• 070104

Vart i Umeå ska man bo?

Var i Umeå ska en barnfamilj bo för att ha nära avstånd till skola/dagis, natur/friluftsliv och andra barnfamiljer?
    Området får inte ligga mitt i stan, men ej heller mer än 3 mil från centrum.

| Shawn | Paul | Julian |
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 17:25
    Skrev fel! Det ska stå 2 mil, inte 3 mil.
  • Svar på tråden Vart i Umeå ska man bo?
  • 070104
    erkiperki skrev 2012-05-22 17:34:38 följande:
    Röbäck, sävar, ersmark kanske.. .?
    Röbäck och Ersmark verkar stämma in på kategorin "nära men långt ifrån". Hur ser områdena ut? Är det lugnt?

Sävar känns lite långt bort, trots att det är kortare än vår gräns.
    Bor det många barnfamiljer där? Finns det skola och affär? 
  • Greger b

Får vi fresta med Mariedal/Mariehem? Ett sällsamt trivsamt område med nära till det mesta.
    Skolor, dagis, butiker, köpcentra. Lägg därtill mycket goda kollektiva kommunikationer via buss till centrum respektive Universitet/Sjukhus. Cirka 4 km från centrum. Stora grönområden samt hela stadsskogen på gångavstånd.

Greger

• 070104
    Greger b skrev 2012-05-22 17:39:17 följande:
    Får vi fresta med Mariedal/Mariehem? Ett sällsamt trivsamt område med nära till det mesta.
    Skolor, dagis, butiker, köpcentra. Lägg därtill mycket goda kollektiva kommunikationer via buss till centrum respektive Universitet/Sjukhus. Cirka 4 km från centrum. Stora grönområden samt hela stadsskogen på gångavstånd.

Greger
    Nära till sjukhus är ett stort plus även det! 
    Kommunikationen kan vara viktig också, även om vi har körkort och bil. 

Består Mariedal/Mariehem till största del av villor eller lägenheter? Vi vill helst ha villa eller radhus. Är bostäderna i området överlag dyrare, billigare eller på samma nivå som övriga umeå? 
  • 070104

Såg att det även finns Marieberg.. Är det skillnad mellan de 3 områdena eller är det som "ett och samma"?

• Millan1984

Ersboda är barnvänligt också, från Östra Ersboda är det ca 6 km till stan och från Västra är det lite närmare. Handeln ökar på Ersboda så man har nära till det mesta. Vi bor i stan och om vi skulle flytta så tror jag att V Ersboda blir nästa adress för vår del...

• 070104
    Millan1984 skrev 2012-05-22 17:54:26 följande:
    Ersboda är barnvänligt också, från Östra Ersboda är det ca 6 km till stan och från Västra är det lite närmare. Handeln ökar på Ersboda så man har nära till det mesta. Vi bor i stan och om vi skulle flytta så tror jag att V Ersboda blir nästa adress för vår del...
    Jag har hört att det är väldigt stökigt där.. Är det falska rykten? Eller skiljer det sig från Östra och Västra?
  • erkiperki

Ärligt talat så har jag bättre koll på områdena i stan. Har aldrig bott själv på något av ställena men har varit en del i röbäck. Det finns affär och det är ett jättemysigt område. Det finns villor, bostadsrätter och hyresrätter. Många av lägenheterna är relativt nybyggda och har bra standard. Ersmark känner jag nästan till alls, men enligt bekanta så har jag förstått att det stämmer in på kraven enligt ovan :)

Eftersom vi har tagit in mariehem i tråden så vill jag fresta med tomtebo. Det är lugnt, väldigt mycket barnfamiljer, nära till Nydalasjön som är ett jättefint friluftsområde. Det finns både villor, radhus, hyresrätter och bostadsrätter. Området är ganska nytt och det är generellt bra standard hyresrätterna, som är det jag kan uttala mig om. Det finnsåtminstone två dagis och en liten kvartersbutik. Men området växer så jag skulle gissa att det kommer en affär i framtiden. Jättebra bussförbindelser och nära till sjukhuset och universitet.

Generellt så tycker jag inte att varken mariehem (om man bor i villa eller radhus) eller tomtebo känns som att "bo i stan".  Om jag hade barn  skulle jag faktiskt hellre bo på tomtebo eller mariehem än i Röbäck. Det är rätt mycket "småstadskänsla" eller vad jag ska säga i områdena men det är samtidigt nära till affärer osv.

Vad menar du med att du vill ha nära till friluftsliv? Vilken typ menar du då?

• BeanBag

Röbäck skulle jag välja om vi skulle flytta tillbaka till Umeå. En mysig "på landet" känsla med cykelavstånd in till centrum.

Svar på tråden Vart i Umeå ska man bo?