att det är slut mellan dig och din man och du hatar din mans nya.

När du beter dig och känner som du gör så har de inget annat val än att bygga en ogenomtränglig mur runt sig och inte låta dig ens kika över murkanten.

Är det så svårt att förstå?
  • Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:35:42 följande:
    Ja,ja, jag ser att ni reagerar över detta med nyckel, men mitt ex bydde sig inte det var faktiskt den nya som vägrade att han skulle ge mej nyckel, vilket jag tycker är fel.
    men det är några år sedan och hon verkar inte lägga sig i så mycket.
    Jag funderar på att kanske gå i terapi, skulle vilja att vi gick i terapi tillsammans jag och exet för han borde jobba på empati för jag tycker han bemöter mej onödigt hårt och jag undrar om han är lika med barnen.
    Men det är ju hennes hem med, hon har all rätt och säga ifrån om att du har nyckel. Själv skulle jag känna det som om du gick in och snokade och skulle må jävligt dåligt av att veta att ett ex kunde komma och gå som dom ville i mitt hem.
    Varför skulle ditt ex gå i terapi när det är du som har problem? om han bemöter dig hårt så kan det kanske bero på att han är så fruktansvärt trött på dig och ditt beteende så han bli hård och kall för att inte få ett vansinnesutbrott och skälla ut dig efter notor!
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:47:28 följande:
    Vi hade ju den överenskommelsen innan hon kom! Hon har ingen rätt att ändra det, det är väl hon som får anpassa sig.
    Han har skrikigt åt mej i trappen, på grund av ekonomiska diskussioner kring barnbidragen och han har kallat mej för olika saker typ  att jag är korkad, svartsjuk och missunnsam. Det hjälper ju inte och om vi ska få det bättre så måste ju han ändra sitt bemötande mot mej även om jag bearbetar mina agg mot hans nya.
    Kan väl säga att av det du skrivit så förstår jag han om han blir arg, sen är det onödigt att använda skällsord som korkad osv
Svar på tråden Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya