• 070104

Vart i Umeå ska man bo?

Var i Umeå ska en barnfamilj bo för att ha nära avstånd till skola/dagis, natur/friluftsliv och andra barnfamiljer?
    Området får inte ligga mitt i stan, men ej heller mer än 3 mil från centrum.

| Shawn | Paul | Julian |
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 17:25
    Skrev fel! Det ska stå 2 mil, inte 3 mil.
  • Svar på tråden Vart i Umeå ska man bo?
  • 070104
    Millan1984 skrev 2012-05-22 18:56:49 följande:
    Ni har lite att fundera på minsann när tänker ni flytta?
    Vi planerar att ha flyttat till mitten av nästa år (Juni-Augusti 2013) men det är ju jobb och bostad som avgör
    Förmodligen (helt säkert) kommer vi hyra lägenhet till en början, för att känna om området (eller Umeå överhuvudtaget) vi väljer verkligen passar oss. Sedan när vi känner att vi har råd och tänkt över det hela, dvs inte ångrat oss, så börjar vi leta efter hus =)

Några tips på bra dagis och lågstadieskolor i Umeå?  
  • Millan1984
    070104 skrev 2012-05-22 19:03:31 följande:
    Vi planerar att ha flyttat till mitten av nästa år (Juni-Augusti 2013) men det är ju jobb och bostad som avgör
    Förmodligen (helt säkert) kommer vi hyra lägenhet till en början, för att känna om området (eller Umeå överhuvudtaget) vi väljer verkligen passar oss. Sedan när vi känner att vi har råd och tänkt över det hela, dvs inte ångrat oss, så börjar vi leta efter hus =)

Gör en användare på Bostaden.umea.se och googla efter privata hyresvärdar så har ni kommit en liten bit på vägen iaf. Dagisfrågan kan jag dessvärre inte svara på då jag inte har några barn ännu
  • 070104
    Millan1984 skrev 2012-05-22 19:06:45 följande:
    Gör en användare på Bostaden.umea.se och googla efter privata hyresvärdar så har ni kommit en liten bit på vägen iaf. Dagisfrågan kan jag dessvärre inte svara på då jag inte har några barn ännu
    Tack, vad snällt!  
    Vet du vilka yrken det är brist inom just i Umeå då? Vi har kollat på arbetsförmedlingen men man får ju som ingen riktig statistik genom att kolla de jobb som är ute just nu
  • Millan1984
    070104 skrev 2012-05-22 19:09:22 följande:
    Tack, vad snällt!  
    Vet du vilka yrken det är brist inom just i Umeå då? Vi har kollat på arbetsförmedlingen men man får ju som ingen riktig statistik genom att kolla de jobb som är ute just nu

Oj, det var en bra fråga. Nått som INTE är brist på är lärare :p Annars vet jag faktiskt inte...
  • 070104
    Millan1984 skrev 2012-05-22 19:12:44 följande:
    Oj, det var en bra fråga. Nått som INTE är brist på är lärare :p Annars vet jag faktiskt inte...
    Haha ja, det är nog det  
    Lärare vill jag absolut inte vara så där kanske jag har tur!  
  • Millan1984
    070104 skrev 2012-05-22 19:16:22 följande:
    Haha ja, det är nog det  
    Lärare vill jag absolut inte vara så där kanske jag har tur!  
    Det här är ju väldigt individuellt, men jag som är en hel del på sjukhuset tycker att man får bra vård. Det är ju ett universitetssjukhus. Nu vet jag ju inte hur det är på alla avdelningar, men jag har fått bra hjälp, när jag behövt.
  • 070104
    Millan1984 skrev 2012-05-22 19:20:12 följande:
    Det här är ju väldigt individuellt, men jag som är en hel del på sjukhuset tycker att man får bra vård. Det är ju ett universitetssjukhus. Nu vet jag ju inte hur det är på alla avdelningar, men jag har fått bra hjälp, när jag behövt.
    Det är bra men jag förstår inte vad det har med inlägget att göra? Menar du att det finns jobb på sjukhuset eller ville du bara säga att Umeås sjukhus är bra?
  • Millan1984
    070104 skrev 2012-05-22 19:23:07 följande:
    Det är bra men jag förstår inte vad det har med inlägget att göra? Menar du att det finns jobb på sjukhuset eller ville du bara säga att Umeås sjukhus är bra?

Oj, det jag skrev före försvann visst....Det jag tänkte skriva var att du kanske borde ringa till AF och höra dig för just om hur läget ser ut i Umeå, om det är ngt speciellt yrke som du vill jobba inom, men visst det lär säkert behövas fler på sjukhuset också :p
  • 070104
    Millan1984 skrev 2012-05-22 19:25:15 följande:
    Oj, det jag skrev före försvann visst....Det jag tänkte skriva var att du kanske borde ringa till AF och höra dig för just om hur läget ser ut i Umeå, om det är ngt speciellt yrke som du vill jobba inom, men visst det lär säkert behövas fler på sjukhuset också :p
    Jag förstår =) 
    Om jag skulle ha ansvar för patienter på ett sjukhus skulle nog dödsantalet stiga drastiskt! 
    Lärare och läkare är nog de två yrken jag aldrig skulle klara av.. 

Dock jobbar jag gärna som förskollärare eller inom ekonomi
    Tack för tipset! 
  • Millan1984
    070104 skrev 2012-05-22 19:30:49 följande:
    Jag förstår =) 
    Om jag skulle ha ansvar för patienter på ett sjukhus skulle nog dödsantalet stiga drastiskt! 
    Lärare och läkare är nog de två yrken jag aldrig skulle klara av.. 

Dock jobbar jag gärna som förskollärare eller inom ekonomi
    Tack för tipset! 

Då tror jag nog att ekonomi har mer att erbjuda, men det är bara en vild gissning från min sida :p
  • erkiperki
    070104 skrev 2012-05-22 18:23:21 följande:
    Jag tycker inte att Mariehem eller Tomtebo hör till vad jag menar "mitt i stan". 
    På kartan tycker jag att "stan", haga och östermalm ser ut att vara "mitt i stan".

Med friluftsliv menar jag inte sporter utan möjlighet till uteliv i naturen. T.ex fina cykelbanor för fritidscykling, möjlighet att fiska/bada i sjö, promenera till parken och bara vara där och sådant =)
    Okej, då förstår jag. Jag tolkade det som att du ville bo mer utanför själva umeå eller vad jag ska säga..Men isf så finns det massor av fina områden att välja på. Då vill jag förespråka tomtebo ännu mer. Som sagt är läget helt perfekt vid nydalasjön  med fina badplatser, grillplatser, cykel och gångstigar. Helt perfekt område för en barnfamilj.
  • 070104
    erkiperki skrev 2012-05-22 20:46:43 följande:
    Okej, då förstår jag. Jag tolkade det som att du ville bo mer utanför själva umeå eller vad jag ska säga..Men isf så finns det massor av fina områden att välja på. Då vill jag förespråka tomtebo ännu mer. Som sagt är läget helt perfekt vid nydalasjön  med fina badplatser, grillplatser, cykel och gångstigar. Helt perfekt område för en barnfamilj.
    Nej, vart som helst förutom mitt i stan Dock känns Sävar för långt bort men de förslag jag fått verkar utmärkt
    Bland annat Tomtebo, ersboda, mariehem och röbäck
  • sasQuatch
    070104 skrev 2012-05-22 17:23:19 följande:
    Var i Umeå ska en barnfamilj bo för att ha nära avstånd till skola/dagis, natur/friluftsliv och andra barnfamiljer?
    Området får inte ligga mitt i stan, men ej heller mer än 3 mil från centrum.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 17:25
    Skrev fel! Det ska stå 2 mil, inte 3 mil.
    Flytta till Ersboda om du gillar Somalier.

• Argo
    070104 skrev 2012-05-23 00:03:21 följande:
    Nej, vart som helst förutom mitt i stan Dock känns Sävar för långt bort men de förslag jag fått verkar utmärkt
    Grubbe eller Grisbacka på västra sidan av stan.

Dit skulle jag flytta om jag flyttade till Umeå.

Många villor men en del flerfamiljshus också.
  • JELJ
    070104 skrev 2012-05-22 19:03:31 följande:

Jag rekommenderar Haga/ Sandbacka starkt. Väldigt nära till stan och nära till skogsområden. 10 min med Cykel till sjukhuset och universitetet.  Nära till det mesta men också dyrare hus och radhus.
    Hyresrätter kan man hitta med en tre -fyra runt 7 tusen eller om du hittar privat.
    Dagis finns det ca 4-5 st och det jag rekommenderar är förskolan Sanda. Dom är ett mer ute dagis och har underbara fröknar med många utflykter. Ett gamalt ur och skur dagis.
    Lågstadieklass finns två skolor. Sandaliden som är 6 års -3 års eller Haga skolan från 6årstill 9 an.
     Sandaliden har även fått utmärkelser för sitt arbete.

Googla på sandaliden eller förskolan Sanda i Umeå.

Mvh Jenny
  • Indianica

Ska ni hyra bostad tycker jag nog att Tomtebo är bra, men det blir meckigt med mat kanske, för det är en bit till närmaste affär (Ålidhem). På Tomtebo finns både nära till naturen, bla en jättestor äventyrslekpark, nära till Nydalabadet och annat. Bra blandning på boenden, både hyres och många nybygda villor, stablit folk som bor i området, typ medelklassbarnfamiljer mest.  Enda nackdelen är som sagt att området ej har mataffär, å andra sidan storhandlar de flesta kanske på storbutiker ändå och Tomtebo kanske har ngn liten närbutik numera, det vet jag inte, fanns när vi bodde där för 10 år sedan.

Mariehem tycker jag själv verkar värdelöst  för barnfamiljer om man inte köper en villa, hyresområdet ser trist ut och visst finns det skog och nära en skidbacke och en mataffär, men det är ju mer som ett studentområde tycker jag?!

Akta er för: Ålidhem och Östra Ersboda anser jag.

Ang. jobb, förskollärarjobb fanns det då hur många som helst ute för ett tag sedan kan jag säga, mest examinerade, barnskötare vet jag inte om det eftersöks.

Nu bor vi ca 1 mil ifrån Umeå, på ett litet ställe som heter Holmsund, men jag rekommenderar absolut inte hyresrätterna här, i de få hyreslägeheter som finns verkar det bo knepigt folk Annars jättebra område om man bor i villa, barnen har nära precis allt vad gäller aktiviteter (sporter, scouter, barndans, bibliotek)  de kan fara runt själva hur mycket som helst utan att man behöver oroa sig och det finns både skog och fin skärgårdsmiljö om man gillar att t ex segla. Men det är som sagt bara om man bor i villa det är bra här tror jag. Så är det tyvärr på många ställen i Umeå..

• Indianica
    070104 skrev 2012-05-23 00:03:21 följande:
    Det tar dock ungefär 7 min att köra bil ifrån stan till Sävar, det är stor väg där man bara susar fram, så det ligger inte så långt borta ändå tycker jag.
    Otroligt naturskönt aif, en idyll för friluftsmänniskan!
  • Indianica
    JELJ skrev 2012-05-23 14:26:12 följande:
    Jag rekommenderar Haga/ Sandbacka starkt. Väldigt nära till stan och nära till skogsområden. 10 min med Cykel till sjukhuset och universitetet.  Nära till det mesta men också dyrare hus och radhus.
    Hyresrätter kan man hitta med en tre -fyra runt 7 tusen eller om du hittar privat.
    Dagis finns det ca 4-5 st och det jag rekommenderar är förskolan Sanda. Dom är ett mer ute dagis och har underbara fröknar med många utflykter. Ett gamalt ur och skur dagis.
    Lågstadieklass finns två skolor. Sandaliden som är 6 års -3 års eller Haga skolan från 6årstill 9 an.
     Sandaliden har även fått utmärkelser för sitt arbete.

Googla på sandaliden eller förskolan Sanda i Umeå.

Mvh Jenny
    Haga/Sandbacka  får man väl dock klassa som mitt i stan tycker jag. Är man "nojig" som förälder och vill kunna släpa barnen lite fria är det kanske inte ett förstahandsval? Växte delvis upp på Haga och var hänvisad till en liten park och vår egen gata just för att det var så mycket trafik redan då. Kanske okej om man har väldigt små barn, men större barn brukar vilja vara mer rörliga och då blir man rätt bunden där tycker ja (om man ska hänga med överallt).
  • Indianica
    BarbaMamma84 skrev 2012-05-22 18:35:08 följande:
    Ersboda är faktiskt ganska lugnt nu jämfört med för 10år sedan. De som bor där tycker att det är bra och alltid ha vart bra. Fördelen med östra ersboda då det inte är så populärt är att det är väldigt billigt. Ett radhus 5 rum med baksida och framsida går ibland på inte mer än 200.000 dock kanske en saftigare månadskostnad på runt 6000 men det är ju itne direkt farligt det heller. På ersboda finns det också skolor ända upp till 9an  
    På Ersboda finns många invandrare och låginkomsttagare,. det är inget tu tal om att det är i majoritet. Däremot kanske det är lugnt numera, det vet jag inget om. Däremot har jag vikarierat på en av skolorna och den var inte bra tycker jag. Det var en ren pärs faktiskt, stökigt och många lågpresterande elever. Fanns många elever med diagnoser och assistenter. Men det finns ju friskolor på andra stadsdelar om man bor där.
  • Christopher

Rekommenderar Haga/Sandbacka starkt. Född här, bor här. Lungt, 5 minuter cykel till centrum, 10 till sjukhuset, Ligger mellan i20 skogen, gammlia skogen. Badhus, skola, dagis och mataffär finns här, allt finns här. Enligt mig det bästa området i Umeå för en barnfamilj, väldigt lungt område, händer aldrig något hemskt här, exkluderat hagamannen ^^

Svar på tråden Vart i Umeå ska man bo?