• ius lexis

    Äpple i micro-icke allergi???????

    hej! jag har en kollega som säger att man ska stoppa äpplen i micron minst 15 sek och sen kan då äta dem för då får man inte allergisk reaktion säger hon.
    Vet någon något om detta eller har upplevt liknande???
    Är så abnormt äppelsugen och gravid men är ju allergisk.
    jag kan äta äpplen i äppelpaj, men då är de ju mer än lite värmda och jag vill ha dem sådär vanliga och krispiga.

  • Svar på tråden Äpple i micro-icke allergi???????
  • lövet2

    Jag vill inte uppmuntra dig till att göra något dumt, men under graviditeten händer det faktiskt att allergierna liksom försvinner. Inte för evigt då alltså, men åtminstone tills man fött barnet. Om du inte blir jättesjuk av äpplen, så kan du ju testa en tugga och se vad som händer.

  • Sweet life

    Funkar för min sambo! Han är grymt allergisk och kan äta äpplen som vi kört i micron i 15 sek. Det var en professor i allergimedicin som tipsade om det..

  • alynda

    Allergier funkar ju olika för olika personer, så jag är alltid skeptisk när folk påstår att det finns allergifria hundar-katter-äpplen eller vad det kan vara. Det som händer vid uppvärmning är att proteinerna förändras, och eftersom proteinerna vanligen är det man reagerar på som allergiker så kan det gå bättre att äta något som varit uppvärmt är motsvarande råvara.

    Nu är du ju gravid och då får man ju vara försiktig med tanke på ev andningsreaktion, men annars är det vanligt att man har mindre allergiska besvär under graviditet. Är du pollenallergiker och har inga eller mindre besvär än vanligt så kanske du vågar smaka råa (men skalade, stor skillnad) äpplen, eftersom det ofta är en korsallergi med björk.

  • Purpurbräcka
    alynda skrev 2012-05-23 15:02:47 följande:
    Allergier funkar ju olika för olika personer, så jag är alltid skeptisk när folk påstår att det finns allergifria hundar-katter-äpplen eller vad det kan vara. Det som händer vid uppvärmning är att proteinerna förändras, och eftersom proteinerna vanligen är det man reagerar på som allergiker så kan det gå bättre att äta något som varit uppvärmt är motsvarande råvara.

    Nu är du ju gravid och då får man ju vara försiktig med tanke på ev andningsreaktion, men annars är det vanligt att man har mindre allergiska besvär under graviditet. Är du pollenallergiker och har inga eller mindre besvär än vanligt så kanske du vågar smaka råa (men skalade, stor skillnad) äpplen, eftersom det ofta är en korsallergi med björk.

    Sitter det mesta av det man är är allergisk mot i skalet? Det kan ju i så fall förklara varför det räcker med att mikra det lite snabbt. Då värms ju mest bara skalet upp.
  • cbordner

    Jag är allergisk mot äpplen men kan äta när det blivit tillagat i t ex paj och äppelmos och jag kan äta äpplen om jag micrar dom för stärkelsen förstörs av värmen :)

  • ius lexis
    Sweet life skrev 2012-05-23 15:00:31 följande:
    Funkar för min sambo! Han är grymt allergisk och kan äta äpplen som vi kört i micron i 15 sek. Det var en professor i allergimedicin som tipsade om det..
    Uuuuh ljuv musik:)
    jo, jag är ordentligt allergisk under perioder.
    Har han reagerat med att svullna upp i mun eller hals?  eller är han bara en sådan som får lite kli i hals och mun?

    Detta med at få slippa allergi under grav har verkligen inte fungerat för mej, jag reagerade mycket mer på nötter än vad jag brukar, svullnade upp efter en 88an glass fast jag förut kunnat äta sådant obehindrat.
  • Sweet life
    ius lexis skrev 2012-05-23 15:33:36 följande:
    Uuuuh ljuv musik:)
    jo, jag är ordentligt allergisk under perioder.
    Har han reagerat med att svullna upp i mun eller hals?  eller är han bara en sådan som får lite kli i hals och mun?

    Detta med at få slippa allergi under grav har verkligen inte fungerat för mej, jag reagerade mycket mer på nötter än vad jag brukar, svullnade upp efter en 88an glass fast jag förut kunnat äta sådant obehindrat.
    Jag vet faktiskt inte. Har aldrig vart med om att ha fått någon reaktion... Men ska fråga honom hur han reagerar. Han är allergisk mot icke tillagad morot och potatis också. Och det börjar klia i ögon och rinna i näsan så fort han är i köket då jag skalar potatis eller morot..
  • ius lexis

    En dum fråga: Måste man då äta äpplet varm eller kan man vänta tills det är svalt eller tom äta det dagen efter uppvärmningen???

  • Barbamama08

    Min sambo får världens bimboläppar när han äter äpple. Men äppelpaj går bra, för då har den varit i ugnen.

  • Sweet life
    Barbamama08 skrev 2012-05-23 15:38:28 följande:
    Min sambo får världens bimboläppar när han äter äpple. Men äppelpaj går bra, för då har den varit i ugnen.
    Åh! som jag och jordnötter... hade ett sår på läppen och en gång fick jag en jordnötsring av misstag kastad på just det stället och jag såg ut som om ja gått tre ronder i ringen i flera dagar efteråt...
  • Ingen som du känner
    ius lexis skrev 2012-05-23 15:35:23 följande:
    En dum fråga: Måste man då äta äpplet varm eller kan man vänta tills det är svalt eller tom äta det dagen efter uppvärmningen???
    Bara det är tillagat kan du äta det hur du vill, varmt eller kallt.
    Men det hjälper ju inte att bara micra det, det behöver ju bli tillagat.
    Så om tex halva äpplet blir varmt och tillagat eller bara skalet hjälper det ju inte.
  • ius lexis
    Ingen som du känner skrev 2012-05-23 15:43:06 följande:
    Bara det är tillagat kan du äta det hur du vill, varmt eller kallt.
    Men det hjälper ju inte att bara micra det, det behöver ju bli tillagat.
    Så om tex halva äpplet blir varmt och tillagat eller bara skalet hjälper det ju inte.
    Micrat i 15 sek blir ju inte så väldans tillagat, men det påstås funka!?
  • Sweet life
    Ingen som du känner skrev 2012-05-23 15:43:06 följande:
    Bara det är tillagat kan du äta det hur du vill, varmt eller kallt.
    Men det hjälper ju inte att bara micra det, det behöver ju bli tillagat.
    Så om tex halva äpplet blir varmt och tillagat eller bara skalet hjälper det ju inte.
    För ett normalstort äpple räcker det med 15 sek i micron det är inte tillagat rakt igenom och han har aldrig reagerar på det. Som sagt, rådet kommer från en professor i allergimedicin... Sen brukar iaf min sambo låta det ligga i kylen innan han äter det
  • Ingen som du känner
    ius lexis skrev 2012-05-23 15:47:09 följande:
    Micrat i 15 sek blir ju inte så väldans tillagat, men det påstås funka!?
    Jag micrar äpple, jag är allergisk, men den måste bli tillagad, annars kliar det på mig.
    Så 15 sek räcker inte för mig.
    Äpplet blir ju "rått" på sina ställen.
    Men det kanske är olika, för olika personer.
  • ius lexis
    Ingen som du känner skrev 2012-05-23 15:48:58 följande:
    Jag micrar äpple, jag är allergisk, men den måste bli tillagad, annars kliar det på mig.
    Så 15 sek räcker inte för mig.
    Äpplet blir ju "rått" på sina ställen.
    Men det kanske är olika, för olika personer.
    Hmm då kanske man ska börja med typ 30 sek, eller hur länge micrar du?
  • Ljusna

    Mycket av det man är allergisk mot (åtminstone för mig) sitter i skalet, så skalar man äpplet så blir det bättre. Det funkar också att skära äpplet i bitar, eftersom det då inte blir så mycket saft överallt.

    Men jag har en korsallergi mot björk, och det börjar mest klia på mig, och läpparna svullnar så det kanske inte funkar om man är mer allergisk än så. Ett annat tips är att borsta tänderna/skölja munnen noga direkt efteråt eftersom man då får bort det som kliar. Ekologiska äpplen (och framförallt ekologisk kiwi!) är mycket bättre än konventionellt odlade också.

Svar på tråden Äpple i micro-icke allergi???????