• mikipiki

Kattunge som ej är avmaskad eller vaccinerad?

Hej!

Nu har jag äntligen, efter lång tids letande, hittat en liten katt som ska flytta hem till oss. Jag misstänker dock att jag mitt i all lycka kan ha gjort bort mig lite och hoppas att detta går att reda ut på något bra sätt ändå.

Katten är nu 5 veckor gammal och kommer att vara 10 veckor när den flyttar hem till oss. Jag har för mig att den ska vara 12 veckor? Samtidigt vill jag inte ge mig in i något bråk med ägaren och kräva att den ska stanna två veckor längre, för jag vill inte riskera att vi inte får köpa den nu när vi letat så länge.

Jag tror inte att den kommer att vara avmaskad eller vaccinerad heller, är detta något man kan göra i efterhand? Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden så länge det inte hamnar på flera 1000kr.

Kan man försäkra katten när man precis köpt den och hur går det till?

Hoppas på att någon kan hjälpa mig Glad

• Svar på tråden Kattunge som ej är avmaskad eller vaccinerad?
  • Birmafröken

Kattungar får inte skiljas från sin mamma före 12 veckor, allt annat bryter mot Djurskyddslagen, så tidigare än så kan du inte ta hem den.

Be uppfödaren vaccinera kattungen mot kattsnuva och kattpest vid ca 8-9 och 11-12  veckors ålder mot att du betalar för det. Om kattmamman är utekatt kan du även batala för att kattungen avmaskas. 

• LillaEmlaan

När vi fick våran katt var hon 10 veckor , dom ska gärna vara 12 men det har gått bra för oss. Det viktiga är att dom kan gå på lådan och att dom äter enbart "riktig" mat så att säga.
    Vår katt var avmaskad dock inte vaccinerad.  Vaccinationen ges runt vecka 12 och försäkra den kan ni göra på t.e.x Agrias hemsida så snart ni fått hem den :)
    Vi vaccinerade vid vecka 12 och fick komma tillbaka för en andra spruta ett par veckor efter :)
    Vi chipmärkte även våran vid vaccinationen även fast hon är innekatt, för säkerhets skull liksom Tungan ute
    Hoppas att jag hjälpte dig ! Solig

• Philippa

Men varför i all världen ska du köpa en katt av en sån oseriös uppfödare..?? Det kommer att löna sig att vänta och köpa en annan katt istället!

Katten SKA vara 12 veckor, vaccinerad, chippad OCH avmaskad innan du tar den....

Vaccin, chippning kostar ca 1300 kr.... avmaskningsmedel ca 70 kr på apoteket...   

• Birmafröken
    LillaEmlaan skrev 2012-05-22 20:53:22 följande:
    När vi fick våran katt var hon 10 veckor , dom ska gärna vara 12 men det har gått bra för oss. Det viktiga är att dom kan gå på lådan och att dom äter enbart "riktig" mat så att säga.
    Dom ska inte "gärna" vara 12 veckor, de ska vara minst 12 veckor enligt lag. Genom att vara med sin mamma och sina syskon i 12 veckor får kattungen med sig en grundtrygghet i livet,  lär sig att hantera frustration och bygger upp sitt immunförsvar på ett naturligt sätt som kommer att påverka katten positivt i resten av livet. Det är DET som är det viktiga.
  • PolyPond
    Philippa skrev 2012-05-22 20:54:49 följande:
    Men varför i all världen ska du köpa en katt av en sån oseriös uppfödare..?? Det kommer att löna sig att vänta och köpa en annan katt istället!

Katten SKA vara 12 veckor, vaccinerad, chippad OCH avmaskad innan du tar den....

Vaccin, chippning kostar ca 1300 kr.... avmaskningsmedel ca 70 kr på apoteket...   
    Katten skall vara tolv veckor, resten är frivilligt.
  • Barbabok

Stämmer som övriga säger, lagen säger minst 12v. Stackars katt. Vägra ta den före 12v.

• Murarn

Kattungar är inte redo att lämna sin mamma innan de är 12 veckor. Den regeln är till för att skydda kattungarna!

Vaccin och chip kostar runt 350:- ! Helt klart värt det! Har haft en katt med kattpest och det kostade över 5000:- för att få henne frisk igen!

Jag förstår att ni gärna vill ha kattungen, och med tanke på ägaren kanske det är bättre att ni har den fast den är för liten. Du kanske kan föreslå lite fint att katten borde vara 12 veckor innan den kommer till dig... Men jag tror säkert att dom bara säljer katten till nästa första bästa som kan ta den när den är 10 veckor.

Jag fick mina katter när de var ca 6-8 veckor! Kattmamman hade dött så det fanns inte så mycket att välja på i det läget... I mitt fall gick det jättebra, men det finns många fall då det inte fungerat lika bra.

Lycka till, det är underbart med katter :)

• mikipiki

Nej, det med tiden har jag ju definitivt tänkt på eftersom jag är väldigt seriös med detta och vill att allting ska gå bra när vi väl har katten hemma. Jag kanske helt enkelt borde vänta tills vi hittar en annan katt? Det känns dock lite elakt då vi sagt att vi vill ha den. Det känns också jobbigt då vi letat i evigheter efter en katt och nu äntligen är påväg att få en. Det var därför jag undrade om allt med vaccin, avmaskning och försäkring kunde lösa sig i efterhand Glad

• Murarn

Men säg att ni gärna vill ha katten fast inte förrän den är 12 veckor.

Och vaccin, chip och avmaskning går att göra i efterhand!

• mikipiki
    Murarn skrev 2012-05-22 21:49:20 följande:
    Men säg att ni gärna vill ha katten fast inte förrän den är 12 veckor.

Och vaccin, chip och avmaskning går att göra i efterhand!
    Jag har skickat ett sms och hoppas nu på det bästa Glad
  • Birmafröken

Det är så otroligt ledsamt att läsa om såna här fall, för er situation är långt ifrån ovanlig när det gäller huskattköp. Om man köper en kattunge av en registrerad raskattuppfödare (som förutom djurskyddslagen även måste rätta sig efter sitt kattförbunds regler) är kattungen ALLTID både vaccinerad, id-märkt, veterinärbesiktigad och MINST 12 veckor gammal (många uppfödare väntar ytterligare ett par veckor innan de anser att kattungarna är flyttfärdiga).

I djurskyddslagen finns det (än så länge) väldigt få regler angående kattungar, men 12-veckorsregeln finns - och det är för att den är så oerhört viktig! Det är dags att kattungeköpare börjar ställa lite krav på dem som föder upp de kattungar som ska bli deras familjemedlemmar i kanske 20 år framöver. Varför ska bara raskattungar få de bästa förutsättningarna att leva lyckliga, harmoniska, friska och glada kattliv?

• nemo1

Och köp två kattungar då dom är mycket beroende av en kattkompis. Köp från en seriös uppfödare, nu finns det iofs inga seriösa huskattsuppfödare, men en som inte skiljer ungen från sin mamma för tidigt.
    Du kan få stora problem med en unge som fått lämna sin mamma för tidigt. När det gäller uppfostran från sin mamma så är tiden mellan 8-12 veckor oerhört viktig för kattungar. 

• PolyPond
    nemo1 skrev 2012-05-22 23:27:22 följande:
    Och köp två kattungar då dom är mycket beroende av en kattkompis.
    Det är oerhört individuellt hos katter och absolut ingen regel.
  • mikipiki
    nemo1 skrev 2012-05-22 23:27:22 följande:
    Och köp två kattungar då dom är mycket beroende av en kattkompis. Köp från en seriös uppfödare, nu finns det iofs inga seriösa huskattsuppfödare, men en som inte skiljer ungen från sin mamma för tidigt.
    Du kan få stora problem med en unge som fått lämna sin mamma för tidigt. När det gäller uppfostran från sin mamma så är tiden mellan 8-12 veckor oerhört viktig för kattungar. 
    När jag har läst om katter så står det att de kan behöva en kattkompis ifall man är borta mycket? Jag läser på distans just nu så är nästan alltid hemma. Börjar jag sedan vara iväg lite mer och jag märker på katten att den inte gillar att vara själv så köper jag naturligtvis en till, men vi har tänkt börja med en Glad

Jag har inte fått något svar av säljaren, så jag börjar misstänka att hon inte ville ha katten i två veckor extra. Otroligt trist då jag verkligen såg fram emot att äntligen få hem en liten kisse Rynkar på näsan
  • semlorna

En uppfödare som inte har nog med kunskap ens för att känna till att kattungen ska vara MINST 12 veckor vid flytt är ingen du bör köpa katt av. Det kan ge kattungarna men för livet och är inget man ska chansa med. Sen föredrar jag vaccinerade, chippmärkta och vettigt uppfödda kattungar som fått bästa möjliga start i livet men det minsta man ska begära är att djurskyddslagarna följs.

• IceJossan

Tar du hem katten innan den är 12 veckor riskerar du att den får beteendeproblem. Det är till exempel extremt vanligt att katter som separerats för tidigt från mor och syskon får problem med frustrationshantering, får humörsvängningar och lätt blir aggressiv. Detta uppkommer oftast inte förrän katten blir könsmogen (kring 7 månader) och börjar bli vuxen (1-2 år).

Visste, det kan gå alldeles utmärkt att separera kattungen för tidigt. Men det kan minst lika gärna gå åt helskotta :( Det är inte för inte som det är lag på att kattungen SKA vara minst 12 veckor gammal innan separationen, eftersom de sista veckorna med mamma är extremt viktiga - det är då de får lära sig hantera frustration och tillsägelser från sin mor och vad som fungerar i lek och inte. Det kan se ut som att mamman är rätt elak när hon går emellan och biter, slår med tassen, morrar och fräser i irritation över ungarna, men det är en viktig del i deras uppväxt för att de ska bli stabila och trygga individer som vuxna. Och då menar jag inte trygg som i "inte rädd", utan jag menar trygg som i "trygg i sig själv, brusar inte upp i onödan".

• ForReal
    mikipiki skrev 2012-05-22 21:51:00 följande:
    Jag har skickat ett sms och hoppas nu på det bästa Glad
    Vad sa hen?
  • nemo1
    mikipiki skrev 2012-05-23 11:02:59 följande:
    När jag har läst om katter så står det att de kan behöva en kattkompis ifall man är borta mycket? Jag läser på distans just nu så är nästan alltid hemma. Börjar jag sedan vara iväg lite mer och jag märker på katten att den inte gillar att vara själv så köper jag naturligtvis en till, men vi har tänkt börja med en Glad

Jag har inte fått något svar av säljaren, så jag börjar misstänka att hon inte ville ha katten i två veckor extra. Otroligt trist då jag verkligen såg fram emot att äntligen få hem en liten kisse Rynkar på näsan
    Vi människor kan aldrig någonsin ersätta en kattkompis, spelar ingen roll om du är hemma 24 timmar om dygnet. Varför tror du att alla katthem är stenhårda på den biten, då de skulle kunna sälja ännu fler om ungarna såldes som ensamkatter. Det är ju sedan ffa första tiden då den har varit tvungen att lämna mamma och syskon som den verkligen behöver en trygg kissekompis. Köp två syskon vetja. Kattungar dräller det av nu, det är nu den säsongen börjar. Köp från en seriös uppfödare som inte säljer för tidigt och gärna vaccinerade. Kattungen kan bli mycket sjuk när den kommer till dig pga stressen med att skiljas från sin mamma. 
  • jodå

Avskyr folk som ska slita kattungar från mamman innan de är 12 veckor!! Bra Ts att du väljer en annan katt eller ställer krav på att ungen ska vara i rätt ålder!
    Jag köpte vår huskatt efter att jag hade sett en annons i tidningen om kattungar som var 16 veckor. Tyckte det lät riktigt bra så jag åkte flera timmar för att hämta. Och min magkänsla stämde:) Kattungen var helt självständig och supertrygg!! Bodde in sig hos oss så fort vi kom hem med honom och det har aldrig varit något problem med snuttande, tuggande, trampande mm som inte är helt ovanligt hos katter som tas tidigt. Han var varken vaccinerad, avmaskad eller försäkrad, men det fixade vi snabbt själva. Lycka till!

Svar på tråden Kattunge som ej är avmaskad eller vaccinerad?