• jag är den jag är

Ni som äger studsmattor

Jag hörde en diskussion mellan två mammor när jag hämtade min yngsta dotter på skolan igår. De diskuterade studsmattor det viktiga - eller oviktiga - med skyddsnät.

Hur ser ni på den frågan? Är det viktigt med skyddsnät på studsmattan, eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 12:46
    "De diskuterade studsmattor OCH det viktiga - eller oviktiga - med skyddsnät", ska det givetvis stå. Ber om ursäkt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 13:07
    Själva har vi en studsmatta MED skyddsnät. Det känns viktigt för oss. Men vi inser ju att inte alla nödvändigtvis delar vår åsikt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som äger studsmattor
  • Coyote

Happy, vi har ingen studsmatta, jag har nog faktiskt aldrig ens provat en sen gympan i skolan. Men att undvika att köpa en för att fulla människor kan göra sig illa känns lite överdrivet tycker jag. Tycker det är rätt vanligt att onyktra människor är sig illa på plaststolar också, i så fall. Men jag förstår din poäng.

• Sixxty

Jag kan absolut hålla med om argumentet att det är farligare med studsmatta än många andra lekar. Antalet mycket fula frakturer på barn (och vuxna) ökar alltid på våren när man börjar ta fram studsmattorna.

• Som snö

Sixxty: precis som benbrotten öka när turisterna drar till fjälls. Vad är det konstiga med det?

• Bonanza
    Som snö skrev 2012-05-24 08:00:26 följande:
    Sixxty: precis som benbrotten öka när turisterna drar till fjälls. Vad är det konstiga med det?
    Ja precis. 

Klart det finns en skaderisk, men väger man fördelarna mot den skaderisken tycker jag att det klart väger över till studsmattans fördel.

• Sixxty
    Som snö skrev 2012-05-24 08:00:26 följande:
    Att frakturerna är extremt fula och att det är en ny risk vi tillsatt i våra barns liv.   Det finns ingen poäng i att blunda för det. Jag tror att många blundar för det just eftersom barnen tycker det är så roligt att hoppa men det ändrar inte risken.
  • Bonanza
    Sixxty skrev 2012-05-24 08:24:53 följande:
    Att frakturerna är extremt fula och att det är en ny risk vi tillsatt i våra barns liv.   Det finns ingen poäng i att blunda för det. Jag tror att många blundar för det just eftersom barnen tycker det är så roligt att hoppa men det ändrar inte risken.
    Jo självklart, men samtidigt blir ju fler och fler barn överviktiga och lider av fetma tidigt och allt som kan få barnen att röra på sig är bra tycker jag. Även om det innebär en risk för frakturer. 

Och jo: självklart kan barn röra på sig utan en studsmatta. Men så mycket som de flesta hoppar, snurrar, springer, leker och rör sig på sina studsmattor krävs det enorma mängder annan motion för att komma upp i samma mängd rörelse.  
  • Sixxty
    Bonanza skrev 2012-05-24 08:35:15 följande:
    Jo självklart, men samtidigt blir ju fler och fler barn överviktiga och lider av fetma tidigt och allt som kan få barnen att röra på sig är bra tycker jag. Även om det innebär en risk för frakturer. 

Och jo: självklart kan barn röra på sig utan en studsmatta. Men så mycket som de flesta hoppar, snurrar, springer, leker och rör sig på sina studsmattor krävs det enorma mängder annan motion för att komma upp i samma mängd rörelse.  
    Jag säger inte att man ska förbjuda studsmattor. Mina barn hoppar även om vi inte har en själv. Och visst är det suverän motion. Det tar inte bort det faktum att många barn blir svårt skadade på vårar och somrar när de leker på studsmattor. Problemet är att det inte handlar om "vanliga frakturer" utan de är ofta fula.
  • Bonanza
    Sixxty skrev 2012-05-24 08:42:31 följande:
    Jag säger inte att man ska förbjuda studsmattor. Mina barn hoppar även om vi inte har en själv. Och visst är det suverän motion. Det tar inte bort det faktum att många barn blir svårt skadade på vårar och somrar när de leker på studsmattor. Problemet är att det inte handlar om "vanliga frakturer" utan de är ofta fula.
    Ja, det förstår jag. Först och främst är det ju vansinnigt att inte ha skyddsnät. Sedan är det viktigt att de inte hoppar när det är blött eller att de är för många. Mina barn kan i princip bara studsa lite lätt och leker sedan massa lekar, så än är jag inte orolig. Även om olyckan så klart KAN vara framme! 

• Dr Mupp

Vi har inget skyddsnät, men så är vår studsmatta väldigt liten. Hade den varit större hade det självklart funnits nät.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Bonanza
    Dr Mupp skrev 2012-05-24 08:58:01 följande:
    Vi har inget skyddsnät, men så är vår studsmatta väldigt liten. Hade den varit större hade det självklart funnits nät.
    Ser framför mig en sån där vanlig liten inomhusstudsmatta med nät!
  • Wimsan

Annat: Vi har "grävt ner" vår studsmatta. Den är ca 10 cm från marken och så har vi grävt ur ett hål under. Även de minsta kan kravla sig upp och skumpa runt lite och man behöver inte vara rädd för att någon ska springa in under mattan eller ramla när de är på väg upp eller ner. Vi har därför inte haft något skyddsnät runt mattan...

• Dr Mupp
    Bonanza skrev 2012-05-24 08:58:27 följande:
    Ser framför mig en sån där vanlig liten inomhusstudsmatta med nät!
    Precis vi har en liten innomhus studsmatta (fast vi har den ute) så den är ca 1 m i diameter så därför har den inget nät. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • 3 barns mamma84

Vi har en stor trampolin på tomten men vi har ingen skydd till den men vi ska skaffa . men 7 åringen och 4åringen kan hoppa högt utan att rammla men man vet aldrig när något händer :-/

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Khaleesi

En variant är ju att gräva ner studsmattan så att den hamnar i marknivå om man vill strunta i skyddsnät. Det är ju sjukt roligt att hoppa på en sådan, men det kräver förstås både arbete och att man är beredd att ha ett stort hål i gräsmattan...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Argo
    Khaleesi skrev 2012-05-24 09:53:47 följande:
    En variant är ju att gräva ner studsmattan så att den hamnar i marknivå om man vill strunta i skyddsnät. Det är ju sjukt roligt att hoppa på en sådan, men det kräver förstås både arbete och att man är beredd att ha ett stort hål i gräsmattan...
    För att inte tala om hur rådjuren reagerar när de kommer studsandes fram över gräsmattan.
  • bepoe

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6049/LKT0706s421_423.pdf

En genomgång av skadorna vid studsmattehoppande. De avråder inte från att hoppa, men menar att nät bör användas, om inte är det bra att ha mattan närmare marknivå (som tex att gräva ned den), och att man ska undvika att vara flera som hoppar (i synnerhet flera av olika storlek, de minsta blir skadade då).

Vanligaste olyckan tycks vara att man skadar fot/ben vid landning på studsmattan, de svåraste skadorna handlar om när man faller av mattan.

Själv är jag väl medveten om riskerna, men med nät och klara regler om hur många som får hoppa, och vad man får göra (inga volter!), så har barnen kul utan att jag har alltför mycket ångest.

• Khaleesi
    Argo skrev 2012-05-24 10:06:37 följande:
    För att inte tala om hur rådjuren reagerar när de kommer studsandes fram över gräsmattan.
    Du sa ett ord! Man kunde använda den som fångstgrop när studssäsongen är över!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • jag är den jag är
    Argo skrev 2012-05-24 10:06:37 följande:

• Selma1966

Lite skrattretande hur många studsmattor det finns i grannskapet numera, när man tittar på flygfoton. Jag blir lite frågande till det för än så länge har jag bara sett barn eller vuxna hoppa i någon av dem 2-3 ggr sedan vi flyttade in för 5-6 år sedan. De står alltid tomma och övergivna. Det känns som en stor rackarns leksak som man tröttnar på efter första veckorna. Vänner som jobbar på sjukhus berättar om alla frakturer de får in numera. Låt folk hoppa om de vill men använd skyddsnät. Vuxna som bryter benet får skylla sig själva. Vuxna som med berått mod skickar upp sina barn i stor studsmatta utan skyddsnät borde däremot skämmas.

Svar på tråden Ni som äger studsmattor