• Lillstoran

Va med och fira ofrivilligt barnlösas dag!

Tanken är fin och det du skriver är jättebra. Har själv varit inne på Barnlängtans hemsida. Delar de flesta tankar och värderingarna, med undantag att jag håller med lagstiftaren om att embryodonation inte ska vara tillåtet i Sverige, då i vart fall en av föräldrarna ska ha genetisk anknytning till barnet. Lagstiftaren vill skydda det genetiska. Om alla tänkte så skulle inte lagen vara skriven på det sätt den är.

Tänk dock på att alla inte vill skylta på Face Book och andra offentliga medium att man har svårigheter att få barn. Det är något som många inte vill att någon ska känna till, liksom förekomsten av IVF behandlingar. Själv skulle jag aldrig bjuda in folk på Face Book, där jag inte är anonym för jag vill inte att vänner, bekanta, arbetskompisar, affärsbekanta ska känna till detta.

Lycka till! 

• Lillstoran

Mörlin - jag instämmer. Men jag vill inte det. Jag vill inte att folk ska tro/ana/veta att jag har dessa problem. Det är min integritet. På samma sätt som många inte vill att andra ska veta om IVF behandlingar.

Men gör ni gärna det men inte jag.  

• Lillstoran

Tycker det är modigt att dela med sig! Bra att Barnlängtan tar upp ämnet. I höstas gick en TV serie där man fick följa ett antal barnlösa par. Tyvärr har vi inte TV 3 så jag har bara läst om detta.

• Lillstoran
    Hjärtat längtar skrev 2012-05-25 19:18:46 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att inte "barnlängtan" trycker mer på att förhöja adoptionsbidraget!  Känns som det mest handlar om att få gratis behandlingar, men visst "barnlängtan" är en patientförening och jag som blivande adoptivförälder känner jag mig inte sjuk... 

Önskar dig lycka till och hoppats att det inte tar år för er!
  • Lillstoran

Hjärtat Längtar - Grattis till dig / er. Mina kusiner adopterade faktiskt från Kina. Hela processen tog 8 år men det var en del omständigheter som gjorde det. De körde 4 IVF på Sahlgrenska och sa att det var så jobbigt så hade de vetat hade de gått på adoption direkt. Pojken var drygt 2 år när han kom från Kina.

• Lillstoran
    Hjärtat längtar skrev 2012-05-27 23:05:25 följande:
    Tack! Kan inte föreställa mig hur det skulle vara att vänta i 8 år! Det låter hemskt! Men det verkade ju gå bra till slut! :)
    Ja, jag vet faktiskt inte riktigt orsaken riktigt, men som han sa stod de länge först i kön till ett land, sedan hände det något så de fick byta land och hamnade sist i kön igen.

Min sambo har vänner som håller på att adoptera nu. De hade kommit långt i en adoptionsprocess tidigare när en fertilitetsbehandling lyckades. Det var dock en lång och svår process för henne att bli gravid, plus att hon hade en förlossning som var långt utöver det normala. Förlossningen var så jobbig att hon aldrig ville göra det igen. Så nu har de tagit upp adoptionsprocessen igen och ska adoptera inom kort. Pappren har gått iväg. Hon nämnde dock att det är en hel del jobbiga utredningar, så allt kan vara jobbigt på sitt sätt.

Väntan är nog gemensam för oss alla. Hoppas ni får komma hem snart och att det kommer att kännas bra Hjärta.

Bra att Barnlängtan tar upp ämnet {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Va med och fira ofrivilligt barnlösas dag!