• Sixxty

Ni som äger studsmattor

Har ingen studsmatta men självklart är det viktigt med skyddsnät.

• Sixxty

Jag kan absolut hålla med om argumentet att det är farligare med studsmatta än många andra lekar. Antalet mycket fula frakturer på barn (och vuxna) ökar alltid på våren när man börjar ta fram studsmattorna.

• Sixxty
    Som snö skrev 2012-05-24 08:00:26 följande:
    Sixxty: precis som benbrotten öka när turisterna drar till fjälls. Vad är det konstiga med det?
    Att frakturerna är extremt fula och att det är en ny risk vi tillsatt i våra barns liv.   Det finns ingen poäng i att blunda för det. Jag tror att många blundar för det just eftersom barnen tycker det är så roligt att hoppa men det ändrar inte risken.
  • Sixxty
    Bonanza skrev 2012-05-24 08:35:15 följande:
    Jo självklart, men samtidigt blir ju fler och fler barn överviktiga och lider av fetma tidigt och allt som kan få barnen att röra på sig är bra tycker jag. Även om det innebär en risk för frakturer. 

Och jo: självklart kan barn röra på sig utan en studsmatta. Men så mycket som de flesta hoppar, snurrar, springer, leker och rör sig på sina studsmattor krävs det enorma mängder annan motion för att komma upp i samma mängd rörelse.  
    Jag säger inte att man ska förbjuda studsmattor. Mina barn hoppar även om vi inte har en själv. Och visst är det suverän motion. Det tar inte bort det faktum att många barn blir svårt skadade på vårar och somrar när de leker på studsmattor. Problemet är att det inte handlar om "vanliga frakturer" utan de är ofta fula.
Svar på tråden Ni som äger studsmattor