Ska ni hyra bostad tycker jag nog att Tomtebo är bra, men det blir meckigt med mat kanske, för det är en bit till närmaste affär (Ålidhem). På Tomtebo finns både nära till naturen, bla en jättestor äventyrslekpark, nära till Nydalabadet och annat. Bra blandning på boenden, både hyres och många nybygda villor, stablit folk som bor i området, typ medelklassbarnfamiljer mest. Enda nackdelen är som sagt att området ej har mataffär, å andra sidan storhandlar de flesta kanske på storbutiker ändå och Tomtebo kanske har ngn liten närbutik numera, det vet jag inte, fanns när vi bodde där för 10 år sedan.
Mariehem tycker jag själv verkar värdelöst för barnfamiljer om man inte köper en villa, hyresområdet ser trist ut och visst finns det skog och nära en skidbacke och en mataffär, men det är ju mer som ett studentområde tycker jag?!
Akta er för: Ålidhem och Östra Ersboda anser jag.
Ang. jobb, förskollärarjobb fanns det då hur många som helst ute för ett tag sedan kan jag säga, mest examinerade, barnskötare vet jag inte om det eftersöks.
Nu bor vi ca 1 mil ifrån Umeå, på ett litet ställe som heter Holmsund, men jag rekommenderar absolut inte hyresrätterna här, i de få hyreslägeheter som finns verkar det bo knepigt folk
Annars jättebra område om man bor i villa, barnen har nära precis allt vad gäller aktiviteter (sporter, scouter, barndans, bibliotek) de kan fara runt själva hur mycket som helst utan att man behöver oroa sig
och det finns både skog och fin skärgårdsmiljö om man gillar att t ex segla. Men det är som sagt bara om man bor i villa det är bra här tror jag. Så är det tyvärr på många ställen i Umeå..