• Kurreburre

    Va med och fira ofrivilligt barnlösas dag!

    Förra året kom bloggaren Wilda Mathilda på idén med att fira alla ofrivilligt barnlösa på en egen dag nämligen dagen före morsdag. Flera andra bloggare följde efter och Magnus Nilsson startade ett event på Facebook. Barnlängtan hängde på det fina initiativet och det blev en succe!

    Den här succen vill vi göra till en tradition så att den här dagen firas varje år. Gå in och gilla eventet, dela, skriv om det på din blogg om du har en. Om du har fått din längtansfamilj, fira dagen, skriv gärna och berätta om den i en kommentar här, på Barnlängtans Facebook-sida eller på din blogg!

    Den 26 maj 2012 vill vi ska bli de ofrivilligt barnlösas dag. Stöd det genom att tacka ja till att delta i FB-eventet och genom att lyfta ofrivilligt barnlösas dag via era statusar, bjud in, dela och sprid det till dina vänner. Vi hoppas på massor av uppmärksamhet för denna dag. Kom igen alla medmänniskor och hjälp oss - det är dags att sluta viska och skämmas! Hjälp oss att  slå förra årets rekord på drygt 3000 deltagare :D

    Här är länken till eventet som ni kan dela och sprida:
    https://www.facebook.com/#!/events/440162256011457/


  • Svar på tråden Va med och fira ofrivilligt barnlösas dag!
  • mörlin

    Kände inte till detta alls innan.. Har självklart tackat ja till detta evenemang på FB och bjudit in alla mina vänner.. Just nu var det uppe i ca 1400 och jag hoppas detta blir något stort! Någonting som folk vet om och får kunskap om. Det är en mycket viktig fråga för mig då jag själv lever ofrivilligt barnlös.  

    Ska även skriva det på min blogg och försöka sprida vidare detta så gott jag kan!! 


  • Kurreburre
    mörlin skrev 2012-05-23 13:36:10 följande:
    Kände inte till detta alls innan.. Har självklart tackat ja till detta evenemang på FB och bjudit in alla mina vänner.. Just nu var det uppe i ca 1400 och jag hoppas detta blir något stort! Någonting som folk vet om och får kunskap om. Det är en mycket viktig fråga för mig då jag själv lever ofrivilligt barnlös.  

    Ska även skriva det på min blogg och försöka sprida vidare detta så gott jag kan!! 
    Toppen! Försök gärna att sprida det här på FL om du är med i andra trådar, grupper och forum :)
  • Kurreburre

    EFTERLYSNING!
    Barnlängtans eminenta PR-ansvarige har lyckats få TV4 Nyhetsmorgon att ta upp De ofrivilligt barnlösas dag i fredagens sändning!!!
    Nu behöver vi hitta ett par som bor i Stockholmstrakten kan tänka sig att ställa upp.
    TV4 vill ha ett par som inte lyckats bli gravida trots behandlingar. Är det någon här som kan tänka sig att ställa upp?
    Det är såklart lättare att prata om det här när man väl har lyckats men det är också jätteviktigt att berätta för allmänheten att det inte alltid är så enkelt. Oftast vill media bara ha med solskenshistorierna så vi tycker det här är en bra sak men såklart lite svårare.
    Hör av er här eller till mig på cornelia.armano@barnlangtan.com så snart som möjligt.


  • Lillstoran

    Tanken är fin och det du skriver är jättebra. Har själv varit inne på Barnlängtans hemsida. Delar de flesta tankar och värderingarna, med undantag att jag håller med lagstiftaren om att embryodonation inte ska vara tillåtet i Sverige, då i vart fall en av föräldrarna ska ha genetisk anknytning till barnet. Lagstiftaren vill skydda det genetiska. Om alla tänkte så skulle inte lagen vara skriven på det sätt den är.

    Tänk dock på att alla inte vill skylta på Face Book och andra offentliga medium att man har svårigheter att få barn. Det är något som många inte vill att någon ska känna till, liksom förekomsten av IVF behandlingar. Själv skulle jag aldrig bjuda in folk på Face Book, där jag inte är anonym för jag vill inte att vänner, bekanta, arbetskompisar, affärsbekanta ska känna till detta.

    Lycka till! 

  • Opappan

    Jag känner att man inte tänker på dom som inte kan få barn för att de inte hittar nån partner, av olika anledningar. Dom tänks det inte på alls, som att dom inte räknas. Det är minst lika svårt och frustrerande att vara i en sån sits
    Jag kommer tänka lika mycket på dom imorgon. 

  • mörlin

    Jag anser inte att man skyltar på Facebook om man går med i den gruppen oh bjuder in sina vänner. Jag gjorde det och det är många av mina vänner som gjort linadant.. Både av de som har barn och inte för att stötta oss som har det svårt.. Förstår i te varför det hela tiden ska vara tabu på detta ämne då Det är så vanligt!? Och varför får man inte kunskap om detta redan i skolåldern?? Tycker att det är kanonbra att detta lyfta fram och uppmärksammas!!


  • Lillstoran

    Mörlin - jag instämmer. Men jag vill inte det. Jag vill inte att folk ska tro/ana/veta att jag har dessa problem. Det är min integritet. På samma sätt som många inte vill att andra ska veta om IVF behandlingar.

    Men gör ni gärna det men inte jag.  

  • Hjärtat längtar

    Jag tycker det är tråkigt att inte "barnlängtan" trycker mer på att förhöja adoptionsbidraget! 
    Känns som det mest handlar om att få gratis behandlingar, men visst "barnlängtan" är en patientförening och jag som blivande adoptivförälder känner jag mig inte sjuk... 

Svar på tråden Va med och fira ofrivilligt barnlösas dag!