• jag är den jag är

Ni som äger studsmattor

Jag hörde en diskussion mellan två mammor när jag hämtade min yngsta dotter på skolan igår. De diskuterade studsmattor det viktiga - eller oviktiga - med skyddsnät.

Hur ser ni på den frågan? Är det viktigt med skyddsnät på studsmattan, eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 12:46
    "De diskuterade studsmattor OCH det viktiga - eller oviktiga - med skyddsnät", ska det givetvis stå. Ber om ursäkt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 13:07
    Själva har vi en studsmatta MED skyddsnät. Det känns viktigt för oss. Men vi inser ju att inte alla nödvändigtvis delar vår åsikt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som äger studsmattor
  • Smulan 89

Hade studsmatta när jag bodde hemma. Vi hade aldrig något skyddsnät och hoppade tre personer på den samtidigt. Jag vet att man inte ska göra det, men vi hade jättekul och har inte skadat oss någon gång. VI var ju inte små heller. Kanske runt 13-18 år, jag och mina yngre syskon, så vi fattade ju att det kunde var farligt.

• happy 78

Ska aldrig skaffa studsmatta då det sker så mkt olyckor. Även med nät... Tex att flera barn hoppar samtidigt och krockar. Hatar studsmattor...

• Bonanza
    happy 78 skrev 2012-05-23 23:28:14 följande:
    Ska aldrig skaffa studsmatta då det sker så mkt olyckor. Även med nät... Tex att flera barn hoppar samtidigt och krockar. Hatar studsmattor...
    Ja, barn kan göra sig illa. De kan ramla när de klättrar i träd, de kan skrapa upp benen när de cyklar, de kan ramla omkull och bryta foten när de spelar fotboll, de kan få hjärnskakning när de hoppar från en gunga, de kan bryta armen när de hoppar hopprep osv osv osv. 

Allt det hör dock barndomen till och är nyttiga för dem att få uppleva. Ingen sund människa säger ju att barnen inte får klättra i träd för att de kan göra sig illa?

Jag var väldigt skeptisk till en studsmatta. De är fula, dyra och jag trodde inte att ungarna skulle använda den så mycket. Men de är där varje dag. Det ger dem motion, koordinationsförmåga och tränar smidighet och vighet. De har jättekul och rör på sig samtidigt. Jag skulle inte neka dem det på grund av skaderisken, lika lite som jag inte låter dem cykla för att de kan ramla och slå sig.

Däremot är skyddsnät ett absolut måste!  
  • Smytt

Självklart med nät, även om det inte är hundraprocentigt säkert ändå.
    Min då 4-åriga dotter lyckades - trots nät och att hon var ensam på studsmattan - med att flyga ut genom öppningen som vid det tillfället bara var halvt igendragen (en öppen springa på en knapp halvmeter). Slutade med en bruten arm :( Hade nätet varit ordentligt stängt hade det aldrig hänt.

• Coyote

Vi har ingen studsmatta, men för mig är skyddsnät väldigt viktigt. Och att man hoppar en i taget, eller att det är två som är lika vana hoppare samtidigt.

• happy 78
    Bonanza skrev 2012-05-23 23:35:14 följande:
    Ja, barn kan göra sig illa. De kan ramla när de klättrar i träd, de kan skrapa upp benen när de cyklar, de kan ramla omkull och bryta foten när de spelar fotboll, de kan få hjärnskakning när de hoppar från en gunga, de kan bryta armen när de hoppar hopprep osv osv osv.  Allt det hör dock barndomen till och är nyttiga för dem att få uppleva. Ingen sund människa säger ju att barnen inte får klättra i träd för att de kan göra sig illa? Jag var väldigt skeptisk till en studsmatta. De är fula, dyra och jag trodde inte att ungarna skulle använda den så mycket. Men de är där varje dag. Det ger dem motion, koordinationsförmåga och tränar smidighet och vighet. De har jättekul och rör på sig samtidigt. Jag skulle inte neka dem det på grund av skaderisken, lika lite som jag inte låter dem cykla för att de kan ramla och slå sig. Däremot är skyddsnät ett absolut måste!  

Eh ok. Tror du inte jag förstår det? Tycker vissa saker är onödiga att ha och dit hör studsmatta...
  • Bonanza
    happy 78 skrev 2012-05-23 23:49:56 följande:
    Eh ok. Tror du inte jag förstår det? Tycker vissa saker är onödiga att ha och dit hör studsmatta...
    Och det kan du ju såklart tycka. Men argumentet att det är farligt håller ju inte riktigt eftersom massa andra saker vi låter barnen göra är farliga och vi hindrar dem inte från det för att vi tycker att de ska få göra det ändå.

Argumentet att jäveln är ful förstår jag bättre, för herregud vad den sabbar trädgården! 
  • happy 78
    Bonanza skrev 2012-05-23 23:54:28 följande:
    Och det kan du ju såklart tycka. Men argumentet att det är farligt håller ju inte riktigt eftersom massa andra saker vi låter barnen göra är farliga och vi hindrar dem inte från det för att vi tycker att de ska få göra det ändå. Argumentet att jäveln är ful förstår jag bättre, för herregud vad den sabbar trädgården! 

Fast för mig håller det argumentet. Alla är vi olika. Det finns säkert något du inte vill att ditt barn ska göra. Det kan väl inte vara fel att minimera skaderisken på vissa plan? Dessutom har jag mkt dåliga erfarenheter av studsmattor och detta gäller inte bara för barn. Flera vuxna som hoppat på fyllan och slagit halvt ihjäl sig...
  • Coyote

Happy, vad folk gör på fyllan känns väl inte helt relevant..?

• happy 78
    Coyote skrev 2012-05-24 00:25:59 följande:
    Happy, vad folk gör på fyllan känns väl inte helt relevant..?

Bara ännu en orsak att inte ha studsmatta.... Ni verkar älska eran studsmatta eftersom mitt lilla inlägg blev så diskuterat. Mina barn sitter inte på en stol hela tiden, de får göra allt möjligt, tom hoppa studsmatta ibland,men jag skulle aldrig skaffa en. Och för att förtydliga mig om nätets vara eller icke vara så tycker jag såklart att man ska ha ett. Men det har ni nog förstått
Svar på tråden Ni som äger studsmattor