• Anonym (biomonster)

Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya

Det har tagit mej flera år att orka erkänna det för mej själv och skulle aldrig yppa det för någon, men jag har ett sådant otroligt agg mot mitt ex nya fru. Ny är hon egentligen inte för de har varit ihop i 5 år och är gifta. Det var jag som ville skilja mej, jag träffade ny man relativt snabbt efteråt och därefter löpte flera kortare föhållanden. Mitt ex träffade enbart sin nuvarande fru och det var ca 1 år efter skiljsmässan. Direkt kände jag att jag ville ha tillbaka honom, bara jag fick se den nya kvinnan. jag ringde honom när jag hade barnen så han var tvungen att komma över, jag låg och grät på sängen och han tröstade mej, vi kramades allt kändes underbart men sedan sa han att han aldrig skulle bli tillsammans med mej igen. jag sa att han skulle tänka på barnen, men han gick. jag har under åren försökt hålla lika nära kontakt som förut men han är väldigt avvisande, våra familjemiddagar blev inställda och han skapade dem med henne, han slutade spontan hälsa på, när de flyttade íhop så fick jag ingen nyckel, de skapar sina traditioner runt födelsedagar och jag är inet välkommen under deras veckor, barnen frågar inte efter mej då heller, jag har försökt få dem att ringa mej men de glömmer bort och exet vill bara göra saker med sin fru och barnen. jag har trott att hon är svartsjuk och manipulerat honom, det har jag sagt många gånger, men nu har jag förstått att det är JAG som är svartsjuk, att de tär ganska naturligt att man försöker med små barn. Jag har inte varit snäll med henne och absolut inte ansträngt mej för att få en bra relation eller at barnen ska gilla henne men barnen älskar henne trots det och det hugger som knivar i mitt hjärta, exet dyrkar henne och det känns som jag vill kräkas, allt vi hade är bortsuddat och jag känner mej ersatt. Det känns ibland som jag uppfostrat den perfekta mannen till henne, hon fick äta kakan jag bakat. jag hatar henne för det.

jag hatar att jag känner så här,vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya
  • Anonym

usch stackare! Jag tycker att du ska hitta en terapeut som kan hjälpa dig att reda ut dina känslor.
    Du måste lära dig att acceptera detta. Det är det enda du kan göra. Sök efter terapeuter med KBT -inriktning.

För din egen skull. Du kan komma över detta och börja leva igen

• Tramsa

Terapi är ju en bra väg att gå. Om du känt så här i fem år så har dina barn alltså levt en stor del av tiden med en mamma som mått väldigt dåligt och mest sett sig själv som ett offer? Inget bra för barnen alls hörredu. Iväg till terapi nu, det finns ingen tid att förlora.

• sextiotalist

som jag skrev till en annan kvinna, då en ny, att bara det att du fått insikt i att det är ditt problem och endast du kan lösa det, är ett stort steg på vägen.

Starka barn du har, som trots en bitter mamma, ändå har skapat en bra relation med pappans fru. Där har du lyckats väldigt bra som mamma, att fått starka självständiga barn, som går efter ett eget huvud och inte gör saker för att mamma skall bli nöjd, en sann eloge till dig.

Nu har du nästa steg, det är att resa på dig, gå vidare.

Och du, varje person som ditt ex har haft en relation till har varit med och skapat den person han är idag. Nu framgick det inte hur länge ni levde ihop innan skilsmässan. Men det kommer en dag, då han har levt längre med henne än med dig och ditt gamla inflytande raderas ut mer och mer. Så nej, du har inte bakat kakan och hon äter upp den. Hon har nog varit med och bakat den hon också, och de tjejer han hade innan dig och har också varit med och baka, hans syskon, hans föräldrar, hans vänner, alla ni har bidragit med en ingrediens       

• Anonym (biomonster)

Jag har ju gått i terapi under första åren efter skiljsmässan, och i höstas fick jag väg både exet och mej själv i familjeterapi då jag sa att vi skulle öka kommunikationen kring barnen. Han ville prata kring det, men när jag ville prata om våran relation och att träffas utan hans fru så vägrade han! jag tänker att det är bra för barnen att se sina föräldrar vara lyckliga tillsammans, men han anser att det är bättre för barnen att se att hela nya konstallationen fungerar, men jag vill inte ha med henne.
    Jag har nu börjat acceptera det här nu, men gillar det inte men förstår att jag måste jobba på det igen, Borde jag söka terapi igen då eller?
    har ni något annat tips?

• Petrellie

Alltså, kanske konstigt att hänga upp sig på den detaljen, men varför skulle du ha en nyckel hem till deras hem?

I övrigt tycker jag det är bra att du har insikt och ja,  jag tycker du ska fortsätta terapin. Du måste bli "frisk" så att du kan gå vidare och skapa dig ett lyckligt liv, antingen ensam eller med någon annan man.

Och jag tycker faktiskt inte alls att era barn måste se att du och ditt ex kan umgås på tu man hand, utan tvärtom är det väl det bästa att de ser att du och deras bonusmamma kan komma överens.

• Anonym (biomonster)
    Petrellie skrev 2012-05-22 14:22:38 följande:
    Alltså, kanske konstigt att hänga upp sig på den detaljen, men varför skulle du ha en nyckel hem till deras hem?

I övrigt tycker jag det är bra att du har insikt och ja,  jag tycker du ska fortsätta terapin. Du måste bli "frisk" så att du kan gå vidare och skapa dig ett lyckligt liv, antingen ensam eller med någon annan man.

Och jag tycker faktiskt inte alls att era barn måste se att du och ditt ex kan umgås på tu man hand, utan tvärtom är det väl det bästa att de ser att du och deras bonusmamma kan komma överens.
    För att lätt kunna hämta/lämna kläder/leksaker till barnen utan att deras far ska behöva åka och låsa upp, så hade vi det innan de flyttade ihop.
    Nä det tycker inte han heller sedan vet man ju inte hur mycket hon påverkar.
  • Anonym

Nu blir jag riktigt......ja brrrrr....vet inte...men du kan lika gärna vara min mans ex och då skulle jag vilja säga dig både det ena och det andra till dig, men det kan jag inte här!

Hur som helst, du behöver hjälp och det OMG!

-Exet ska inte ha någon nyckel till exets hem
    -Bortförklaringar med att hämta, lämna kläder och leksaker, Oh jisses stackars barn som inte har kläder och leksaker hos båda föräldrarna.
    -Du vill prata om relationen med honom,,, du har ju inte gått vidare men det har han och han har markerat och visat dig tydligt att han inte vill ha med dig att göra med annat än diskutera och samarbeta ang barnen!
    - Sök hjälp NU!

• M166
    Anonym skrev 2012-05-22 14:38:47 följande:
    Hur som helst, du behöver hjälp och det OMG! -Exet ska inte ha någon nyckel till exets hem -Bortförklaringar med att hämta, lämna kläder och leksaker, Oh jisses stackars barn som inte har kläder och leksaker hos båda föräldrarna. -Du vill prata om relationen med honom,,, du har ju inte gått vidare men det har han och han har markerat och visat dig tydligt att han inte vill ha med dig att göra med annat än diskutera och samarbeta ang barnen! - Sök hjälp NU!

Håller absolut med. Det är klart att det svider när exet blir ihop med en ny, men att hålla på såhär i 5 år är inte friskt. Sök hjälp!
  • Anonym

Jag kan förstå dina känslor men de får dig inte att må bra och de påverkar relationen till dina barns andra familj negativt och de påverkar troligen dina barn negativt också.

Din man har rätt i att sätta gränser mot dig. Självklart ska du inte ha en nyckel till deras hem, det är deras hem, inte ditt. Självklart behöver de inte bjuda in dig till deras familjeliv, självklart skapar de sina egna tradtioner etc.

Det du behöver göra är att acceptera att ni har skilt er och från och med detta lever skilda liv. Ni har en sak gemensamt och det är barnen. Vad du behöver göra är att acceptera detta och sedan arbeta med att skapa ditt nya liv. Hitta en ny man, skapa en ny familj som inkluderar dig, din nya man och dina barn. Ditt ex och hans nya har sin familj som du inte är en medlem i och du måste skapa din egen familj som de inte är medlemmar i.

Du kan göra det men du behöver hjälp och stöd i att acceptera detta. Det finns tekniker man kan lära sig för att hantera jobbiga tankar och lära sig att acceptera saker.

• Anonym
    M166 skrev 2012-05-22 14:42:23 följande:
    Håller absolut med. Det är klart att det svider när exet blir ihop med en ny, men att hålla på såhär i 5 år är inte friskt. Sök hjälp!
    Det är inte friskt övht, oavsett en dag eller 5år att hålla på så här !
Svar på tråden Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya